دولت‌هایی که اسلام هراسی را در اروپا قانونی می‌کنند

در سال‌های اخیر موجی از اظهار نظرها و اقدامات ضد مسلمانان در کشورهای اروپایی توسط دولت‌های این کشورها به راه افتاده است.

به گزارش مشرق، بر اساس تحقیقات، برخی از کشورهای اروپایی اقداماتی را برای قانونی کردن اسلام هراسی انجام دادند.

به گزارش «دیلی صباح»، گزارش اسلام هراسی اروپایی که توسط «انس بایراکلی» از دانشگاه ترکیه-آلمانی و «فرید حافظ» از دانشگاه جورج تاون تهیه شده است، افزایش احساسات ضد اسلامی در اروپا را تحلیل می‌کند، از جمله بیانیه‌هایی به نفع قوانینی که حقوق مسلمانان اروپایی را سرکوب می‌کند.

ببینید:

تصاویری که تلاش برخی‌ها برای اسلام هراسی رو به باد میده

حدود ۳۷ دانشگاهی، کارشناس و فعال متخصص در مسائل مربوط به نژادپرستی در این گزارش مشارکت داشتند که وضعیت کنونی اسلام هراسی را در ۳۱ کشور تجزیه و تحلیل می‌کند.

در اتریش، دولت در جولای ۲۰۲۰ یک مرکز اسناد ایجاد کرد تا مسلمانان را در لیست سیاه قرار دهد.

این مرکز اطلاعاتی را درباره موسسات مسلمان از جمله بیش از ۶۰۰ مسجد و مرکز آموزشی، ایدئولوژی‎‏ها، مدیران و آدرس‌های آن‌ها گردآوری می‌کند و نقشه دیجیتالی به نام «اسلام لند-کارت» حاوی تمام این اطلاعات را با مردم به اشتراک می‌گذارد.

جامعه مسلمان از سیاست دولت این کشور خشمگین شد؛ گروهی استدلال کردند که نقشه دیجیتال، مسلمانان را به عنوان «جنایتکاران بالقوه» به تصویر می‌کشد و شبیه باج گیری است.

آن‌ها همچنین دولت اتریش را متهم کردند که مردم را با قربانی کردن مسلمانان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در آلمان، یک قاضی به دلیل استفاده از روسری از شغلش برکنار شد و در طرف دیگر، دادگاه قانون اساسی بلژیک ممنوعیت نمادهای سیاسی و مذهبی در موسسات آموزش عالی را قانونی اعلام کرد.

دادگاه قانون اساسی بلژیک در اوایل ژوئن حکم داد که ممنوعیت حجاب برخلاف کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ECHR) نیست.

پس از شکایت دانشجویان مسلمان از کالج دانشگاه فرانسیسکو فرر بروکسل به دلیل ممنوعیت همه نمادهای مذهبی، این پرونده توسط دادگاه بروکسل به دادگاه قانون اساسی ارجاع شد.

این حکم باعث واکنش شدید جوانان و دانشجویان در رسانه‌های اجتماعی شد و سازمان‌های حقوق بشر نیز این اقدام را نقض حقوق اولیه بشر دانستند.

به گزارش بروکسل تایمز، از زمان این تصمیم، ۱۲ دانشگاه و کالج بلژیکی به دانشجویان اطمینان داده‎اند که چنین ممنوعیتی را اعمال نخواهند کرد مدعی شدند که آزادی مذهبی در کلاس‌های درس آن‌ها محافظت می‌شود.

همچنین یک حزب راستگرای افراطی دانمارکی قانونی را ارائه کرد که در آن پیشنهاد ممنوعیت روسری در تمام مؤسسات دولتی را مطرح کرد؛ اگرچه پارلمان دانمارک این لایحه را رد کرد.

در فرانسه، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور این کشور لایحه‌ای را ارائه کرد که در آن پیشنهاد ممنوعیت روسری برای دختران زیر ۱۸ سال در مکان‌های عمومی را ارائه می‌داد و «گیرت ویلدرز»، سیاستمدار راستگرای افراطی هلندی، نیز تلاش کرد طرح‌های مشابهی را برای ممنوعیت حجاب و مراسم قربانی در عید قربان ارائه کند.

«ویلدرز» که به مواضع ضد مسلمانان خود معروف است، بارها علیه مسلمانان پست‌هایی به اشتراک گذاشته است.

در ماه آوریل، او پستی را به اشتراک گذاشت که در آن نوشته بود «اسلام را متوقف کنید، رمضان را متوقف کنید.»

پس از اعلام «آنا اکستروم»، وزیر آموزش و پرورش سوئد در حمایت از اقدام علیه مدارس دینی، دولت این کشور تأسیس مدارس مسلمانان را در این کشور ممنوع کرد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس