کد خبر 1327172
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
میانگین استاندارد خودروهای داخلی یورو ۲ است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: میانگین استاندارد خودروهای داخلی یورو ۲ است یعنی مصرف سوخت بالایی دارند، در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر سوخت مصرف می کنند که رقم بالایی است.

به گزارش مشرق، مسعود تجریشی روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین افزود: در راستای قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست وظایفی برای دستگاه ها مشخص کرده که اگر به درستی اجرا شود شاهد کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها خواهیم بود، مثلا اگر خودروساز به جای اینکه خودرویی تولید کند که در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف کند خودرویی استاندارد تولید کرده و انتشار آلودگی کمتر خواهد بود، مضاف بر اینکه مردم هم قدرت انتخاب ندارند چون در غیر اینصورت محصول با کیفیت تری خریداری می کردند.

وی تاکید کرد: میانگین استاندارد خودروهای ما یورو ۲ است یعنی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین مصرف می کنند در حالی که در ترکیه به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵.۴ دهم لیتر سوخت مصرف می شود این در حالیست که این کشور با جمعیتی معادل ایران و تعداد خودروی بیشتر، میزان مصرف سوخت بسیار پایین یعنی نصف ایران است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بنابراین در راستای کاهش آلودگی هوا فقط از مردم می توانیم بخواهیم که ملاحظه کنند، مثلا اگر امکان دارد از خودروی شخصی استفاده نکنند و یا در صورت امکان بیشتر از حمل و نقل برای تردد استفاده کنند که البته با توجه به شیوع کرونا این امر تا حدودی هم دشوار است، البته باید این را هم در نظر داشته باشیم که وقتی از مردم می خواهیم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند باید این بخش را هم توسعه دهیم. بنابراین با این حساب سهم مردم در آلودگی هوا ناچیز است.

ایران به تعهد کاهش ۴ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای عمل کرده است 

تجریشی گفت: با توجه به شرایط تغییرات اقلیمی، تناوب وقوع پدیده های حدی تغییر کرده بنابراین باید در این باره سیاست گذاری کنیم، کشورهایی مانند پاکستان وزارتخانه ای در این زمینه دارند اما ما چنین سازوکاری نداریم، یک ماه پیش رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه شورای عالی معاونان خواست تا مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم لایحه ای را در این زمینه تنظیم کند مبنی بر اینکه چه کارهایی باید انجام شود که باید به دولت ارائه شود، در آنجا نقش سازمان ها و دستگاه ها مشخص شده و یک سری تعهدات برای نهادهای مختلف تعیین و مصوب می شود.

وی افزود: در زندگی روزمره خود تغییرات اقلیم را متوجه می شویم که خسارات زیادی را هم وارد می کند، در چند سال در برخی جاها ۱.۸ دهم سانتیگراد افزایش دما داشتیم، امسال در صادرات برخی محصولات کشاورزی موفق نبودیم که همین تغییر اقلیم بر می گردد چون با توجه به تغییر اقلیم نمی دانیم که از چه میزان کود و در چه زمانی باید استفاده کنیم که تمام اینها نیاز به آموزش دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت جهاد کشاورزی در زمینی به وسعت بیش از سه هزار هکتار از کرمانشاه تا شمال غربی کشور بذرهای کم آب بر کشت می شود، مساله مهم تناوب این کشت است که باید تغییر کند، این مسائل باید به صورت کلان در کشور دیده شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس