آغاز دوره عضویت موقت پنج کشور در شورای امنیت سازمان ملل

دوره عضویت موقت پنج کشور برزیل، امارات متحده عربی، آلبانی، گابن، و غنا در شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد.

به گزارش مشرق، مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۲۱ خرداد ماه ( ۱۱ ژوئن ۲۰۲۱)عضویت موقت این کشورها را تایید کرده بود تا جایگزین استونی، نیجر، تونس، ویتنام و سنت وینسنت و گرنادین‌ها شوند.

عضویت این پنج عضو جدید شورای امنیت دو ساله خواهد بود و از اول ژانویه جاری (۲۰۲۲ ) آغاز و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت.

بر اساس رای گیری خرداد ماه،  برزیل با ۱۸۱ رأی، امارات با ۱۷۹ رأی، آلبانی با ۱۷۵ رأی، گابن با ۱۸۳ رأی و غنا با ۱۸۵ رأی موافق برای عضویت دو ساله در شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شدند.

پنج عضو جدید به سایر اعضای موقت شورای امنیت از جمله هند، ایرلند، کنیا، مکزیک و نروژ می پیوندند.

همزمان با انتخاب این پنج کشور جدید، عضویت ویتنام، استونی، نیجر، تونس و سنت وینسنت و گرنادینز در شورای امنیت پایان یافت.

آلبانی تنها کشوری است که تاکنون هیچگاه به عضویت شورای امنیت درنیامده است. همچنین برزیل ده بار، گابن و غنا هر کدام سه بار و امارات یک بار در این شورا حضور داشته اند.

برای عضویت موقت در شورای امنیت سازمان ملل  کسب دستکم دو سوم آرای مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ۱۹۳  عضو دارد، ضروری است.

قبل از درخواست، هر کشور باید آرای دو سوم کشورهای عضو حاضر و رأی دهنده در مجمع عمومی را به دست آورد تا بتواند در شورای امنیت کرسی  را به دست آورد.

اگر همه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل حضور داشته باشند و رای دهند، هر کشور برای عضویت در شورای امنیت حداقل به ۱۲۹ رای نیاز دارد.

حتی اگر نامزدها توسط گروه منطقه‌ای خود تایید شده باشند و بدون مخالفت معرفی شوند، رأی‌گیری رسمی برای حضور آنها در شورای امنیت لازم است.

شورای امنیت نهادی متشکل از ۱۵ عضو است که پنج عضو آن دائمی هستند و دارای حق وتو شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین پنج عضو دائم شورای امنیت هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس