کد خبر 1322949
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات وین تکذیب شد

درست در زمانی که در رسانه‌های غربی، ایران محکوم به بی‌عملی در مذاکرات وین می‌شود، شاهد انتشار اخباری مبنی‌بر سفر معاون وزیر امورخارجه کره به وین و احتمال آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران در کره هستیم.

به گزارش مشرق، دو روز گذشته یعنی پس از تعطیلات سه‌روزه‌ کریسمس، دور جدید مذاکرات وین درحالی آغاز شده که مذاکره‌کننده غربی‌ سعی دارد با فضاسازی بیرونی و حواشی به تیم مذاکره‌کننده ایرانی فشار بیاورد و ایران را وادار به عقب‌نشینی از متن مشترک مذاکره کند.

درست در زمانی که در رسانه‌های غربی، ایران محکوم به بی‌عملی در مذاکرات وین می‌شود، شاهد انتشار اخباری مبنی‌بر سفر معاون وزیر امورخارجه کره به وین و احتمال آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران در کره هستیم. احتمالا کشورهای غربی در پازل تحلیلی خود این‌گونه برنامه‌ریزی کرده‌اند که با بالا بردن فشارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه ایران می‌توانند فضای اجتماعی کشورمان را نسبت به آینده مذاکرات درحالت بیم و امید نگه دارند.

در تحلیل آنها اگر جامعه ایرانی به این سمت رفت، تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز تحت فشار افکار عمومی از مطالبات منطقی خود مانند رفع تمامی تحریم‌ها دست کشیده و به حداقل حقوق خود در مذاکرات وین مانند آزاد شدن بخش کوچکی از اموال بلوکه شده ایران (‌۷ میلیارد دلار مسدود در کره‌جنوبی) بسنده خواهد کرد. به همین دلیل باید مواجهه تیم مذاکره‌کننده کشورمان با این اتفاق، هوشمندانه باشد. تیم کشورمان باید ضمن استقبال از آزادسازی اموال ایران در کره نباید این مساله را اتفاق بزرگی در مسیر مذاکرات وین جلوه دهند و در آینده نیز باید بدون‌عقب‌نشینی از مواضع پیشین خود به مذاکرات با کشورهای ۱+۴ تا رفع تمامی تحریم‌ها ادامه دهند.

کره‌جنوبی نمی‌خواهد دارایی‌های ایران را «نقدی» آزاد کند

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در این رابطه می‌گوید: «با وجود برخی اختلافاتی که میان سه کشور فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا وجود دارد آنها سعی می‌کنند به‌نوعی منافع خودشان را در برجام تامین کنند. سفر امانوئل مکرون به منطقه و قراردادهای چند ده‌ میلیارد دلاری که میان فرانسه و برخی کشورهای منطقه منعقد شد، نشان می‌دهد که فرانسوی‌ها از این فرصت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورشان و باج‌گیری از کشورهای منطقه استفاده می‌کنند. انگلیس هم در چنین شرایطی سعی می‌کند بعد از خروج از اتحادیه اروپا، نقش پررنگ‌تری را در غرب آسیا ایفا کند. آلمان هم به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی خود است.»

به گفته هانی‌زاده: «جمهوری اسلامی ایران صریحا و شفاف در مذاکرات اعلام کرده است که آماده همکاری با کشورهای اروپایی است. مشروط بر اینکه کشورهای اروپایی، آمریکا را وادار به لغو کردن تحریم‌ها کنند و خود نیز با ایران تعاملاتی سازنده داشته باشند و مسائل دیگری را در برجام مطرح نکنند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه می‌گوید: «کره‌جنوبی هم با توجه به اینکه ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را بلوکه کرده است، سعی ‌می‌کند به نوعی راه‌حلی را ایجاد کند که بتواند در آینده نیز با ایران همکاری داشته باشد زیرا کره‌جنوبی منافع اقتصادی و تجاری بالایی در ایران دارد و تحریم‌ ایران به ضرر اقتصاد کره‌جنوبی خواهد بود. به همین دلیل به نظر می‌رسد تحرکات کره‌جنوبی اگر برای پادرمیانی میان ایران و تروئیکای اروپایی باشد، می‌تواند کارساز شود.»

هانی‌زاده با تأکید بر اینکه «آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، ارتباطی با مذاکرات وین ندارد» می‌گوید: «این پول‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی بلوکه شده است. کره سعی می‌کند به‌جای پرداخت پول مستقیم، به ایران کالا صادر کند. این مغایر آن چیزی است که در توافقنامه بازرگانی میان ایران و کره‌جنوبی مطرح است و این، همان‌چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند.»


فضاسازی بیرونی غرب برای عقب‌نشینی ایران از مذاکرات است

حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل در این رابطه می‌گوید: «طرف مقابل یعنی آمریکا، تروئیکای اروپایی و شبکه‌های متصل به این دو کاری که دارند انجام می‌دهند غلبه فرامتن بر متن در مذاکرات است. یعنی می‌خواهند عوامل موجود در مذاکرات را به‌گونه‌ای دستکاری کنند یا در بیرون از فضای مذاکرات و با استناد به مولفه‌ها و عواملی که جزء موضوعات مذاکره نیستند، به‌گونه‌ای شرایط را تغییر دهند که ایران از آن حدود قرمز خودش، یعنی تضمین و راستی‌آزمایی و مباحث فنی و رفع‌تحریم‌ها عقب‌نشینی کند.»

غفاری در ادامه می‌گوید: «این درحالی است که در ادوار گذشته مذاکرات یعنی همین دور قبل یا دوره‌های قبل‌تر هم جمهوری اسلامی ایران مواضعش را بیان کرده، به این معنا که خطوط‌قرمزی که در اینجا ترسیم شده یا مطالباتی که ایران به لحاظ حقوقی و منطقی پای میز مذاکره مطرح می‌کند، مواردی هستند که با عوامل و فضاسازی‌های بیرونی نمی‌شود آنها را تغییر داد. به‌هرحال این یک رویه مرسوم بین طرف‌های غربی و متحدان‌شان هست که سعی می‌کنند از عوامل بیرونی برای تاثیرگذاری در عوامل درونی و حقوقی مذاکره استفاده کنند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علـی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 0
    کره جنوبی یک مستعمره اتوکشیده استکبار جهانی بیش نیست!...!
  • DE ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 0
    ... «با وجود برخی اختلافاتی که میان سه کشور فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا وجود دارد آنها سعی می‌کنند به‌نوعی منافع خودشان را در برجام تامین کنند. سفر امانوئل مکرون به منطقه و قراردادهای چند ده‌ میلیارد دلاری که میان فرانسه و برخی کشورهای منطقه منعقد شد، نشان می‌دهد که فرانسوی‌ها از این فرصت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورشان و باج‌گیری از کشورهای منطقه استفاده می‌کنند. انگلیس هم در چنین شرایطی سعی می‌کند بعد از خروج از اتحادیه اروپا، نقش پررنگ‌تری را در غرب آسیا ایفا کند. آلمان هم به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی خود است.»// برجام علاوه بر اینکه کاپ اخلاق بیده قاپ دزدی هم بیده . گشنه گداهای غارت کننده و دزدان بین المللی
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    علت اصلى اختلاف درچيست واز ما بطور كلى وجزئى چه ميخواهند
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    9 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    8 0
    اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست می خورَد، قطعاً ضربه می خورَد. هر جایی که کارهایمان را منوط کردیم به همراهی غرب، ناموّفق ماندیم؛ هر جایی که بدون اعتماد به غرب، خودمان قد عَلَم کردیم و حرکت کردیم موفّق شدیم. در قضیّه‌ی هسته‌ای، آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند: جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده، و جوری طلبکاری می کنند که انگار ما تعهّدات را به هم زده‌ایم! مدّت ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت؛ بعد از گذشت مدّتی، با اعلام، با توجّه، برخی از تعهّدات کنار گذاشته شد؛ برخی، نه همه. آن ها به تعهّدشان عمل نکردند. کشورهای اروپاییِ همراه با آمریکا هم همین جور؛ آن ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آن ها هم مثل آمریکایند لکن در مقام زبان بازی و حرف زدن طلب کارند؛ همیشه طلب کارند. گویا این ما بودیم که مدّتها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم؛ این کاری است که آن ها کردند. و دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الان این ها در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می کرد، که آن روز مسئولین بالای دولتی می گفتند که امکان ندارد، عاقلانه نیست و مانند اینها. امروز این ها همان را می خواهند؛ هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می گفت، اینها با یک زبان دیگری می گویند. باید به این ها توجّه کرد. انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن و حرف های گاهی اوقات حق به جانب ادا کردن، امّا باطن قضیّه‌ یک گرگ، یک گرگ وحشیِ درنده که در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده می کند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل های مختلف درمی‌آید.
  • حاجی اذری IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 0
    انعطاف وعقب نشینی یعنی شکست دوباره.اگردولت قبلی زیرباراین قراردادنمی رفت ریسمان تحریم‌ها درحال پوسیدن بود.واکنون دوباره همان شرایط درحال تکراراست. آمریکا باتمام توان تحریمهارا اعمال کرده وبااستقامت ملت ایران درحال پوسیدن وخنثی شدن است وبهمین دلیل جبهه استکبار عجله می‌کند. اگر هیئت ایرانی ازموضع عزت عقب نکشد یکی از دواتفاق می‌افتد یا تحریم‌ها رابرمیدارند یا تحریم‌ها بخودی خود درمیان ملت‌های دنیا بی اعتبار می‌شود.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    داره میاد ببینه چطوری میتونه پولای مارو نده!!!
  • مصطفی IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    شارژر سامسونگ جا گذاشته
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    مردم ایران بخوبی متوجه بازی دشمنان خود شده اند . با دانائی و استقامت حقوق خود را بدست میاورند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس