کد خبر 1324974
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶

پوسیدگی یا خرابی دندان امری رایج است و حدود 92 درصد از بزگسالان حداقل برای یکی از دندانها آن را تجربه می کنند. اما دندان درد چیزی نیست که بتوان آن را برای طولانی مدت تحمل کرد. اگر یک یا تعداد بیشتری از دندان هایتان مدتی است که درد می کند، باید به یک دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به شدت پوسیدگی یا عفونت دندان و لثه ها تشخیص می دهد که آیا پر کردن دندان کافی است یا به عصب کشی هم نیاز دارد.

پرکردن و عصب کشی دندان معمولا برای دندان های خراب یا شکسته شده به کار می روند. عصب کشی علاوه بر طولانی تر کردن پروسه ترمیم، هزینه پر کردن دندان را نیز بالاتر می برد. اما چه زمانی دندان ها فقط به پر کردن نیاز دارند و کی باید دندان را عصب کشی کرد؟ چه اتفاقاتی در طول این دو پروسه می افتد؟ جواب این سوالات را به طور خلاصه در این مطلب با هم می خوانیم.

از کجا بدانم دندانم به عصب کشی نیاز دارد؟

عصب کشی دندان چیست؟

گاهی اوقات پوسیدگی بر روی پالپ داخل دندان تاثیر می گذارد. پالپ از بافت همبند، اعصاب، رگ‌های خونی و سایر بافت ‌هایی تشکیل شده است که به سلامت دندان ‌های شما کمک می‌کنند. هنگامی که پالپ ملتهب یا عفونی می شود، به یک موضوع جدی تبدیل می شود. عفونت می تواند به دندان های اطراف سرایت کرده و بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. اگر دندان پوسیده ای دارید که به پالپ رسیده و باعث عفونت شده است، احتمالا نیاز به درمان ریشه باشد. این گزینه برای موارد شدیدی که پرکردن دندان دیگر گزینه مناسبی نیست، انتخاب می شود.

دندان درد مداوم یا شدید ممکن است نشانه ای از نیاز به درمان کانال ریشه باشد. پس عصب کشی چیست؟ در طول درمان دندانپزشک پالپ آسیب دیده را با دقت از بین می برد. هنگامی که محفظه داخلی دندان خالی شد، آن را به طور کامل استریل می کنند تا باقی مانده بافت آسیب دیده از بین برود. سپس با ماده مخصوصی پر می شود تا دندان را ببندد و از عود عفونت جلوگیری کند. در بسیاری از موارد، یک روکش سفارشی سازی شده روی دندان ایجاد می شود تا از آسیب بیشتر محافظت کند.

اگر پوسیدگی دندان به موقع ترمیم نشود، به ریشه دندان می رسد. به همین دلیل است که دندانپزشکان چک آپ های دوره ای را بطور جدی توصیه می کنند. در طول عصب کشی، دندانپزشک پالپ دندان را خارج می کند تا از شر عفونت خلاص شوید.

علائم نیاز به عصب کشی دندان

هنگامی که پوسیدگی به پالپ دندان شما کشیده شده، برای حل مشکل به یک روت کانال تراپی نیاز دارید. اما چگونه می توان تشخیص داد که باید دندان را عصب کشی کرد؟ در اینجا علائمی را نام می بریم که نشان می دهد کار از کار گذشته و باید روت کانال انجام داد.

از کجا بدانم دندانم به عصب کشی نیاز دارد؟

دندان درد

اصلی ترین علامت نیاز به عصب کشی دندان درد است. اگر زمانی که لقمه را گاز می گیرید یا غذا را می جوید، دندانتان درد می گیرد (جوری که دیگر نمی توانید به غذا خوردن ادامه دهید)، یعنی باید در اسرع وقت روت کانال انجام دهید.

حساسیت به دما

اگر وقتی قهوه می نوشید یا بستنی می خورید دندانتان درد می کند، ممکن است نشان از یک خرابی شدیدتر داشته باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که رگ های خونی دندان عفونی می شوند. بسته به شدت مشکل، حساسیت دندان شما ممکن است به یک درد غیرقابل تحمل تبدیل شود و حتی شاید تا مدتی پس از خوردن غذا هم این حس درد باقی بماند.

تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد اما هنگامی که فقط یک دندان دچار آن می شود، تنها عفونت پالپ دندان را می توان دلیل آن دانست. این عفونت می تواند به ریشه دندان آسیب برساند، بافت آن را سست و جریان خون را مختل کند و همچنین موجب تغییر رنگ آن به قهوه ای تیره یا سیاه شود.

لق شدن دندان

هنگامی که دندان عفونت می کند، ممکن است شروع به لق شدن کند. نکروز پالپ یا مرگ سلول های عصبی دندان به نوبه خود می تواند استخوان اطراف دندان را نرم کند.

از کجا بدانم دندانم به عصب کشی نیاز دارد؟

پر کردن دندان چیست؟

در اثر پوسیدگی دندان سوراخی روی آن ایجاد می شود. در صورت عدم درمان، آسیب ناشی از خرابی به دندان های مجاور گسترش می یابد. در طول عمل پر کردن دندان، دندانپزشکان پوسیدگی داخل حفره را قبل از پر کردن آن با مواد مخصوص تمیز می کنند. حفره های دندان را زمانی با فلزاتی مانند نقره یا جیوه پر می کردند، اما ثابت شده است که این مواد برای سلامتی انسان خطرناک هستند. در عوض، امروزه برای پرکردن دندان ها از رزین کامپوزیت استفاده می شود. این ماده نه تنها بی خطر است، بلکه همرنگ دندان نیز می باشد تا در کنار دندان های دیگر طبیعی جلوه کرده و به زیبایی و یکدستی دندان ها آسیبی وارد نکند.

چه زمانی باید دندان را پر کرد؟

زمانی که فقط به یک پر کردن ساده دندان نیاز داشته باشید، علائم جزئی تری بروز می کند. با این حال، شما باید در اسرع وقت به این مشکل رسیدگی کنید؛ قبل از اینکه عفونت شدیدی دندان را فراگرفته و نیاز به روت کانال داشته باشد.

نقاط تیره یا سوراخ

پوسیدگی و خرابی دندان به مرور زمان یک یا چند حفره روی سطح دندان به جای می گذارد. اگر این حفره طوری قرار گرفته باشد که بتوانید آن را در آینه ببینید، یک سوراخ و گودی به رنگ تیره را مشاهده خواهید کرد.

حتی ممکن است متوجه شوید که غذا همیشه بین دندان های خاصی گیر می کند، زیرا در سوراخ ایجاد شده ته نشین می شود. به علاوه احتمال دارد نخ دندان به طور مداوم در یک نقطه خاص به دیواره حفره گیر کرده و پاره شود.

شکستگی دندان

معمولاً افراد زمانی برای پر کردن دندان مراجعه می کنند که حفره ناشی از خرابی دارند. اما پرکردن راه بسیار خوبی برای ترمیم شکستگی دندان نیز هست، زیرا از آسیب بیشتر به دندان جلوگیری می کند.

در بیشتر موارد، بیمار هم به عصب کشی و هم به پر کردن دندان نیاز دارد. اصولی ترین تشخیص برای اینکه کدام روش درمانی و یا ترکیب آنها می تواند موثرتر باشد، به عهده دندانپزشک است.

کار را به کاردان بسپارید

دندان درد وضعیت ناخوشایندی است که باید فوراً به دنبال درمان آن بود. بلافاصله بعد از احساس دندان درد یا حساسیت دندانی باید توسط یک دندانپزشک در نزدیکی خود ویزیت و معاینه شوید. یک دندانپزشک ماهر و باتجربه می تواند مشکل شما و بهترین راه حل برای درمان آن را تشخیص دهد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس