حجت الاسلام حسین سبحانی نیا

حجت الاسلام «حسین سبحانی نیا» نماینده پیشین مجلس با حمایت از سخنان رئیس جمهوری در زمینه بازسازی سرمایه اجتماعی، گفت: همکاری و همگرایی قوای سه‌گانه و دیگر نهادهای نظام برای رسیدن به این هدف ضروری است.

به گزارش مشرق، اگر سرمایه فیزیکی چیزی است که در ساختمان، زمین یا تجهیزات وجود دارد، سرمایه مالی داشته‌ای است که یک فرد در بانک دارد و سرمایه انسانی هم توانایی است که در ذهن وجود دارد (آموزش مهارت‌های مختلف)، سرمایه اجتماعی معنایی است که در روابط یا شبکه‌های خود با دیگر افراد داریم. از این حیث سرمایه اجتماعی آن گونه که از اسم آن پیدا است، به مشارکت اجتماعی و همبستگی بیشتر ملی کمک می‌رساند. بر این اساس اکنون دانشمندان علوم انسانی بر اهمیت این نوع سرمایه در حفظ انسجام اجتماعی تاکید دارند.

در واقع سرمایه اجتماعی به سطح روابط بین افراد و یا نهادها با افراد بر می‌گردد که نشان دهنده نوعی از نفوذ در روابط اجتماعی است. هر فرد یا هر مجموعه‌ای  به میزانی که روابط گسترده‌تری داشته باشد از سرمایه اجتماعی بیشتری هم برخوردار است. البته صرف ارتباط منجر به تولید سرمایه اجتماعی نمی‌شود بلکه این ارتباط باید واجد ویژگی اثرگذاری هم باشد. همین مولفه باعث شده که همه حکومت‌ها نیازمند سرمایه اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود باشند.

رهبر انقلاب اسلامی در اولین دیدار با اعضای دولت سیزدهم بر ضرورت احیای اعتماد مردم به مسئولان تاکید کرده و فرمودند: مسئله‌ی احیای اعتماد مردم و امید مردم هم بسیار چیز مهمّی است؛ چون اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه‌ی دولت است. مردم وقتی به شما اعتماد کردند و امید به شما داشتند، با شما راه می‌آیند و کمکتان می‌کنند؛ این بزرگ‌ترین سرمایه است برای دولت که بتواند اعتماد مردم را جلب کند که البتّه این متأسّفانه یک مقداری آسیب دیده و بایستی ترمیم کنید.

ایشان ادامه دادند: این را و راهکارش هم این است که حرف و عمل مسئولین یکی باشد؛ وعده‌ای اگر به مردم دادید، طبق آن وعده اگر عمل کردید، مردم به شما اعتماد پیدا میکنند؛ اگر شما وعده کردید و عمل نشد یا گفتید فلان کار شده، مردم در واقعیّت دیدند نشده، اعتماد مردم سلب می‌شود؛ واقعاً باید خیلی بِجِد مراعات کنید.

دولت سیزدهم برای عمل به توصیه رهبر انقلاب در این زمینه، راهبردهای مختلفی را در پیش گرفته است. یکی از این راهبرد تلاش برای ایجاد وحدت و همگرانی بین قوای سه‌گانه کشور و دیگر نهادها است که تا همه توان کشور برای حل مشکلات بسیج شود. در حال حاضر هم همگرایی خوبی با تدبیر رهبر انقلاب بین روسای سه قوه برقرار شده و ستاد هماهنگی اقتصادی سران قوا بهترین زمینه برای همگرایی بیشتر روسای قوا و بدنه سه قوا با هم برای حل مشکلات است. این همگرایی منجر به اعتماد مردم به توان دولت و مسئولان برای حل مشکلات خواهد شد.

در گفت‌وگو با حجت الاسلام «حسین سبحانی نیا» نماینده شش دوره مجلس و فعال سیاسی اصولگرا، ضرورت همگرایی قوای سه گانه برای ترمیم اعتماد عمومی را به بحث گذاشتیم.

تنش بین سه قوه، نظام اداری کشور را فلج می‌کند

سبحانی نیا در پاسخ به این سوال که همگرایی قوای سه‌گانه چه تاثیری در ترمیم اعتماد مردم به مسئولان و بازسازی سرمایه اجتماعی دارد، گفت: مهم ترین پیامد تنش بین سه قوه، فلج شدن سیستم اداری کشور است. با پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به این نکته که نیروهای انقلابی اکثرا تجربه اجرایی نداشتند با تشکیل نظام سیاسی جدید تنش‌هایی بین مسئولان و ساختارهای مختلف کشور وجود داشت. این نوع تنش بین نهادهای مختلف در کشور ما بی‌سابقه نیست. اما باید توجه کنیم که بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب این نوع اختلافات قابل پذیرش نیست.

وی افزود: بنابراین در شرایط کنونی کشور که به خاطر مشکلات معیشتی و برخی اتفاقات سال های اخیر، اعتماد مردم نسبت به مسئولان کاهش پیدا کرده است و از طرف دیگر تاکید دولت  و رئیس جمهور بر ضرورت بازسازی سرمایه اجتماعی و تاکید رهبر انقلاب بر احیای اعتماد و امید مردم، اگر قوا همگرا و همراه نشوند این اهداف قابل محقق نیست. البته در حال حاضر بین قوای سه گانه کشور همفکری و همراهی زیادی وجود دارد که نوید بخش حل مشکلات در ماه‌های آتی است.

رئیس جمهور ظرفیت همراه کردن همه توان کشور برای حل مشکلات را دارد

وی با بیان اینکه رئیس جمهور ظرفیت همراه کردن همه توان کشور و نخبگان را برای حل مشکلات کشور دارد، گفت: حضرت آیت الله رئیسی هم به دلیل سوابقی که در طول چهار دهه گذشته دارند و هم به دلیل اقبالی که مردم به ایشان دارند بهترین فرد برای ترمیم اعتماد عمومی به قوه مجریه است. وزرا هم به دلیل استفاده از جوانان انقلابی متخصص ظرفیت خوبی برای همراه کردن افکار عمومی با اقدامات دولت دارند.

وی تصریح کرد: همراه کردن رسانه‌ها و فعالان سیاسی و اجتماعی برای ترمیم اعتماد عمومی ضروری است. دولت سیزدهم از ابتدای شروع به فعالیت خود اقدامات ارزنده ای را در این زمینه انجام داد. یکی از مهم ترین اقدامات نظرخواهی از فعالان سیاسی بود که با استقبال هم روبرو شد. ارج نهادن به رسانه‌ها و پس گرفتن تمام شکایت‌های دولت قبل از رسانه‌ها هم از دیگر اقدامات قابل تقدیر بود. دولت اگر بتواند به همین اقدامات خود در ماه‌های آتی عمیق ببخشد و این نوع اقدامات را گسترش دهد بدون تردید موفق خواهد شد قدم‌های بلندی را در زمینه ترمیم اعتماد عمومی و عمل به خواست رهبر انقلاب بردارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس