کد خبر 1326911
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
شرم فرانسه از آزار زنان در مترو و اتوبوس

پینو دختر ۲۷ ساله فرانسوی، دارنده مدال طلای المپیک توکیو، زمانی که برای طرح شکایت به اداره پلیس مراجعه کرد، جراحات جدی روی صورتش از جمله شکستگی بینی داشت

به گزارش مشرق، پینو دختر ۲۷ ساله فرانسوی، دارنده مدال طلای المپیک توکیو، زمانی که برای طرح شکایت به اداره پلیس مراجعه کرد، جراحات جدی روی صورتش از جمله شکستگی بینی داشت. او گفت که آلن اشمیت، شریک زندگی و مربی‌اش در آپارتمانش در خارج از پاریس به او حمله کرده، بارها او را مورد آزار و اذیت لفظی قرار داده، به او مشت زده، سر او را به زمین کوبیده و سعی کرده او را خفه کند.

پینو با کمک همسایه‌ها توانست از آپارتمانش فرار کند و با پلیس تماس بگیرد. نیروهای پلیس در آن شب اشمیت را بازداشت کردند و مورد بازجویی قرار دادند، اما اشمیت ۳۸ساله در دادگاه این اتهامات را رد کرد. دادستان محلی درخواست یک سال حبس تعلیقی به دلیل «خشونت بسیار جدی» کرد، اما قاضی گفت که «مدرک کافی برای مجرمیت» وجود ندارد.

پینو پس از رأی دادگاه، تصویری از صورت متورم و زخمی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و گفت: «چه چیزی کم بود؟ شاید مرگ من در پایان ماجرا؟» پینو تنها قربانی خشونت خانگی در فرانسه نیست.

طبق آمارهای رسمی هر دو تا سه روز یک زن در فرانسه قربانی خشونت می‌شود. در قلب اروپا و خاستگاه فمینیسم خشونت علیه زنان و آزار و قتل آن‌ها آنچنان است که پیش از این امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه آن را «شرم فرانسه» توصیف کرده‌بود. چند روز پیش هم وی در توئیتی نوشت «زنان بیشتر و بیشتری از ترس اینکه مورد حمله و تعرض قرار بگیرند، دیگر جرئت سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی را ندارند. ما قصد داریم حضور پلیس در حمل و نقل را دو برابر کنیم، به ویژه در زمان‌هایی که این حملات بیشتر می‌شوند.»

پاریس، برج ایفل، خیابان شانزلیزه و کافه‌هایش، عطرهای پاریسی، سیمون دوبوآر و جنبش اگزستانسیالیست فمینیسمش، همه و همه در ذهن برخی زنان غیراروپایی نمادی از زن مدرن و امروزی و نمادی از تمدن غرب است. این، اما تنها بازنمایی رسانه‌ای از زن غربی برای قاب‌بندی ذهن زنان دیگر کشورها در رابطه با شرایط زن در دنیای غرب است. تصویر واقعی زندگی زنان غربی با تصویر ذهنی بسیاری از ما درباره این زنان زمین تا آسمان فرق دارد.

زنان در دل تمدن غرب همچون دوران جاهلیت در موج خشونت دست و پا می‌زنند. در میان این کشورها فرانسه مهد تمدن اروپا در صدر خشونت‌های خانگی علیه زنان قرار دارد؛ کشوری که خاستگاه جریان فمینیسم است و حتی برای اجرای هر چه بهتر «برابری جنسیتی» وزیر برابری جنسیتی دارند! اما نمایش ناموفق برقراری برابری جنسیتی با تعیین وزیر نه فقط وضعیت زنان این کشور را بهبود نبخشیده و آن‌ها را از خشونت‌هایی که علیه‌شان اعمال می‌شود، نجات نداده بلکه این کشور را از صدرنشینی خشونت خانگی علیه زنان در بین کشورهای اروپایی هم پایین نیاورده‌است.

شرم فرانسه از قتل و خشونت علیه زنان

زنان فرانسوی هر از چند گاه در اعتراض به این خشونت‌ها به خیابان می‌آیند و تظاهرات می‌کنند. تاکنون جنبش‌های گوناگونی علیه این خشونت‌ها از سوی زنان فرانسه راه افتاده‌است، اما هیچ‌یک به نتیجه نرسیده‌است. وضعیت خشونت علیه زنان در این کشور اروپایی به گونه‌ای است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این در واکنش به قتل و خشونت علیه زنان، بابت خشونت علیه زنان شرمگین باشد.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با انتشار اسامی زنانی که توسط شریک زندگی خود کشته شده‌بودند، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «خانم‌ها من از شما عذر می‌خواهم. جمهوری فرانسه نتوانست به خوبی از شما محافظت کند.»

این در حالی است که وی با وعده «پایان دادن به خشونت علیه زنان» به رقابت‌های انتخاباتی وارد شد و برگ برنده پیروزی‌اش در انتخابات نیز همین بود، اما با رشد شدید خشونت‌های مرگبار علیه زنان، فعالان حقوق زنان خواستار دخالت دولت و پایان دادن به آنچه «قتل‌عام» خواندند، شدند.

چند روز پیش نیز وی در توئیتی نوشت: «زنان بیشتر و بیشتر از ترس اینکه مورد حمله و تعرض قرار بگیرند، دیگر جرئت سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی را ندارند. ما قصد داریم حضور پلیس در حمل و نقل را دو برابر کنیم، به ویژه در زمان‌هایی که حملات بیشتر رخ می‌دهد.»

۴۰‌درصد قربانیان خشونت به حقوق خود نمی‌رسند

به گزارش یورو نیوز طبق آمار وزارت کشور فرانسه میزان خشونت خانگی در این کشور در سال ۲۰۲۰، ۱۰ درصد افزایش یافته و تعداد قربانیان به ۱۵۹ هزار نفر رسیده‌است.

بر اساس ارقام ثبت شده در اداره پلیس و ژاندارمری فرانسه حدود ۸۷ درصد از قربانیان خشونت خانگی را زنان تشکیل می‌دهند، یعنی بیش از ۱۳۹ هزار زن در سال ۲۰۲۰ مورد آزار و خشونت خانگی مردان قرار گرفته‌اند.

خشونت‌هایی که منجر به قتل شده‌اند، در این آمارها قرار ندارند و مستقل هستند. در این سال ۱۰۲ زن بر اثر ضرب وجرح از سوی همسر یا شرکای زندگی خود جان باخته‌اند. تعداد زنان جان‌باخته در سال ۲۰۱۹، ۱۴۶ نفر بود و آمارها نشان می‌دهند که فرانسه با کاهش قتل‌های خانگی روبه‌رو بوده‌است. حدود ۳ درصد از قربانیان خشونت خانگی یعنی ۵هزارو۴۰۰ نفر که اغلب زن هستند، می‌گویند که مورد تجاوز جنسی همسر یا شریک زندگی خود قرارگرفته‌اند. وزارت کشور فرانسه می‌گوید «خشونت‌های خانگی به ویژه در مورد تجاوز جنسی کمتر با شکایت قربانیان همراه بوده‌است.»

به گفته این وزارتخانه بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸، تنها ۲۷ درصد از قربانیان خشونت‌های خانگی به‌طور متوسط دست به شکایات رسمی زده‌اند. به گفته سازمان‌های مدافع حقوق زن، به بیش از ۴۰ درصد از زنان قربانی خشونت بین زوج‌ها که دست به اعتراض رسمی هم زده‌اند، هیچ حقوقی تعلق نمی‌گیرد و از مشکلات خود رها نمی‌شوند.

در یک دهه گذشته تنها ۱۲ درصد از زنان قربانی خشونت خانگی توانسته‌اند از خانه‌های خود با کمک دولت نقل مکان کرده و به خانه‌های امن‌تر منتقل شوند.

هر دو روز یک زن فرانسوی زیر مشت و لگد می‌میرد

طبق آمارها هر سال ۲۲۰هزار زن فرانسوی قربانی خشونت می‌شوند و ۹۴ هزار نفر نیز مورد خشونت جنسی قرار می‌گیرند. براساس آماری که یک تشکل حمایت از زنان در اختیار دارد، در فرانسه هر دو روز در میان یک زن به دست مردی که شریک زندگی اوست، کشته می‌شود، بنابراین با توجه به این آمارها، انجمن‌های مدافع حقوق زن تفاوت در آنچه در سخنرانی‌های مقامات دولتی گفته می‌شود و آنچه در حقیقت دیده می‌شود، محکوم می‌کنند و خواهان عمل و تعهد قاطع مقامات دولتی و سرمایه‌گذاری بالا در این‌باره هستند تا به قربانیان خشونت‌ها امکانات بیشتری داده‌شود.

پلیس فرانسه درباره افزایش خشونت‌های خیابانی نیز به امانوئل مکرون هشدار داده‌است.

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    1 0
    این نتیجه وضع قوانینی چون منع حجاب وعدم جواز آموزش مذهب به دختران وپسران واسلام هراسی است!خودکرده راتدبیرنیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس