کره جنوبی راهی برای انتقال پول به ایران پیدا کند

مدیرکل اسبق شرق آسیای وزارت امور خارجه با بیان اینکه بهانه‌های کره جنوبی در عدم پرداخت مطالبات ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا مجاز نیست، گفت: این کشور باید راهی برای انتقال پول به ایران پیدا کند.

به گزارش مشرق، سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره بدهی هشت میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی، گفت: به طور کلی وقتی شما معامله‌ای را با کشوری انجام می‌دهید، انتظارتان این است که پول شما به صورت ارز معتبر بین‌المللی به شما برگردد و شما بتوانید نیازمندی‌های خودتان را با آن پول تامین کنید.  

مدیرکل اسبق شرق آسیای وزارت امور خارجه اضافه کرد: به خاطر تحریم‌هایی که اتفاق افتاده است، برخی از کشورها عنوان می‌کنند در پرداخت پول‌هایی که باید به ایران بپردازند، با مشکلاتی مواجه هستند. آن‌ها ادعا می‌کنند این مشکلات دو بخش است؛ بخشی از آن بخاطر تحریم‌ها و بخشی از آن بخاطر وجود ترتیبات بین بانکی است که ایران به آن نپیوسته و به اصطلاح در لیست سیاه روابط و همکاری‌ها قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این عوامل باعث شده است که برخی از کشورها مثل کره جنوبی، ژاپن، هند، چین و حتی عراق، بگویند که ما نمی‌توانیم از طریق سیستم بانکی پول ایران را بازگردانیم و در نتیجه پیشنهاد کردند که ایران به جای طلب خود از این کشورها، کالا بگیرد.

ساداتیان افزود: طبیعتاً این موضوع برای ایران قابل قبول نیست؛ چراکه این تحریم‌ها، تحریم‌های سازمان ملل نیست. بخشی از تحریم‌های ما، مربوط به تحریم‌های کنگره آمریکا و بخش دیگری از آن مربوط به تحریم‌های دولت آمریکا است که بعد از خروج ترامپ از برجام، تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه هیچ التزامی برای کشورهای دنیا ندارد که از آن‌ها تبعیت کنند، گفت: کشورها مجبورند از آنچه که شورای امنیت تصویب کرده، تبعیت کنند. اما بهانه‌های این کشورها در عدم پرداخت مطالبات ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، مسموع و مجاز نیست.

سفیر اسبق کشورمان در انگلیس اضافه کرد: بانک مرکزی آمریکا برای پرداخت بخشی از مطالبات ایران، به کره جنوبی و ژاپن اجازه داده بود که پول داروها و اقلامی که ایران نیاز دارد را بپردازند ولی مازاد آن باقی ماند.

وی در ادامه یادآور شد: معاون وزیر خارجه کره جنوبی مدتی قبل به ایران سفر کرده بود و اخیرا هم به وین رفته تا شاید بتوانند راهی پیدا کنند، اما گویا هنوز به توافقی نرسیده‌اند و کره‌ای‌ها مطرح کرده‌اند که لوازم خانگی به ایران بدهند، اما ایران این مسئله را قبول ندارد و کره جنوبی باید راهی برای انتقال پول به ایران پیدا کند.

کره جنوبی حدود هشت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران، بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های تهران از پرداخت آن خودداری کرده است. رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که این کشور برای بازپرداخت این بدهی به مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز دارد.

طی روزهای اخیر و در حالی مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین جریان دارد، «چوی جونگ-کان» معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی در وین با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    3 1
    اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست می خورَد، قطعاً ضربه می خورَد. هر جایی که کارهایمان را منوط کردیم به همراهی غرب، ناموّفق ماندیم؛ هر جایی که بدون اعتماد به غرب، خودمان قد عَلَم کردیم و حرکت کردیم موفّق شدیم. در قضیّه‌ی هسته‌ای، آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند: جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده، و جوری طلبکاری می کنند که انگار ما تعهّدات را به هم زده‌ایم! مدّت ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت؛ بعد از گذشت مدّتی، با اعلام، با توجّه، برخی از تعهّدات کنار گذاشته شد؛ برخی، نه همه. آن ها به تعهّدشان عمل نکردند. کشورهای اروپاییِ همراه با آمریکا هم همین جور؛ آن ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آن ها هم مثل آمریکایند لکن در مقام زبان بازی و حرف زدن طلب کارند؛ همیشه طلب کارند. گویا این ما بودیم که مدّتها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم؛ این کاری است که آن ها کردند. و دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الان این ها در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می کرد، که آن روز مسئولین بالای دولتی می گفتند که امکان ندارد، عاقلانه نیست و مانند اینها. امروز این ها همان را می خواهند؛ هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می گفت، اینها با یک زبان دیگری می گویند. باید به این ها توجّه کرد. انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن و حرف های گاهی اوقات حق به جانب ادا کردن، امّا باطن قضیّه‌ یک گرگ، یک گرگ وحشیِ درنده که در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده می کند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل های مختلف درمی‌آید.
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    2 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • FR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    1 0
    كاخ رياست جمهوري آنها را به حسينيه تبديل خواهيم كرد !
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    2 1
    توی مدت که بهونه کردن ، این پولو تبدیل به تکنولوژی میکردیم الان کلی کار ایجاد کرده بودیم و جلوی خروج ارز رو میگرفتیم .بیان ایران کارخونه گوشی موبایل و تولید قطعات کامپیوتر و .. بسازن .
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    تمامی کشورهایی که پول ایران را بلوکه کردند باید نسبت به پرداخت اصل وسود اقدام کنند ۰
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    به جز التماس کردن راهکار دیگری ندارید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس