واهمه تل‌آویو از درگیری‌های آتی؛ درخواست از واشنگتن برای تقویت ذخیره تسلیحاتی‌ در فلسطین اشغالی

وبگاه «برکینگ دینفس» به نقل از منابع نظامی گزارش داد رژیم صهیونیستی فهرستی از تسلیحاتی را آماده کرده که قصد دارد از ایالات متحده بخواهد به ذخیره اضطراری آمریکا در فلسطین اشغالی اضافه کند.

به گزارش مشرق،  وبگاه «برکینگ دینفس» به نقل از منابع نظامی در فلسطین اشغالی گزارش داد رژیم صهیونیستی فهرستی از سیستم‌های تسلیحاتی را آماده کرده که قصد دارد از ایالات متحده بخواهد به ذخیره اضطراری آمریکا در سرزمین‌های اشغالی به عنوان یک اقدام احتیاطی برای درگیری‌های منطقه‌ای آتی اضافه کند.  

به ادعای این گزارش، این فهرست بسیار محرمانه است، اما منابع گفتند که شامل مهمات هوایی است که اسرائیل پیش‌بینی می‌کند در صورت اقدام علیه تأسیسات هسته‌ای ایران یا دفاع در برابر موشک‌های حزب‌الله لبنان به آن‌ها نیاز خواهد بود.

فهرست درخواست‌ها شامل مهمات مختلفی است که تل‌آویو مایل است آمریکا به تجهیزات ذخیره جنگی مستقر در فلسطین اشغالی (WRSA-I) اضافه کند.  

بر اساس این مطلب، یک گزارش سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۰ نشان داد در حالی که این تجهیزات اساساً برای استفاده توسط ارتش آمریکا است، اما رژیم صهیونیستی هم می‌تواند در شرایط اضطراری از آن استفاده کند.  

در گزارش کنگره آمده است: به طور رسمی، همه این تجهیزات متعلق به ارتش ایالات متحده است. اما اگر درگیری وجود داشته باشد، ارتش اسرائیل می‌تواند برای استفاده از برخی تجهیزات اجازه بگیرد.

بنابر گزارش کنگره، «این اتفاق حداقل دو بار رخ داده است: یک بار در جریان درگیری سال ۲۰۰۶ بین اسرائیل و حزب‌الله، و یک بار در سال ۲۰۱۴ برای عملیات اسرائیل علیه حماس. ایالات متحده همچنین انتقال تسلیحات ذخیره را برای یک تمرین نظامی دوجانبه در سال ۲۰۱۹ شبیه‌سازی کرد.»

طبق این گزارش، تجهیزات ذخیره جنگی آمریکا در سال ۲۰۱۴ افزایش قابل توجهی پیدا کرد و ارزش کلی آن به بیش از ۱.۸ میلیارد دلار رسید و نه تنها حاوی مهمات، بلکه بمب‌ها و موشک‌های هوشمند و همچنین خودروهای زرهی نظامی است.

با شروع دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بین تهران و طرف‌های برجام که با حضور آمریکا به عنوان عضو خارج شده از توافق در حال انجام است، مقامات رژیم صهیونیستی لفاظی ضد ایرانی و دست و پازدن‌ها با هدف اخلال در این گفت‌وگوها را از سر گرفته‌اند.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه بار دیگر ادعاهای خود علیه احیای برجام را تکرار کرد و در جلسه کنست گفت، کابینه او به هرگونه توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ مقید نخواهد بود و «حق آزادی عمل را برای خود محفوظ نگه می‌دارد». نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفت، چنین توافقی در صورت حاصل شدن، برای تل‌آویو الزام آور نخواهد بود.

جوسازی رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد. علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ادامه دور هشتم مذاکرات وین از روز ۱۳ دی ماه در پایتخت اتریش آغاز شد و روز جمعه بر اساس تفاهم انجام‌شده بین روسای هیأت‌ها، مقرر شد مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به مدت دو روز به پایتخت‌ها بازگردند اما رایزنی‌ها در سطح کارشناسی بدون وقفه ادامه یابد.

مقام‌های آمریکایی و اروپایی ادعا می‌کنند که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته اما اندازه این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوان امیدوار بود توافق در دسترس است.

دیپلمات‌های غربی از هشتم آذرماه که نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی آغاز شده سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم ایران را برای موافقت با خواسته‌های خود تحت فشار قرار دهند.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن در اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس