اندیشکده شورای آتلانتیک: دموکراسی آمریکا در سال ۲۰۲۲، با افول چشمگیری روبرو خواهد شد

اندیشکده شورای آتلانتیک ریسک‌ها و فرصتهای مهم برای جهان در ۲۰۲۲ را مورد بررسی قرار داده‌ و تاکید می‌کند در سال ۲۰۲۲، دموکراسی آمریکا با افول چشمگیری روبرو خواهد شد.

به گزارش مشرق، ماتیو باروس و رابرت مانینگ در اندیشکده شورای آتلانتیک ریسک‌ها و فرصتهای مهم برای جهان در ۲۰۲۲ را مورد بررسی قرار داده‌اند که در ادامه به آنها اشاره شده است:

کمبود واکسیناسیون کووید-۱۹ در کشورهای در حال توسعه باعث ایجاد سویه‌های جدیدی از این ویروس می شود که به طور بالقوه مسری‌تر و کشنده‌تر هستند» - اگرچه اکثریت کوچکی از جمعیت جهان در حال حاضر دستکم یک دوز از واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند، شرایط در برخی از مناطق بسیار متفاوت است. برای مثال، تنها ۱۲ درصد از جمعیت قاره آفریقا تا ماه دسامبر دوز نخست را دریافت کرده‌اند.

هر چه تعداد جمعیت واکسینه نشده‌ی جهان بیشتر باشد، احتمال جهش‌های ویروسی که سویه‌های مسری‌تر، شدیدتر یا گریز از واکسن را ایجاد می‌کنند، بیشتر می‌شود. حتی اگر پوشش واکسیناسیون به میزان زیادی افزایش یابد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید برای زندگی با یک تهدید بومی ناشی از COVID-۱۹ آماده باشیم.

استقرار گسترده نظامی روسیه در نزدیکی مرز خود با اوکراین، نگرانی‌ها از حمله روسیه به اوکراین را افزایش داده است اگر پوتین تصمیم به این کار بگیرد، طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را برای تضعیف اوکراین و در نتیجه حفظ این کشور در حوزه نفوذ روسیه و به عنوان یک حائل قابل اعتماد در برابر ناتو دارد. افزایش حمایت سیاسی و نظامی آمریکا و ناتو از اوکراین یا تقابل نزدیک در دریای سیاه بین نیروهای روسیه و ناتو ممکن است پوتین را وسوسه کند که غرب را به چالش بکشد.

مشکلات اقتصادی چین می‌تواند ثبات جهانی را نیز از بین ببرد: چین پیشران حدود ۳۰ درصد از رشد جهانی در دهه گذشته بوده است. در نتیجه ضعیف شدن چین می‌تواند رشد اقتصادی را در سراسر جهان کاهش دهد و در عین حال بازارهای مالی و زنجیره‌های تامین را مختل کند.

افغانستان با بحران انسانی بی‌سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و احتمال فروپاشی این کشور در سال ۲۰۲۲ نمایان است. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP)، ۲۳ میلیون افغان با بحران گرسنگی روبرو هستند. برای بانک جهانی و سایر آژانس‌های توسعه، کمک مستقیم به افغان‌ها به دلیل سیستم پرداخت آشفته کشور و ممنوعیت‌ کمک به طالبان، دشوار است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر دستکم ۲.۶ میلیون پناهنده افغان - بیشتر در ایران و پاکستان - و ۳.۵ میلیون آواره داخلی دیگر وجود دارد و بدتر شدن شرایط کشور می تواند پناهندگان بیشتری را به اروپا سوق دهد. احتمال این ریسک «بالا» پیش‌بینی شده است.

 پس از ۵ میلیون جانباخته از همه‌گیری کووید ۱۹، طبقه‌ی متوسط جهانی دومین قربانی بزرگ این بحران است. طبقه‌ی متوسط جهانی دومین قربانی بزرگ این بحران است. مرکز پژوهش‌های پیو تخمین می‌زند که رکود ناشی از همه‌گیری ۱۳۱ میلیون نفر دیگر را به فقر مبتلا کرد.

افزایش تورم در آمریکا و اروپا خطر افزایش بی‌ثباتی اقتصادهای کشورهای در حال توسعه را به همراه دارد. بدون کمک مالی جامعه بین‌الملل به کشورهای فقیرتر، بی ثباتی سیاسی شتاب بیشتری می‌گیرد و چندین دولت را سرنگون می‌کند.

 شکست جهان در رسیدن به اهدافش در مقابله با تغییرات اقلیمی؛ برغم تاکید رهبران جهانی بر کاهش جنگل‌زدایی و انتشار متان، ایجاد قوانین جهانی برای تجارت کربن و تقویت همکاری آمریکا و چین در زمینه‌ی تغییرات آب و هوایی، تعهدات در این زمینه‌ها کاملا مبهم است.

واشنگتن مشتاق اجرای دوباره‌ی جنگ سرد- با همان پایان پیروزی غرب- شده است. اما برخی بر تفاوت‌های بین اتحاد جماهیر شوروی از نظر اقتصادی ضعیف و چین حاضر در همه جا تمرکز می‌کنند- اقتصادی برتر و مبتکر بزرگ فناوری پیشرفته، همراه با جایگاه این کشور به عنوان قدرت تجاری شماره یک و صادرکننده سرمایه در جهان.

در سال ۲۰۲۲، دموکراسی آمریکا با افول چشمگیری روبرو خواهد شد. در گزارش خانه آزادی در سال ۲۰۲۱، که یک افول دموکراتیک جهانی را نشان می‌دهد، کاهش ۱۱ واحدی امتیاز آزادی آمریکا در دهه گذشته ثبت شده و این کشور در میان چند ده کشوری قرار دارد که شدیدترین کاهش را در این دوره داشته‌اند. با توجه به فرایندهای سیاسی در داخل آمریکا به نظر می رسد که قطبی شدن و تنش‌های فرقه‌ای در این کشور افزایش یابد. احتمال این ریسک «بالا» پیش‌بینی شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 0
    دمکراسی؟؟؟ و امریکا مانند جن و بسم الله هستند حالا تازه دمکرات هستند و میلونها انسان را تا حالا کشته اند و بیخانمان کرده اند و هزاران جنگ و خونریزی درست کردند و اسلحه فروختند حالا اگر دمکرات نبودند دیگه چکار میکردند. معنی تمام لغات را بر عکس نوشتند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس