کد خبر 1327242
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
شایعه‌ای که کم‌کم جدی می‌شود؛ اُمیکرون سفرهای نوروزی را ممنوع می‌کند؟

رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، نسبت به بروز پیک ششم و احتمال اعمال محدودیت ها در سال نو، هشدار داد.

به گزارش مشرق، سیدموید علویان رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: روند قبلی مقابله و مدیریت کرونا روند چالش برانگیزی بود و منجر به بروز ۵ پاندمی در کشور شد. پاندمی پنجم هم با سویه دلتا بود که هم میزان ابتلاء و هم تلفات بالایی داشت.

وی افزود: همه این‌ها توسط محققین قابل پیش بینی بود اما سیاستمداران و مسئولین به آن توجه نمی‌کردند. در کشور ما دو اتفاق افتاد. اول اینکه در زمان شیوع نوع دلتا، عده زیادی از مردم مبتلا شدند و فاصله بین پیک دلتا و شیوع اومیکرون فاصله کمی است و آنتی بادی‌های افرادی که مبتلا شده بودند، کاهش پیدا نکرده است. از طرفی واکسیناسیون علیه کرونا هم در مدت کوتاهی و در حجم بالا انجام شد که همین مسئله باعث ایجاد ایمنی نسبت به سویه اومیکرون بود. در حالی که در اروپا به علت اینکه مدتی است از واکسیناسیون گذشته و آنتی بادی‌ها کاهش پیدا کرده، تعداد مبتلا به این سویه بیشتر بود. حالا سوال مهم این است که چه اتفاقی بعد از این خواهد افتاد؟

علویان ادامه داد: واقعیت این است که امروز باید هوشمند عمل کنیم. یک سناریوی خوشبینانه و یک سناریوی بدبینانه وجود دارد. شفاف به مردم می گویم، اگر می‌خواهید در تعطیلات عید به مسافرت بروید، یا می‌خواهید به دید و بازدید و مهمانی بروید، شرط دارد.

وی افزود: ما به علت شرایطی که پیش آمد توانستیم مقابل اومیکرون مقاومت کنیم و میزان مبتلایان افزایش جدی پیدا نکرده است، اما روندی که پیش می‌رود اگر دوز سوم واکسیناسیون انجام نگیرد و استفاده از ماسک و سایر پروتکل‌ها رعایت نشود؛ افزایش تلفات و فوتی مانند دلتا خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ تاکید کرد: هرچه ابتلاء بالا برود، طبیعی است که بازهم در معرض خطر فوت و بستری قرار داریم. در سناریوی خوب، اگر به مردم واضح بگوییم که شرایط را ببینند و به تزریق دوز سوم تشویق کنیم و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود، تعداد ابتلاء و فوتی‌های ما کمتر خواهد شد و کسانی مبتلا خواهند شد که احتمالاً واکسن نزده‌اند.

علویان افزود: اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم در دو ماه پایانی سال دوز سوم واکسن کرونا را بزنند، همه می‌توانیم در تعطیلات عید خیال آسوده‌تری داشته باشیم. تعداد ابتلاء و تلفات پایین در ماه‌های آینده، فقط در گرو حفظ سطح ایمنی بالا است.

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    6 0
    فکری به حال مدارس و دانشگاهها کنید که میخواد حضوری بشه و خیلی خطرناک است
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    2 0
    قطعا باید فکری بحال عید بشه اگه محدودیتها رو اعمال نکنند مثل شیوع اولیه این بیماری کرونا در کشور که محدودیتها اعمال نشدند این بیماری بسرعت در کل کشور شیوع پیدا میکنه باید محدودیتهای دو هفته ای اعمال بشه چون ماه رمضان هم هست بعد از عید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس