کد خبر 1325489
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
ورود پول به نمادهای کوچک بازار سرمایه/ کاهش همزمان ارزش صف‌های خرید و فروش

بررسی معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد، پول در حال ورود به نمادهای کوچک بازار است و این مساله را می‌توان در رشد شاخص کل هموزن بورس مشاهده کرد.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در حالی روزهای پرنوسانی را پشت سر می گذارد که بسیاری از سهامداران از این روند خسته شده و به دنبال خارج کردن پول خود از تالار شیشه ای هستند.

بورس در این هفته با کاهش شاخص مواجه بود. اما در معاملات روز گذشته شاهد افزایش تقاضا در برخی گروه‌ها بودیم، همین مساله سبب شد تا بورس در روز جاری با اندکی رشد مواجه شود.

در معاملات روز سه‌شنبه، ۲۱ دی ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با افزایش یک‌هزار و ۹۴۵ واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۰۱ واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با رشد هزار و ۲۹۸ واحدی در سطح ۳۵۳ هزار و ۴۰۹ واحدی ایستاد، همچنین شاخص کل فرابورس نیز ۴۷ واحد رشد کرد تا در سطح ۱۸ هزار و ۶۵ واحد قرار بگیرد.

نکته قابل توجه در معاملات امروز، رشد نمادهای کوچک بازار بوده است. نمادهای دلاری و بزرگ بازار سرمایه طی معاملات روز سه شنبه با کاهش قیمت مواجه شدند که دلیل آن نیز نوسان و افت قیمت دلار در بازار آزاد بوده است.

اما نمادهای ریالی و کوچک بازار که روزهای گذشته با استقبال بیشتری از سوی سهامداران مواجه شدند، توانستند رشد شاخص کل هموزن را بیش از شاخص کل کنند.

خروج سرمایه گذاران ادامه دارد

اما نکته قابل توجه در این زمینه به خروج پول برای چهاردمین روز پیاپی باز می‌گردد، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی ۱۵۲۴ میلیارد ریال بوده است که نسبت به روز قبل کاهش ۴۴ درصدی داشته است.  

در معاملات روز سه ‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۱۳ میلیارد تومان بود، پس از فملی، میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

ورود پول به نمادهای کوچک بازار سرمایه

کاهش ارزش معاملات و کاهش ارزش معاملات خرد

ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۵ هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان کاهش یافت، ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲ هزار و ۳۹۷ میلیارد تومان بود که ۴۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۴.۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان رسید که ۳۹ درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می ‌دهد.

کاهش ارزش صف های خرید و فروش

در پایان معاملات سه ‌شنبه ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه ۱۱ درصد کاهش یافت و به ۱۰۷ میلیارد تومان رسید، ارزش صف‌ های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۵ درصد افت کرد و در رقم ۸۴ میلیارد تومان ایستاد. تعداد نمادهایی که در پایان معاملات امروز، در صف خرید بودند ۳۶ سهم و تعداد نمادهای حاضر در صف فروش نیز ۱۲ سهم بوده است.

در پایان معاملات امروز، ۳۰۱ نماد رشد قیمت داشتند که ۲۳۰ نماد بورسی و ۷۱ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۵۲ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۹۳ نماد بورسی و ۵۹ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۴۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

امروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در نامه ‌ای به رئیس جمهور با تأکید بر حساسیت بالای بازار سرمایه به مؤلفه‌های مندرج در قوانین بودجه سنواتی نوشت: «با عنایت به مصوبات جلسه مورخ ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ستاد اقتصادی دولت که توسط وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی با عنوان «بسته حمایتی از بازار سرمایه» اطلاع رسانی شد، به استحضار می‌رساند بررسی‌های این کمیسیون نشان می‌دهد که تصمیمات متخذه در این نشست و همچنین سایر موارد مهم حمایتی از بازار سرمایه در مفاد و محتوای احکام لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور پیش بینی نشده و ضرورت دارد این مقوله در قالب گزارش تکمیلی لایحه بودجه با تسریع زمانی تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.»

باید منتظر ماند و دید برنامه ۱۰ بندی دولت برای حمایت از بازار سرمایه با چه پشتوانه ای اجرایی شده و این برنامه چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس