به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: روز دوشنبه سخنگوی ائتلاف سعودی خبر از ربوده شدن یک کشتی با پرچم امارات در آب‌های دریای سرخ نزدیک به بندر الحدیده داد و مدعی شد این کشتی حامل تجهیزات پزشکی و لوازم مورد نیاز ایجاد بیمارستان صحرایی بوده است!

 ساعتی بعد سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد کشتی سعودی «روابی» که با پرچم امارات در آب‌های یمن در حرکت بوده و حامل سلاح و ادوات نظامی عربستانی بوده توسط نیروهای یمنی توقیف شده است. 

 این رویداد با محکومیت مقام‌های عربستان و شورای همکاری خلیج‌فارس مواجه شد که خواستار آزادی فوری این کشتی شدند. در ارتباط با این رویداد چند نکته قابل بیان است:

 نخستین نکته این‌که این اتفاق تقریباً در طول جنگ هفت ساله یمن نادر بوده است. شاید بتوان گفت این اولین باری است که نیروهای یمنی (انصارالله) یک کشتی را در آب‌های یمن توقیف می‌کنند و تا به حال این اتفاق توسط ائتلاف سعودی یا آمریکایی‌ها و به بهانه قاچاق سلاح برای انصارالله انجام می‌شده است. 

این رویداد را می‌توان به مثابه نخستین نشانه‌های ظهور یک موازنه جدید امنیتی و نظامی در یمن تلقی کرد. به نظر می‌رسد امکان پذیری این اتفاق از پیامدهای تسلط کامل انصارالله بر استان الحدیده و بندر اصلی آن است. 

 بحث بعدی مرتبط با امارات است. این کشتی به عمد و احتمالاً به جهت مصونیت از تعرض یمنی‌ها با پرچم امارات در حرکت بوده و به احتمال زیاد اولین کشتی با این مختصات نیز نبوده است. اقدام انصارالله در توقیف کشتی با پرچم امارات نشان از هشدار جدی یمنی‌ها به حاکمان ابوظبی است. شاید به همین دلیل بر خلاف انتظار پس از توقیف این کشتی، اقدامی در جهت انهدام کشتی یا سلاح و ادوات نظامی بر روی آن صورت نگرفته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس