کد خبر 1326585
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
افزایش نرخ تورم در عربستان طی ماه گذشته

نرخ تورم در عربستان در دسامبر گذشته به طور سالانه ۱.۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش مشرق، نرخ تورم در عربستان سعودی در دسامبر گذشته به طور سالانه ۱.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل و ۰.۱ درصد به صورت ماهانه افزایش یافت.

بر اساس داده‌های رسمی، نرخ تورم در ماه دسامبر به صورت سالانه بالاترین نرخ تورم در ۶ ماه گذشته یعنی از ژوئن ۲۰۲۱ است که به   ۶.۲درصد رسید.

تورم ماه گذشته بیست و چهارمین افزایش متوالی بود.

بیشتر بخوانید:

۲۰۲۱؛ سالی بحرانی برای اقتصاد عربستان

نرخ سالانه قیمت مصرف کننده (تورم) در عربستان سعودی در نوامبر گذشته ۱.۱ درصد افزایش یافت که بالاترین سطح از ژوئن گذشته است که ۶.۲ درصد را ثبت کرد.

افزایش نرخ تورم در ماه گذشته ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و آشامیدنی به عنوان دومین بخش تاثیرگذار بوده است.

افزایش قیمت مواد غذایی و آشامیدنی به صورت سالانه همزمان با شیوع ویروس کرونا است که کشورها را وادار به بستن مرزهای خود کرد. عربستان سعودی به دلیل کمبود منابع آبی برای کشاورزی، بیشتر مواد غذایی خود را از کشورهای خارجی وارد می‌کند.

نرخ تورم در بخش مواد غذایی کماکان در سطح بالایی باقی مانده که احتمالا بخشی از آن به خاطر قرنطینه‌ها و تمایل مردم برای ذخیره‌سازی گسترده این اقلام است و پیش بینی می‌شود که با توجه به اجرایی شدن لایحه افزایش مالیات بر ارزش افزوده، نرخ تورم در سطح بالای فعلی بماند.

عربستان سعودی در جولای ۲۰۲۰ به دنبال سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضای نفتی و کاهش درآمدهای دولت، نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۵ درصد افزایش داد و کسری بودجه دولت عربستان در ماه‌های اخیر همواره صعودی بوده است.

عربستان سعودی برای هفتمین سال متوالی با کسری بودجه روبروست و کارشناسان بر این باورند که ریاض برای جبران این کسری، از ذخایر خود استفاده خواهد کرد. آمار و ارقام از این مسئله حکایت دارد که ذخایر ریاض در حال اتمام است و پیش‌بینی می‌شود که این ذخایر از ۹۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۷۴.۶ میلیارد دلار در سال آینده برسد.

شاخص قیمت مصرف کننده نشان دهنده تغییرات در قیمت‌هایی است که مصرف کنندگان برای یک سبد ثابت از کالاها و خدمات متشکل از ۴۹۰ کالا می‌پردازند.

مجله انگلیسی اکونومیست در گزارشی در اوایل دسامبر گذشته پیش بینی کرد که سال ۲۰۲۲ سال سختی برای اقتصاد جهانی خواهد بود.

مؤسسه تحقیقات اقتصادی کپیتال ایکانامیکس اعلام کرده پیش بینی می‌شود که تورم در عربستان در ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بین ۱ تا ۲ درصد باقی می‌ماند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علـی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 0
    عربستان سعودی مخفی‌کارترین کشور جهان هست که هرگز هیـــــــــــــچ آمار دقیقی از واقعیت‌های موجود در اون کشور، از نظر اقتصادی و اجتماعی و ... منتشر نمیشــه! و هیـــچ خبرنگاری هم نمیتونه از اون کشور گزارش تهیـه کنه! چرا که یا راه نمیدن و یا با پــول یا با ارّه... خفـه میکنن...حتی این نوشتۀ من هم معلوم نیست به دست شما برسه یا نه!!!!!
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 0
    خخخخ. نمیرن با این نورم وحشتناک.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس