کد خبر 1323608
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
ثبت بالاترین تورم سالانه در آلمان از سال ۱۹۹۳

اداره آمار فدرال آلمان از ثبت بالاترین نرخ تورم سالانه از سال ۱۹۹۳ در سال ۲۰۲۱ خبر داد که منجر به گران شدن شدید هزینه زندگی برای شهروندان شده است.

به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه "ویرتشافتز ووخه" آلمان، زندگی در آلمان طی یک سال گذشته به شدت گران شده است. بر اساس برآوردهای اولیه اداره آمار فدرال آلمان، افزایش شدید قیمت انرژی، تنگناهای تحویل و لغو کاهش موقت مالیات بر ارزش افزوده، تورم سالانه در این کشور را به ۳.۱ درصد رساند.

تورم بالاتر پیش از این برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ با تورم سالانه ۴.۵ درصد در آلمان ثبت شد. در سال کرونایی ۲۰۲۰ تورم سالانه ۰.۵ درصد بود.

تورم بالاتر، قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش می دهد، چرا که آن ها مثلا با یک یورو می توانند کم تر از قبل خرید کنند. به گفته اقتصاددانان این مسئله به شدت به خانوارهای فقیرتر ضربه می زند، چرا که باید بخش زیادی از درآمد خود را صرف خرید کالاهای ضروری مانند مسکن و یا غذا کنند.

افزایش نرخ تورم همچنین برای پس انداز کنندگان هم شرایط بسیار تلخ و بدی را ایجاد می کند.

اداره آمار فدرال آلمان روز پنج شنبه اعلام کرد: بر اساس ارزیابی ها در دسامبر سال ۲۰۲۱ قیمت مصرف کننده نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود ۵.۳ درصد افزایش یافت. در ماه نوامبر گذشته هم نرخ تورم ماهانه برای اولین بار از اوایل دهه ۱۹۹۰ از مرز ۵ درصد فراتر رفته و به ۵.۲ درصد رسید.

تورم در بزرگترین اقتصاد اروپا در سال گذشته عمدتا به دلیل افزایش سریع قیمت انرژی در پی بهبود اقتصاد جهانی بعد از بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ بوده است.

در همین زمان حذف کاهش موقت مالیات بر ارزش افزوده هم ایجاد کننده این شرایط بوده است. از ژانویه سال ۲۰۲۱ بار دیگر نرخ های مالیاتی معمول اعمال شد که این مسئله منجر به افزایش مجدد قیمت کالا و خدمت در این کشور شد. کمبود مواد اولیه و محدودیت های ایجاد شده در عرضه هم ازعوامل تورم بالا در سال گذشته بوده است.

بر اساس پیش بینی اقتصاد دانان ممکن است زمان طولانی تری نیاز باشد تا این نرخ تورم نسبتا بالا کاهش یابد. افزایش قیمت انرژی هم احتمالا به تورم بیشتر دامن می زند.

تورم، معیار اندازه گیری مهمی برای سیاست پولی بانک مرکزی اروپا است. بانک مرکزی اروپا برای ۱۹ کشور عضو این اتحادیه نرخ تورم سالانه ۲ درصد را در نظر گرفته و حداقل به صورت موقت آماده پذیرش افزایش و یا کاهش میانگین این تورم به بالا و زیر این رقم است.

مقامات اقتصادی و پولی بانک مرکزی اروپا بر این باورند که مصرف کنندگان در منطقه یورو باید مدتی را با نرخ تورم بالا زندگی کنند. یکی از اعضای هیات اجرایی بانک مرکزی اروپا در این باره گفته است: تورم برای مدتی بالا خواهد بود، اما در جریان سال ۲۰۲۲ کاهش خواهد یافت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس