توانایی سلول های T سیستم ایمنی در مقابله با سویه اومیکرون

در حالی که سویه اومیکرون به اندازه کافی حیله‌گر به نظر می‌رسد که بتواند از آنتی‌بادی‌های افراد فرار کند، اما محققان گزارش می‌دهند که عبور از سلول‌های T برای آن بسیار سخت‌تر است.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، «متیو مک‌کی»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه ملبورن استرالیا، می‌گوید: «حتی اگر سویه اومیکرون بتواند از آنتی‌بادی‌ها فرار کند، باز هم می‌توان انتظار داشت که پاسخ قوی سلول T محافظت ایجاد کرده و به جلوگیری از بیماری‌های شدید کمک کند.»

پروتئین خوشه‌ای ویروس آن را قادر می‌سازد تا به سلول‌های انسانی بچسبد و وارد آن شود. واکسن‌های کنونی آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را برای تلاش برای جلوگیری از این امر تحریک می‌کنند، اما تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این روش در برابر اومیکرون که جهش‌های پروتئینی زیادی را ایجاد کرده است، کمتر مؤثر است.

محققان بیش از ۱۵۰۰ قطعه از پروتئین‌های ویروسی کروناویروس موسوم به اپی توپ را تجزیه و تحلیل کردند که مشخص شده است توسط سلول‌های T در بیماران بهبود یافته از کووید ۱۹ یا پس از واکسیناسیون شناسایی می‌شوند.

آنها دریافتند که تنها ۲۰ درصد از اپی توپ‌های ویروس از سنبله، جهش‌های مرتبط با اومیکرون را نشان می‌دهند. محققان خاطرنشان کردند با این حال، این تعداد کم جهش به این معنی نیست که ویروس می‌تواند از سلول‌های T بدن فرار کند.

به گفته محققان، «در میان این اپی توپ‌های سلول T که دارای جهش‌های اومیکرون هستند، تجزیه و تحلیل بیشتر ما نشان داد که بیش از نیمی از آنها هنوز برای سلول‌های T قابل مشاهده هستند.»

مک کی گفت: «این نتایج به طور کلی نشان می‌دهد که فرار گسترده از سلول‌های T بسیار بعید است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که پاسخ‌های سلول T که برای مثال واکسن‌ها و تقویت‌کننده‌ها ایجاد می‌کنند، همچنان به محافظت در برابر اومیکرون، همانطور که برای انواع دیگر مشاهده شد، ادامه خواهد داشت.»

این احتمال فرار اومیکرون از دفاع سلول‌های T را بیشتر کاهش می‌دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس