جنوب روسیه؛ بهترین بازار برای کالاهای ایرانی

برگزارکننده نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و CIS گفت: مناطق جنوب و جنوب غربی روسیه با حدود سه برابر وسعت ایران، همواره یکی از اهداف صادراتی کالا و خدمات ایران به شمار می رود.

به گزارش مشرق، «حسن مرتجی» امروز (شنبه) درخصوص سفر قریب‌الوقوع رییس جمهوری به کشور روسیه، خاطرنشان‌کرد: بازار روسیه فرصت مغتنمی است که حضور آیت‌الله رییسی رییس‌جمهوری کشورمان برای دیدار با مقام‌های ارشد این کشور می‌تواند چشم‌انداز خوبی برای توسعه تجارت و افزایش صادرات پیش‌روی ما قرار دهد.

وی اظهار داشت: روس‌ها علاقه‌مندی زیادی به کار کردن با تجار و فعالان اقتصادی ایرانی در حوزه‌هایی که ظرفیت‌های آن در کشورمان وجود دارد، به‌ویژه مواد غذایی و کشاورزی، همچنین محصولات ساختمانی نظیر سیمان، شیشه‌های ساختمانی، شیرآلات، سنگ، سرویس‌های بهداشتی، رنگ و رزین و غیره هستند.

مرتجی که بیش از سه دهه در بازار کشورهای همسایه و اوراسیا فعالیت دارد، گفت: طی سالیان متمادی فعالیت اقتصادی با روس‌ها متوجه شده‌ایم که دولت این کشور معتقد است برخی محصولات از محدوده استان «پرم» (واقع در منطقه فدرالی ولگا) و بالاتر از آن، به‌جای اینکه از دیگر نقاط روسیه تامین شود، بهتر است از کشورهایی نظیر ایران تهیه شود که صرفه اقتصادی به دنبال دارد.

این فعال اقتصادی تصریح‌کرد: اکنون از نظر قیمت تمام شده و هزینه‌های بازاریابی، جنوب غربی روسیه بهترین بازار برای فعالان اقتصادی و تجاری ایرانی است؛ بازاری که چینی‌ها، ترک‌ها و فعالان‌کره‌ای نفوذ چندانی نیز در آن نداشته‌اند.

وی یادآور شد: اکنون سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد صادرات ما به روسیه، مربوط به استان داغستان به عنوان جنوبی‌ترین استان روسیه در نزدیکی مرز ایران است، همچنین به نفع تجار و صنعتگران قفقاز و ماوراء است که نیازهای خود را از ایران تامین کنند.

مرتجی خاطرنشان‌کرد: بخشودگی ۲۵ درصدی سود و عوارض گمرکی که سال‌هاست (از زمان فروپاشی شوروی) برای کالاهای ایرانی به مقصد روسیه اعمال می‌شود، فرصتی است که تجار می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند.

وی گفت:‌ جنوب غربی روسیه به دلیل قابلیت حمل بار با کشتی و همچنین برخوردار از حمل و نقل ریلی و زمینی از طریق جمهوری آذربایجان و داغستان، یکی از بهترین فرصت‌ها در روسیه برای توسعه فعالیت‌های تجاری است.

این برگزارکننده نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و CIS که سابقه دو بار اعزام هیات‌های تجاری و اقتصادی ایرانی به منطقه «اوستیا» و «قفقاز روسیه» را در سال‌های ۹۵ و ۹۷ در کارنامه دارد، ادامه‌داد: ایرانی‌ها در ۱۴ استان جنوب غرب روسیه به‌ویژه داغستان، استاوروپول، ولووگراد و آستراخان فعالیت دارند.

وی در عین حال درخصوص بازار مسکو گفت: هزینه‌های حضور در بازار مسکو به‌ویژه هزینه‌های بازاریابی بالاست، ضمن اینکه کمتر اشتراکات فرهنگی بین ایرانی‌ها با مردم این منطقه می‌توان پیدا کرد.

مرتجی اضافه‌کرد:‌ مسکو یک بازار چند ملیتی است که تجار برای حضور در آن باید بتوانند با چندین و چند بازار و برند دیگر رقابت کنند و سرمایه زیادی صرف حضور قدرتمند در آنجا کنند و از عهده هر تاجر و بازرگانی ساخته نیست. این روزها بلیت سفر هوایی رفت و برگشت تهران به مسکو حدود ۲۰ میلیون تومان آب می‌خورد و اینها نکاتی است که تجار باید به آن توجه کنند.

وی در عین حال تصریح‌کرد: در بازار مسکو تاکید روی رعایت قوانین و پروتگل‌ها بسیار زیاد و سختگیرانه است و در بسیاری موارد شاهد عودت دادن کالاها و اجناسی هستیم که شاید سال‌ها در بازار این منطقه حضور داشتند، اما با یک اشتباه از میدان به در شدند.

این فعال اقتصادی اظهار داشت:‌ علاوه بر محصولات صنعتی، محصولات کشاورزی ایرانی نظیر انار، کیوی، خیار، سبزی‌جات و صیفی‌جات، سیب درختی و پوره کنسانتره سیب و آلبالو (به عنوان ماده اولیه تولید آب میوه) در بازار این کشور از بازارپسندی و اقبال بالایی برخوردار است

وی تاکید کرد: دو نکته اساسی در توسعه مراودات تجاری با روسیه، حضور قدرتمند مسوولان بازرگانی کشورمان و وابستگان اقتصادی در این کشور و استان‌های مختلف آن، همچنین تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی است.

مرتجی گفت: اکنون اولویت ما در توسعه تجارت باید در وهله نخست با کشورهایی که مرز زمینی با آنها داریم و سپس کشورهای با مرز دریایی باشد.

با وجود مشکلات مربوط به همه‌گیری کرونا و تحریم‌ها و عدم دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت، مبادلات بازرگانی بین ایران و روسیه در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴۰ درصد افزایش یافته و از حدود یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار به ۲.۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

پیشتر «کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو در گفت‌وگو با ایرنا از افزایش چشمگیر واردات کالاهای ایرانی توسط روسیه در سال جاری میلادی خبر داد و گفت: محصولات کشاورزی مهمترین اقلام واردات یک میلیارد دلاری روسیه از ایران را تشکیل می‌دهد.

به گفته فعالان اقتصادی، ارزان‌ترین مسیر ارسال کالا به جنوب غربی روسیه و مناطق حاشیه رود «ولگا» با ۱۰ استان و جمعیت بیش از ۱۵ میلیون نفر، مسیر دریایی بندر انزلی- بندر آستراخان است و علاوه بر آن از هزینه های مناسب بارانداز و دپوی کالا، همچنین تسهیلات اقامتی مناسب نسبت به سایر شهرهای روسیه برخوردار است.

برگزارکننده نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و CIS  گفت: مناطق جنوب و جنوب غربی روسیه با ۱۴ استان و با حدود سه برابر وسعت ایران، همواره یکی از اهداف صادراتی کالا و خدمات ایران به شمار میرود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس