کد خبر 1321606
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
برجام نمایه

یک دیپلمات سابق وابسته به طیف مدعیان اصلاحات می‌گوید باید به برجام نه به چشم یک «پروژه»، بلکه یک «روند» نگاه کرد و سراغ مذاکرات فرابرجامی با آمریکا رفت!

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در اخبار ویژه خود نوشت:

سایت دیپلماسی ایران وابسته به صادق خرازی، در مقاله‌ای به قلم «صادق ملکی» می‌نویسد: «عرصه سیاست، عرصه تدبیر است. در این عرصه عدالت و حق و باطل جایی ندارند.

برد - برد در روابط بین‌الملل نه بر اساس حق برابر، بلکه بر اساس ظرفیت است. در عرصه سیاست و هر آنچه در صحنه آن شکل می گیرد تنها قدرت و منافع حاصل از آن عامل تعیین کننده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین مأموریت: سلیمانیزاسیون!

ما به عنوان ایران باید این نکته را فهم و به درک راهبردی تبدیل کنیم که در عرصه سیاست و در نظام بین‌الملل متکی بر قدرت، یک با یک مساوی نیست. بازنده کشوری است که این واقعیت حاصل از قدرت و ثروت را درک نکرده باشد.

بیش از یک قرن است که حکمرانی در ایران از درک معادله قدرت در جهان عاجز بوده و نتایج تلخ آن، قراردادهای گلستان، ترکمنچای، جام زهر و برجام بوده است.

لذا به مذاکرات دولت سیزدهم در خصوص برجام امید بستن، بدون درک معادله قدرت و الزامات ناشی از آن سرابی بیش نخواهد بود. مگر آنکه برجام آغازی برای تغییر و درک واقعیت‌های حاکم بر نظام بین‌الملل باشد.

با خروج آمریکا از برجام، برجام مرد و امروز نیز بدون آمریکا برجام معنا نخواهد داشت. آنانی که تا دیروز به برجام می تاختند، امروز ثابت کردند که نه با برجام، بلکه با بازیگران داخلی برجام مشکل داشتند. داستان برجام، داستان تلخ تاریخ معاصر ایران و رنجی است که مردم آن کشیده و می‌کشند. سرنوشتی که حاصل آن شکست ها و تحقیرهای تلخی بوده که کام‌ها را تا ابد تلخ کرده و می‌کند.

به برجام و احیای آن امید بستن بدون درک این نکته که برجام باید نقطه آغاز حل و فصل اختلافات ایران و آمریکا باشد حاصلی جز شکست نخواهد داشت. نگاه تنفسی و ابزاری به احیای برجام، افتادن در گرداب بازی‌های تکراری و پیچیده سیاسی است و دیری نخواهد پائید که تحریم‌ها به بهانه‌ها و در قالب‌های دیگر تکرار و حتی خروج دوباره از آن امری بسیار محتمل خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بزک‌کاری منحصربه‌فرد صادق خرازی برای بایدن

تنها راه خروج از بن‌بست سیاسی و اقتصادی ایران مذاکرات فرا برجامی میان تهران و واشنگتن است که مسئله هسته‌ای جزئی از مذاکرات موضوعات متعدد آن باشد. برجام اگر پروژه باشد شکست آن حتمی است و اگر تبدیل به روند شود می توان بدان امید بست. باید توجه داشت تا روابط ایران و آمریکا عادی نشود رسیدن به توافق در برجام، نقش چندانی در ایجاد تحولات بنیادی در شرایط داخلی و روابط خارجی ما ایجاد نخواهد کرد.

ما به عنوان ایران از نظر تاریخی از یک تنهایی استراتژیک رنج می‌بریم که این تنهائی با تعارضات جهانی، منطقه‌ای و شرایط سخت داخلی که داریم امروز بسیار تشدید شده به شکلی که کیان کشور را با خطر مواجه کرده است. نباید آدرس اشتباه داد. ورود به منطقه و تعامل با جهان با توجه به قدرت و ظرفیت تاثیرگذاری آمریکا بر معادلات تنها با بهبود روابط با آمریکا امکان پذیر است.»

از نویسنده این تحلیل پر از غلط باید پرسید:

۱- مگر درباره توافق برجام هم ادعا نمی‌کردید که توافق «برد - برد» است، اما معلوم شد که یک کلاهبرداری تمام عیار (به کمک تحریف کنندگان و بزک‌کنندگان داخلی است؟ اصلاً چگونه می‌توان واگذاری بخشی از حقوق و منابع قدرت و پیشرفت خود را توافق برد- برد گذاشت؟!

۲- اگر به بیان شما برجام، چیزی شبیه ترکمانچای است، چرا زمان انعقاد آن مدعی بودند سه گل به آمریکا زده و دو گل خورده‌اید و این، فتح‌الفتوح و بزرگ‌ترین پیروزی قرن است؟! به این معنا آیا نباید به جای تجویز نسخه تازه، پاسخگوی خسارت‌های اقتصادی و امنیتی و سیاسی و فنی چند لایه‌ای باشید که با برجام به کشور و ملت تحمیل کردید؟ فراتر از آن، وقتی کسانی با بی‌تدبیری، موجب قبولاندن چک بی‌محل دشمن به عنوان پیروزی، به ملت خود شده‌اند، صلاحیت ندارند که پیشنهاد معامله‌ای بزرگ‌تر برای واگذاری امتیازات بیشتر در ازای وعده‌های جدید را بدهند؟

۳- برجام مرد، جمله‌ای نارسا نیست. برجام خود به خود نمرد، بلکه به قتل رسید. و قاتل آن هم کسی جز آمریکا نیست. شما در حالی پیشنهاد می‌کنید پروژه خسارت‌بار برجام تبدیل به رویه و روند با آمریکا شود، که اذعان دارید قاتل آن هم طرفی جز همین آمریکا نبوده است. برجام در حالی از پا درآمد که مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم بود.

۴- مذاکره امروز تیم مذاکره کننده نه ارزش انتخاب و تمایل دولت جدید، بلکه برای درآوردن سنگی است که با ندانم‌کاری در چاه ویل انداخته و کشور را گرفتار کرده‌اید. در حقیقت امتیازات نقد را شما ظرف کمتر از ۲ ماه پرداخته‌اید و ۶ سال است که مردم منتظرند وعده‌های شما درباره برجام جامه عمل بپوشد.

۵- وقتی آمریکا و غرب به شهادت «قرارداد الجزایر، توافق بوش پدر با دولت هاشمی برای آزادی گروگان‌های آمریکا در لبنان و لغو برخی تحریم‌ها، همکاری دولت خاتمی با آمریکا در اشغال افغانستان و قرار گرفتن در محور شرارت، توافقات هسته‌ای سعدآباد و پاریس و بروکسل، و سرانجام برجام»، ثابت کرده‌اند هیچ عهد و پیمانی را نمی‌شناسند و به سادگی، زیر تعهدات خود می‌زنند، چرا باید یک ایرانی نسخه مذاکره جدید و اعتمادافزون‌تر و واگذاری امتیازات بیشتر مثلاً در حوزه دفاعی، نظامی یا اقتدار منطقه‌ای را درست همان‌گونه که آمریکایی‌ها می‌خواهند، بپیچد؟ چنین پیشنهاددهندگانی چه تفاوتی با مستخدمان رسانه‌ای و سیاسی و دیپلماتیک آمریکا دارند؟!

۶- دولت جدید در همین ۳ ماه چگونه توانست بدون مذاکره و توافق با آمریکا و با وجود تداوم تحریم‌های گسترده، صادرات نفتی و غیرنفتی را افزایش دهد، بخشی از منابع ارزی بلوکه شده را به کشور برگرداند، ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور کند و... در مقابل چرا در دولت قبل با وجود اعتمادسازی یکطرفه (از سال ۹۲ و ماقبل برجام۷ تا سال ۹۹)، کشور را حتی در حوزه‌های غذا و دارو هم گرفتار تحریم کرد؟! آیا عبرت‌آموز نیست؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    53 20
    نوکران حقیر آمریکا وقتی صحبت از ایستادگی مقابل زورگویی آمریکا و غربیهاست میگویند سیاست نیا بر پایه خیرو شر و حق و باطل نیست! ولی وقتی پای همکاری با چین یا روسیه برای خنثی کردن تحریم همین غربیها باشه اهل حق و باطل میشوند و از مسلمانان وهابی و جدایی طلب سین کیانگ میگویند! عجب پادوهای خوبی داره آمریکا
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      16 9
      اگر اندکی صبر شود و تحریمها هم خنثی شود غربیها برای اجرای برجام التماس خواهند کرد
    • محسن IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      6 6
      فقط نکته مهم اینه که الان عدالتی نیست در این شرایط تحریم برخی از مردم در رفاه زدگی میکنند و برخی واقعا در شرایط بسیار سخت و دشوار زندگی میکنند.این شرایط قابل قبول نیست .خدا هم از این شرایط راضی نیست
    • داود IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      19 8
      مرگ بر آمریکای خونخوار
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      13 7
      برای اصلاح طلبان ..ـوع آور حفظ برجام شان از رعایت و حفظ منافع کشور مهمتر است زیرا نابودی برجام معنیش نابودی این نحله است علی الخصوص که تحریم ها هم بدون وجود برجام بی اثر شود و ملت سنگینی آنها را دیگر احساس نکند! بنابراین همه هم و غم خود را بر تحریم هراسی گذاشته اند تا ملت را از مرگ برجام شان بترسانند! حال آن که برجام هم اینک هم جنازه متعفنی بیش نیست!
    • علی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      1 2
      همه گروهای اصلاحی واحزاب عاشق سینه چاک رابطه با آمریکا هستند و برا دست بوسی به صف قدرت منتظر هستند...چنان تشنه رابطه هستند حتی حاضر نیستند ایرانی های لابی در ینگه دنیا را برای زبان انگلیسی بهتر می فهمند را با خود همراه کنند
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
      0 1
      عالی
  • حسین IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    8 15
    انشاالله شماهم... آمین
    • مستر اسمیت IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      14 9
      ما آمریکایی ها خوشحالیم که « نوکران سمجی » چون شما در ایران داریم. بلایی نبود که سر ایرانی ها نیاورده باشیم. از ریختن خون 200 هزار جوان ایرانی در جنگی که ما مسببش بودیم تا زدن هواپیمای مسافربری ایران با موشک تا تحریم و فشاردادن حلقوم مردم ایران تا قتل ژنرال ایرانی. ولی از عشق داغ و ملهب شماها به آمریکا ذره ای کم نشد. خوشا به حال آمریکا و CIA که چنین خدمه ای در ایران دارد.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      7 7
      برای جریان اصلاح طلب مرغشون یک پا دارد و میخ اهنین نرود در سنگ
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      3 1
      پس چرا شما میزان رو برجام گذاشتین تو مذاکرات نه یک کلمه کم و بیش.
  • م IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    27 14
    نکته دیگر که می توان گفت این است که نظام با مذاکره مخالف نبود بلکه با دادن امتیاز و اعتماد کردن به آمریکا مخالف بود. این آقا که می گوید برخی با برجام مخالف بودند اما امروز دارند مذاکره می کنند باید گفت بله با برجامی که سراسر دادن امتیاز باشد باید مخالف کرد اما نه با مذاکره و گرفتن امتیاز. مردم را چی فرض کردی آقای کارشناس.
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      4 1
      برجام مرد ولی دولت انقلابی 40 نفرو فرستاده برن برجامو زنده کنن ول کن برجام نیستن این جهادیا
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      2 2
      از شهدا هم خجالت نمی کشند که جان ندادن که به خاطر دشمن بتن بریزید در خاک کشورمون تا یک تکه نان به شما بدهند
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    8 8
    البته این ادبیات خوبی نیست
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      5 9
      دقيقأ ، من بودم چندتا فحش .. هم نثار یانکی‌ها کرده بودم در سالروز ترور شهید سلیمانی!!!
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      0 0
      تو خوبی
  • محمد IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    6 13
    درست گفته
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      3 6
      باشه قبول میکنم کاملا فهمیدی چی گفته .
    • FR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      1 1
      اشتباه کرده !
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    22 8
    امریکا به برجام بر نمیگرده و فقط دنبال اینکه بگه ایران حاظر به توافق نیست و میخواد علیه ایران اجماع درست کنه
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      2 0
      جدیدا مذاکرات باج را تغییر کلمه دادن و شده رفع تحریم.. شرم کنید
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    17 12
    البته قسمت جالبش که دم خروس بیرون میزنه اینه که هروقت به اینها میگیم خوب پس اگه فقط منافع مهمه، الان صرف داره با چین و روسیه ببندیم ، انگار اسم ناپدریشونو آوردیم رگ گردنشون میزنه بیرون و دری وری میگن!!! یادتون باشه از نظر این جماعت تعامل و کوتاه اومدن فقط جلوی اربابه و بقیه رو باید سر هر یک قرون ده سال باهاشون چونه زد و بهشون مشکوک بود پدرسوخته های کمونیست رو!!!!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    18 5
    مذاکره کردن و امتیاز دادن دو چیز مجزاست شما می توانید مذاکره کنید اما لازم نیست هر بار که پای میز مذاکره میروید سرتان کلاه برود اما بشخصه امروز خطر اصلی را در انزوای کشور تحریمهای امریکا و حمله نظامی اسرائیل میبینم اگر شما با امریکا مذاکره کنید می توانید با یک تیر سه نشان بزنید تنشها کاهش پیدا می کند و جو رسانه ای سنگین بر ضد کشور از بین می رود یا حد اقل کمتر میشود می توانید از این فرصت استفاده کنید و اعتماد بخشی در سرمایه گذاری در کشور ایجاد کنید و مهمتر اینکه این بلوک ضد ایرانی در منطقه سست می شود از کانال مجزا با امریکا مذاکره کنید و تا انجا که می توانید ان را کش بدهید تا مقاوم سازی کامل اقتصاد و گرفتن تجهیزات مناسب نظامیم. امتیاز ندهید کش بدهید
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      6 7
      اصلا و ابدا اینجوری نیست، به محض اینکه بگین باشه با آمریکا مذاکره میکنیم هجمهٔ رسانه ای آمریکا ده برابر قوی تر میشه و به همه میگه دیدین ایران تسلیم شد؟؟! اگه پشت گوشتونو دیدین کاهش تنش‌ها رو هم خواهید دید!! مگه روسیه و کرهٔ شمالی و.... رهبرهاشون مستقیم با رئیس‌جمهور های تروریست یانکی دست ندادن و صحبت نکردن؟ پس چرا کاهش تنش و جو تبلیغاتی در کار نبوده؟ اسرائیل رو هم که نمیخواستن از بین ببرن، پس موضوع چیه؟؟ زورگویی، تمامیت طلبی، تفکر گاوچرونی و دزدی یانکی‌هاست که فقط تودهنی و پس گردنی حالیشونه، همین!!!
    • عبدالله مومن IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      3 0
      چنان از مذاکره با آمریکا و گول زدن او صحبت می کنی . انگار که با یک بچه کودن نادان روبرویی . ههههههههههههههههه
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    19 11
    من برعکسه این نویسنده معتقدم تا به خدا تکیه نکنیم همینه که هست. هر جا به خدا اعتماد کردیم کدخدا نتونست غلطی بکنه
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    21 7
    والا شما آمریکا پرستید که صبح تا شب فقط سیاستتون شده آمریکا. اینقدر آمریکا آمریکا میکنید که ذکرتون بجای خدا شده آمریکا. دولت جدید هم هیچ کاری نکرده تا حالا جز تلقین کردن به مغز پوک ما که همچی خوبه همچی روبراهه
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      5 26
      این دولت کلا چهار ماهه که اومده سر کار،،قیمت سیمان را از ۱۲۰ به ۴۰ تومن رسانده ،قیمت هویج روحانی را از ۳۰ به ۵ تومن رسانده ،،،به جای صف مرغ مثل انسان میری مرغ میخری و به جای شنیدن مذخرفاتی مثل برجام و fatf رفتی دو دوز واکسن هم زدی و الان اوضاع کرونا در کشور به مراتب از آمریکاتون هم بهتره.... در ضمن خراب کردن یک دیوار چند لحظه زمان میبره اما ساختن همان دیوار به چند روز زمان نیاز داره ،،،روحانی ۸ سال مملکت را تخریب کرد و الان حداقل ۸ سال زمان لازمه تا مملکت روی ریل برگرده.. همان هایی که ۸ سال لال بودن الان زبون باز کردند و انتظار دارند که در عرض ۳ ماه مملکتی که آتش رفته تبدیل به گلستان شود. این جماعت مریض هستند ،،،مریض
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      1 11
      پس یانکی‌ها و سعودیها و انگلیسی هاو... اینها هم ایران پرستن از صبح تا شب راجع به ما حرف میزنن؟؟ نه من فکر کنم شما یانکی پرستی تا اسم کدخدا اومد ناراحت شدی جبهه گرفتی!
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    13 11
    بروید قوی بشوید سخن رهبر مگر غیر از این بوده در این جنگل متوحش غرب ساخته#ایران قوی. از نظر راحت طلبان اصلاح طلب فقط معنی سازش و تسلیم می ده یه گاو شیری بیشتر برای آمریکا بودن این عوام به ظاهر عاقل را داره از پا در میاره.
    • علی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      2 4
      ... ملت عزیز وسر بلند ایران زنده وپاینده باد
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      3 6
      دقیقا باید قوی شویم. اگر فسادها برچیده بشه قطعا قوی خواهیم شد.
  • آنتی غربگدا IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 23
    ننگ بر غربگدایان
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    11 6
    درود بر ظریف که در آن برهه از زمان کاری کرد کارستان.
  • مسعود IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 4
    چه توافقی ؟ چه برجامی ؟ حالا فرض اگه بشه چه اتفاق مهمی داخل کشور میفته ؟ گرانی هست ، کمبود هست ، خیلی از وسیله های زندگی دست نیافتنی هست. برجام !!! اخه کدوم برجام ؟! برجامی که تو رفاه حال من و شما تاثیری نداشته و نخواهد داشت چه معنی میده اخه ؟ من که شدم یه دل مرده و دیگه به هییییییییچ چیز امید ندارم.
  • ی د IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 6
    امریکا به اندازه این متکبران داخلی نگران موفقیت ایران نیست.
  • عباد IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    6 6
    پس چرا برای زنده کردن ان مرده تلاش می کنین
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      4 3
      متاسفم برات که نمیخواهی بفهمی.
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      0 0
      آمریکا بپایان استکباریش نزدیک است و همراهان ستمگر و رژیم اشغالگر صهیونیستی
  • ali IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 2
    اقای خرازی اینطور که می فرمایی بر اساس حق نیست یعنی اینکه تا اخر عمر خودمون و عمر کشورمون هرچه امریکا خواست بهش بدیم و اون هیچی نده و ما احساس خوشبختی کنیم چون امریکا با ماست.؟؟؟؟اره؟؟ بابا ایول تو دیگه کی هستی.حتی ادمهای بی غیرت هم این طرز فکر را ندارند.
  • فرزاد IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 2
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 2
    ننگ بر آمریکاپرستان
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 1
    الان دیگر فقط عملی کردن آزاد سازی فلسطین ونابودی رژیم اشغالگر قدس است که می تواند به تحریمهای همه جانبه پایان دهد نه برجام ومذاکره،آمریکا در موقعیت دفاع نیست شاید بعدها دیگر هرگز چنین فرصتی پیش نیاید
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 2
    حالم از برجام بهم میخوره
  • مهراب IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 2
    طرفداران برجام بعضی خائن به تمام معنا و بعضی ساده لوح به تمام معنا هستند. و خود برجام سیاه ترین نقطه ی سراسر تاریخ کشور ایران.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 2
    این اصلاح طلبان با ان امتیازدادنشان در برجام کار دست ما دادند حالا چهل نفر میخواهد که فقط صافکاری بشه
  • رضا IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 2
    چرا دارین مذاکره می کنین اینو جواب بدین
  • حسن IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 3
    مرگ بر آمریکا
  • باقری IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 2
    ننگ بر اصلاحات
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 2
    مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسراییل
  • ... IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    4 2
    مرگ بر آمریکا
  • ... IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 2
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    5 1
    پس چرا دارید دنبال برجام مرده میدوید؟؟؟
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    4 2
    برجام مرد درست...جالب روی سنگ قبرش اصول گراها و کاسبان تحریم دارن گریه می کنن؟؟چرا؟؟؟
  • NL ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    4 5
    زنده باد اصلاحات
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      1 5
      ننگ بر اصلاحات
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 2
    قیاس به نفس می کند. یعنی می گوید و بلکه التماس می کند که با وی هم با قدرت و برتری خردکننده برخورد شود. و به صراحت می گوید که تا با وی و امثال وی برخورد قدرتمندانه و تعیین کننده ای صورت نگیرد به همین نحو به مسیر فعلی و همیشگی خود که همان وطن فروشی و خیانت است ادامه خواهند داد. باید با قدرت و برتری مطلق با این طیف برخورد کرد .
  • ... IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    4 0
    ننگ بر سیاست التماسی و حقارت
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 2
    من با برجام هسته ای موافق بوده و هستم چون واقعا به نفع ما بود ولی برجام موشکی و منطقه ای نه چون کاملا به ضرر م خواهد بود و امریکایی ها رو پروتر از قبل خواهد کرد
  • مجید IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 15
    دردنیای بین الملل رابطه کشورهابرسه اصل استوار است 1-اشتراک منافع که باتفاهم قابل دسترسی است 2-اختلاف منافع که بامذاکره حل میشود3-تضادمنافع که راه حل ان جنگ است ولاغیرماباامریکا به تفاهم نمیتوانیم برسیم انها به کمترازنوکری مارضایت نمیدهندسعی کن این مطلب درمغزپرازگچت حفظ کنی
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    4 2
    آقایی که امریکا را نمی پرستی بدون امریکا و شوروی مملکت درست کن در حال حاضر توپ توی زمین شما است
  • ... IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    4 0
    .آمریکا کیلویی چند!؟
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 2
    صدام بوسیله همان امریکا که حامیش بود اعدام شد.چنین سرنوشتی در انتظار اسرائیل است
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 1
    همین روحانی بود که میگفت ما بر سر توان دفاعی کشور مذاکره نمی کنیم و همین ظریف بود که در پارلمان اروپا قاطعانه از برنامه موشکی ایران دفاع می کرد
  • BS IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 2
    اخه کدوم کشور سر مولفه های قدرتش مذاکره کرده که دولت قبلی این کارو کرد؟
  • مجید IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 2
    بعضیا فکر میکنن آمریکا تمام دنیاست..!!!!! آمریکاپرستن دیگه.. چه میشه کرد
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 2
    صدام بوسیله همان امریکا که حامیش بود اعدام شد.چنین سرنوشتی در انتظار اسرائیل است ،دربرجام فقط امنیت وخواسته اسرائیل براورده شد نه ملت ونظام ایران ..... به زودی اسرائیل محو وخانه بیت العدل بهائیان در عکا اسرائیل که مرکز شرارت بهائیان وبهائیان پنهان واشکار داخل ایران است نابود وبا خاک یکسان خواهد شد .بنشین وتماشا کن .که تیر شما به سر خود شما خواهد خورد.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    6 3
    بابا هرچی این(مذاکرات وبرجام وبرجام دو وبرجام پلاس وعقب نشینی وسازش ونرمش تاکتیک ....)را هم بزنید بیشتر گندش در میاد-اصلا قهر کنید واز وین بیاید سنگینترید و...
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 2
    اگه مرده پس وزير امور خارجه چيه هر بار ميگه چيزي بيش از برجام نمي خواهيم؟
  • علی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 1
    کاملا درست گفتن.احسنت.باید با دنیا تعامل داشته باشیم
  • هم وطن IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 10
    کسی در ایران آمریکا پرست نیست بجز مسئولان خائن و اطرافیانشان.چرا.چون یا خانواده شان در آمریکا یا انگلیس زندگی میکنند یا کل زندگی و سرمایه در آمریکاست فقط برای مفتخوری در ایران هستند.
  • ایرانی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 2
    مذاکره کنندگان برجام در راس اقای باقری کنی اگاه باشند .نه چین نه روسیه دوستان ما نیستند به منافع خودشون فکر میکنند
  • سید IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 3
    از کسی که در دانشگاههای غرب مدرک دکترای سیای خود را گرفته بیش از این انتظار نمی رود . درسهایی را که خوانده الان داره پس میده. اینها مودماغ جمهوری اسلامی می شوند ولی هرگز موفق نخواهند شد به حول و قوه الهی.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    4 3
    دلیلتان را برای ستیزه جویی با غرب بنویسید .
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 1
    ای بابا مرد ولش کنید دیگه برای چی مذاکره می کنید.
  • مهدی اسدی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 0
    سلام : آقای ملکی شما واقعآ دیپلمات هستید ؟!
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 0
    اگر دیدید حاضر به معامله برد برد نیستن تصمیم قاطع بگیرید و برید سمت بمب اتمی .دیگه هی مذاکره برای مذاکره که نشد کار
  • US ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 0
    اینطور نیست که ارزشی ها و اصولگرایان می گویند که ما با مذاکره مخالف نیستیم با امتیاز دادن مخالفیم .
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 0
    اولا برجام به قرارداد خائنانه وننگینیس که برنظام وسرنوشت کشور تحمیل شد.وانسالله بزودی بتاربخ خواهد پیوست.ثانیا مامردم ایرانم بهمین روندیم که باموشکسازی وگسترس مقاومت وصدور انقلاب قدرتمند بشیم که تقریبا شده ایم .
  • FR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 0
    اتفاقا اگر برجام هم کامل نمرده باشد این امریکا پرستان غربگرا حتما مرده اند ! دیگر آبی از آن برجام و روند ؟! ان برایشان گرم نخواهد شد
  • حسين DE ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 0
    خطاب به اون يارو صادق ملكى ، بعد از امضاء برجام حسن ماسونى در يك كنفرانس خبرى در برابر دوربينهاى تلويزيونى با وقاحت و بيشرمى تمام كه مختص خودش است در ارتباط با توافق برجام گفت سه گل زديم و دو تا گل خورديم،يه الف بچه دبستانى هم ميدونه در بازى فوتبال تيمى كه سه گل زده و دو گل دريافت كرده تيم برنده است يعنى بزعم حسن ما برنده شديم و بازى برد باخت بوده نه برد برد و بعد چه بلائى سرمان آمد بماند،
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    3 2
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل است.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 0
    این جناب خرازی که اینقدر مات و بهت زده قدرت امریکا هستند بروند فیلم های ششم ژانویه سال پیش را نگاه کنند که فراعنه و خدایان یونانی در زیر صندلی ها کنگره از ترس قایم شده بودند
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 0
    یه نگاهی به عکس مذاکره اولیانوف و رابرت مالی درباره برجام بندازید
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 1
    هر کشوری بع فکر منافع خودش است. تفاوت امریکا با روسیه و چین در این اسن که در امریکا شرکت ها همکاره هستند و ودر کشورهای دوست امریکا سرمایه گداری می کنند که هم خودشان و هم کشوری که در آن سرمایه گداری شده نفع می برد.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 1
    فعلا که امثال شما دارید توی وین دور دور میکنید!!!
  • كريم IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 0
    مرگ بر آمريكا و ننگ بر آمريكا پرستان
  • Aliostad IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 0
    سلام. خدا وکیلی خجالت نمی کشید صد رحمت به ترکمن چای و گلستان چرا که ایران در آنزمان ضعیف بود ولی باز هم نهایت تلاش خودشان را کردند.ولی شما چی .همه چیز مملکت را به باد فنا دادین و از همه بدتر غرور و افتخار این مردم را که با سختی و مشقت و با دادن خون بدست آمده پایمال کردین و از همه بالاتر به خون دانشمندان هسته ای این کشور بی حرمتی کردین .همین قبله امال شما که هنوز هم بدنبال حاجت از آن هستین با بزرگ شما رفسنجانی در جریان ایران گیت و با خاتمی در جریان هواپیمای ایر باس و از همه فجیع تر در بر جام با روحانی که همه جوره به اربابتون امتیاز داد جز ذلیل و خوار کردن خودتون و ما مردم بیچاره چیزی عاید مون شد.تازه حالا که با اقتدار وارد شدیم گشایشی شده چونکه حریف طبیعت ... را داره اگه یک قدم عقب بری اون دو قدم جلو میاد.شما هم تو این چند سال اینقدر برای ملت کار کردین که جای شما مردم خسته شدن .دلار 4 تومن 30 تومن تورم 50 درصد.تولید آقا زاده خدا درصد.کسری بودجه یک لودر.ووووووممنون فقط لطفا اظهار فضل نکنید ملت سپاسگذارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس