کد خبر 1322886
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: برایان فینوکان کارشناس وقت دفتر حقوقی وزارت خارجه آمریکا در زمان ترور سردار سلیمانی، یادداشتی در نقد توجیهات حقوقی در این خصوص نوشته و از دولت بایدن خواسته تا زمینه‌های سوءاستفاده دوباره و دست‌زدن به اقداماتی همچون این ترور را منتفی کند.

طبق ماده دوم قانون اساسی رییس‌جمهور در مواردی که اولاً به «تأمین منافع ملی آمریکا» منجر شود و ثانیاً از نظر «ماهیت، دامنه و مدت» چندان گسترده نباشد که بتوان به آن اطلاق جنگ نموده و نیازمند مجور کنگره باشد؛ می‌تواند دستور عملیات نظامی را صادر کند. ولی این موارد، معیارهایی مبهم هستند که قابلیت تفسیر بسیاری می‌یابند.

دولت ترامپ ابتدا به «جلوگیری از حمله قریب‌الوقوع به نیروهای آمریکایی» استناد کرد. ولی زمانی که دادستان کل و تعدادی از سناتورها، آن را داستانی ساختگی دانستند، این ترور را «پاسخی به تشدید حملات ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایتش علیه نیروها و منافع آمریکا در خاورمیانه» عنوان کرد. همچنین به مجوز استفاده از نیروی نظامی مصوب 2002 به عنوان مرجع قانونی استناد کرد.

 نویسنده بیان می‌کند که تشدید تنش نظامی با ایران پس از ترور کاملاً قابل پیش‌بینی بود. به همین دلیل دولت‌های بوش و اوباما با وجود فرصت لازم، از چنین اقدامی اجتناب کردند. زیرا ایران برخلاف گروه‌های جهادی، یک کشور با تجهیزات نظامی فوق‌العاده است که امکان هر پاسخی به نیروهای آمریکایی را دارد و حمله به عین‌الاسد آن را اثبات کرد. پس این حمله از نظر «ماهیت، دامنه و مدت» به مجوز کنگره نیاز داشت.

 درباره ضرورت «دفاع از خود» نیز باید گفت این ترور نه‌تنها به کاهش حملات به نیروهای آمریکایی منجر نشده بلکه آن را افزایش داده است. علاوه بر اینکه بعدها مشخص شد این بهانه‌ای بیش نبوده و دولت ترامپ از تابستان 2018 در پی حذف سردار سلیمانی بوده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس