کد خبر 132447
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷

همیشه چیزهایی هست که بسیار فراتر از عرف دیپلماتیک مرسوم عمل کرده و مختصات حرکت مسئولین جمهوری اسلامی را مشخص می نماید. چیزهایی نظیر "عزت ملی" و بالاتر از آن "حرکت بر مدار ارزشهای اسلامی".

به گزارش مشرق به نقل از عصر امروز، با اعلام علی سعیدلو، معاون بین‌الملل رییس‌جمهور مشخص شد که ایران اندکی پس از پایان ماه مبارک رمضان میزبان اجلاس سران غیرمتعهدها خواهد بود.

وی همچنین در گفتگویی با خبرگزاری رسمی دولت اعلام کرده است که براساس زمانبندی انجام شده، ۹۰ درصد از دعوتنامه ها برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها در تهران توسط برخی وزرا و مسوولان وزارت امور خارجه توزیع شده است و مابقی نیز تحت نظر وزارت خارجه در دست پی گیری است.

عرف دیپلماتیک ایجاب می کند که همه کشورهای عضو به این اجلاس دعوت شوند و اجلاس نیز به همین ترتیب بدون حاشیه برگزار شود تا اگر بناست یک پیام روشن به عنوان برآیندی از این اجلاس به جامعه جهانی مخابره شود، آن پیام تحت الشعاع حواشی این ماجرا قرار نگیرد.

اما همیشه چیزهایی هست که بسیار فراتر از عرف دیپلماتیک مرسوم عمل کرده و مختصات حرکت مسئولین جمهوری اسلامی را مشخص می نماید. چیزهایی نظیر "عزت ملی" و بالاتر از آن "حرکت بر مدار ارزشهای اسلامی". شاید در عرف دیپلماتیک خیلی هم به کسی برنخورد اگر حاکم خونخوار و شیعه کش بحرین از سوی طرف ایرانی برای اجلاس شهریور دعوتنامه دریافت کند و اساسا شاید در عرف دیپلماتیک به ما مربوط نباشد که هر صبح حاکم آل خلیفه با ریختن خون چند بی گناه به شب می رسد؛ اما قطعا در نگاه انقلابی ما که برگرفته از آموزه های اسلامی است چنین حاکم جنایتکاری شایسته دریافت دعوتنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام نیست.

رهبری معظم انقلاب بارها و بارها بر همبستگی جمهوری اسلامی ایران با ملت مظلوم بحرین تاکید کرده اند و حال دعوت نکردن از هیئت بحرینی می تواند به روشنی مبین عملی فرمایشات معظم له باشد و در شرایطی که حکام کشورهای عربی به بهانه های واهی همین معامله را با "بشار اسد" کرده و تلاش دارند حاکمیت سوریه را به هر طریق ممکن منزوی کنند این اقدام چندان عجیب و غیر معمول به نظر نمی رسد. این اقل انتظاری است که مظلومان بحرین از مسئولان جمهوری اسلامی دارند.

و اما عربستان؛ کشوری که همین چند روز پیش ده ها ایرانی بی گناه را پس از سالها تحمل زندان بدون محاکمه گردن زد. کشوری که حکام دیکتاتورش یک روز ایران را "ببر کاغذی" می خوانند، روز دیگر از لزوم جنگ با مجوس ها(یعنی ما!) سخن می گویند و بی پروا با شیمون پرز صهیونیست هم پیاله می شوند و به خون به ناحق ریخته شده فلسطینیان می خندند. می دانیم. این حرفها در عرف اتوکشیده دیپلماسی چندان جایگاهی ندارد. و بهتر بگویم بی معناست. اما همیشه چیزهایی هست که بسیار فراتر از عرف دیپلماتیک مرسوم عمل کرده و مختصات حرکت مسئولین جمهوری اسلامی را مشخص می نماید. چیزهایی نظیر "عزت ملی" و بالاتر از آن "حرکت بر مدار ارزشهای اسلامی".

آقایان وزارت خارجه! حکام آل خلیفه و آل سعود را به تهران دعوت نکنید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس