رئیس‌جمهور مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی را ابلاغ کرد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش مشرق، سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.

ماده واحده  «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی»  به شرح ذیل است:

«وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سازمان سنجش آموزش کشور
ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور

ماده واحده  «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی»  که بنا به پیشنهاد ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و در جلسات ۸۵۱ و ۸۵۲ مورخ ۲۳/۹/۱۴۰۰ و ۰۷/۱۰/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا، ابلاغ می‌شود:

ماده واحده:

با استناد به بند ۵-۴ سیاست­های کلی علم و فناوری ابلاغی مورخ ۲۹/۰۶/۱۳۹۳ مقام معظم رهبری(مدظله) با موضوع تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و بند ۲-۵ سیاست­های کلی سلامت ابلاغی مورخ ۱۸/۰۱/۱۳۹۳ مقام معظم رهبری (مدظله) با موضوع ارتقاء شاخص­های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه و همچنین بند ۱۳ این سیاست­ها با موضوع توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی و مستند به اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور در خصوص تنظیم ظرفیت دانشگاه­ها و درراستای اتخاذ تدابیر مناسب برای مواجهه با بحران پیری جمعیت در آینده؛ رفع کمبود پزشک؛ جلوگیری از فرسودگی کادر درمان و کاهش آسیب‌پذیری نظام سلامت در مواجهه با بحران‌ها؛ افزایش دسترسی اقشار مختلف مردم به پزشک و تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر اساس نیاز جامعه، با توجه به سرانه پزشک به جمعیت ۱۳ در ده هزار در سال جاری و به منظور دستیابی به سرانه پزشک به جمعیت ۲۰ در ده هزار در سال ۱۴۱۰، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیِ تحت نظارت آن وزارت برای رشته‌ پزشکی در مقطع عمومی، از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال، در هر سال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل به شرح جدول ذیل افزایش یابد.

در ضمن پس از چهار سال، درباره ثابت ماندن یا افزایش ظرفیت با پیشنهاد ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد.

سال پذیرش افزایش در سال هدف جمع پذیرش در سال هدف
۱۴۰۰ - حدود ۸۰۰۰ نفر
۱۴۰۱ معادل ۱۶۰۰ نفر ۲۰‌% ۹۶۰۰ نفر
۱۴۰۲ معادل ۱۹۲۰ نفر ۲۰‌% ۱۱۵۲۰ نفر
۱۴۰۳ معادل ۲۳۰۴ نفر ۲۰‌% ۱۳۸۲۴ نفر
۱۴۰۴ معادل ۲۷۶۵ نفر ۲۰‌% ۱۶۵۸۸ نفر

تبصره ۱: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است در تمامی کد رشته محل‌های پزشکی عمومی در مراکز آموزش پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، این افزایش ظرفیت را اعمال نماید. این افزایش ظرفیت مخصوص داوطلبان آزاد شهرستانها و مناطق محروم و کم برخوردار می‌باشد. پذیرش در این افزایش ظرفیت که به صورت کد رشته محل‌های مشخص در دفترچه‌های راهنمای سازمان سنجش آموزش کشور درج می‌شود، صرفا برای ارائه خدمت در شهرستانها و مناطق محروم و کم برخوردار خواهد بود. در صورت عدم وجود داوطلب واجد شرایط برای بخشی از این ظرفیت، ظرفیت باقیمانده صرفاً به داوطلبان آزاد سایر مناطق کشور با تعهد ارائه خدمت در شهرستانها و مناطق تعیین شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص خواهد یافت. آیین نامه اجرایی این ماده واحده از جمله میزان و نحوه تعهدات پذیرفته شدگان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداکثر طی یک ماه تدوین و پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو، برای اجرا ابلاغ می‌گردد.

تبصره ۲: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است طرح افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی، دندان‌پزشکی عمومی و تخصصی دندان‌پزشکی به همراه اصلاحات پیشنهادی خود برای تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی مورد نیاز و کم‌متقاضی را تهیه و ظرف مدت دو ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه نماید.

تبصره ۳: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است با همکاری نهادهای ذیربط نسبت به برنامه‌ریزی جهت استقرار فراگیر شبکه سلامت اقدام و طرح نظام ارجاع و پزشکی خانواده و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در نظام سلامت را ظرف مدت سه ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.

تبصره ۴: سازمان سنجش آموزش کشور موظف است هر ساله قبل از انتشار دفترچه کنکور سراسری، گزارشی از این افزایش ظرفیت در رشته‌های مزبور را به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام نماید. ستاد موظف است گزارش سالانه اجرای این مصوبه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.  

سیدابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    3 2
    فقط تعداد مهاجرت ها رو زیاد کردین
  • سورنا IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 0
    خب اکثرا سهمیه پزشکی بصورت ظالمانه بین فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه ظالمانه بذل و بخشش میشه سهمیه دیگه هم به افراد خاص دیگه می رسه خروجی دانشکده پزشکی هم میشه یه عده سهامدار زمین دار فئودال و چپاولگران خون و جان مردم ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس