عراق نمایه

«شیلان فؤاد» نخستین زن کُرد عراقی است که اعلام کرده، برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق نامزد شده است.

به گزارش مشرق، «شیلان فؤاد» شخصیت مستقل کُرد اعلام کرد که نامزد ریاست‌جمهوری عراق شده است و نامزدی یک زن برای این پست برای نخستین بار در عراق روی می‌دهد و نشانگر آن است که که زنان نیز مانند مردان می‌توانند دولت را مدیریت کنند و بالاترین مناصب را در آن داشته باشند.

وی در گفت‌وگو با شبکه کُردی رووداو تصریح کرد که تلاش می‌کند تا نخستین زن مستقل نماینده‌ای باشد که برنده ریاست جمهوری در عراق می‌شود.

بیشتر بخوانید:

گمانه‌زنی رسانه‌ای از نحوه تقسیم پست‌ها در کابینه عراق

این در حالی است که تاکنون ۲۶ نفر نامزد پست ریاست‌جمهوری شده‌اند که از این تعداد،نام ۱۱ شخصیت کرُد از جمله شیلان فؤاد به چشم می‌خورد.

وی افزود که با توجه به رقابت شدید بین دو حزب بزرگ کُرد، حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی، با جناح‌ها و احزاب سیاسی مختلف برای جلب حمایتشان در پارلمان به منظور دستیابی به پست ریاست‌جمهوری، تماس برقرار خواهد کرد. 

شیلان فؤاد تصریح کرد که برای نامزدی این پست با مشکلی روبرو نیست و در حال مذاکره با سران فراکسیون‌ها و احزاب در این زمینه است و تا دو روز آینده جزئیات را اعلام خواهد کرد.

وی توضیح داد که زمانی مسئول امور زنان در وزارت دفاع عراق بوده و نامزدی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری را برای تثبیت نقش زنان در تصدی این پست انجام می‌دهد. 

فؤاد گفت که برای مقابله با مشکلات و بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عراق یک پروژه و طرح ویژه دارد و در خصوص امنیت، فقر و بیکاری نیز برنامه‌هایی دارد.

در عراق طبق یک عرف قانونی، پست‌های کلیدی کشور شامل نخست‌وزیری، ریاست جمهوری و ریاست پارلمان، به ترتیب به شیعیان، کردها و اهل سنت می‌رسد. 

در نخستین اقدام پس از انتخاب رئیس پارلمان، باب نامزدی ریاست‌جمهوری به دستور رئیس پارلمان باز خواهد شد و نامزد ریاست‌جمهوری برای دستیابی به این پست، نیازمند رأی دوسوم اعضای پارلمان (دست کم ۲۱۰ نفر) است. اگر هیچ یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری این آراء را کسب نکند، همان‌طور که در دوره‌های پیش برای «جلال طالبانی»، «فؤاد معصوم» و «برهم صالح» نیز روی داد، بین دو نامزد دارای بیشترین آرا مجدد رأی‌گیری می‌شود و صرف‌نظر از تعداد آراء کسب‌شده، کسی که حائز بیشترین رأی شود، رئیس‌جمهور اعلام می‌شود.

درست است که در نخستین نشست پارلمان پنجم عراق که نهم ژانویه جاری با جنجال و حاشیه زیادی برگزار شد و رئیس پارلمان انتخاب شد و وی باب نامزدی برای ریاست‌جمهوری را باز کرد اما پنجشنبه پیش، دادگاه فدرال عراق در حکمی  فعالیت هیئت رئیسه پارلمان را موقتاً تعلیق کرده است و هنوز سرنوشت ریاست پارلمان و تصمیم او در خصوص باز شدن باب نامزدی ریاست‌جمهوری مشخص نیست.

برخی منابع می‌گویند که در این دوره؛ «هوشیار زیباری» یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق و وزیر خارجه اسبق عراق برای پست ریاست جمهوری عراق نامزد خواهد شد. اگر زیباری مدارک خود را به پارلمان ارائه کند، این اولین بار خواهد بود که حزب دموکرات نامزدی را برای پست ریاست جمهوری معرفی می‌کند.

 از سوی دیگر منابعی در اتحادیه میهنی کردستان عراق گزارش داده‌اند که این حزب، همچنان «برهم صالح» رئیس جمهور کنونی را برای تصاحب پست خود در دور دوم معرفی خواهد کرد.

«رزگار محمد امین» یکی از قضات محاکمه «صدام حسین» دیکتاتور معدوم عراق، پس از سقوط رژیم قبلی آن کشور هم برای ریاست جمهوری عراق نامزد شده است. او از نیروهای سیاسی کُرد خواسته است تا در پارلمان عراق به او رای دهند.

بر اساس قانون اساسی عراق از جمله شروط نامزدی برای پست ریاست‌جمهوری این است که متولد عراق و از پدر و مادر عراقی باشد و بالای ۴۰ سال سن داشته و علاوه بر وفادار بودن به کشور تجربه کار سیاسی هم داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 1
    جالبه، اگه انتخاب بشه، میشه اولین رئیس جمهور زن (بی حجاب) در تاریخ عراق. این یک پیشرفت در سیاست عراق محسوب میشه.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    بی حجاب را نشان پیشرفت را منتشر می کنی ولی نظرات که بر اساس احاکم دین است را سانسور می کنی؟ خجالت بکش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس