پیامد تصمیم انگلیس در "تروریستی" خواندن حماس بر مساله فلسطین

یک مرکز مطالعاتی در ارزیابی استراتژیک خود از پیامدهای تصمیم انگلیس برای "تروریستی خواندن" جنبش حماس پیش‌بینی کرد که این اقدام تحولی مؤثر را در سیاست خارجه انگلیس نسبت به مساله فلسطین ایجاد کند.

به گزارش مشرق به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، مرکز مطالعات و مشاوره الزیتونه با انتشار ارزیابی استراتژیکی از پیامدهای تصمیم انگلیس برای "تروریستی خواندن" جنبش حماس پیش‌بینی کرد که این اقدام تحولی مؤثر در سیاست خارجه انگلیس نسبت به مساله فلسطین ایجاد کند.

طبق این ارزیابی، پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس ۱۹ نوامبر گذشته در سفر خود به واشنگتن اعلام کرد که قصد دارد جنبش حماس را در لیست "سازمان‌های تروریستی" قرار دهد.

در این ارزیابی آمده است: این تصمیم در چارچوب تحولات بریگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) گرفته شده و تناقض‌های نادری دارد، این تصمیم در عین اینکه رویکرد انگلیس در سیاست خارجه را نشان نمی‌دهد، با تصویب بدون نیاز به انجام رای‌گیری نشان‌دهنده مشروعیت بالای آن در داخل محافل سیاسی رسمی این کشور است.

همچنین در ارزیابی مذکور پیش‌بینی شده که این تصمیم می‌تواند پیامدهای عملی داشته باشد و احتمالا باعث می‌شود ورود انگلیس به پرونده‌های مساله فلسطین دشوارتر شود و همچنین بر روند اقدامات انسانی در غزه تاثیر خواهد گذاشت.

در این ارزیابی شرح داده شده که تصمیم انگلیس درباره حماس، در منطقه‌ای که این جنبش بازیگری موثر در بیشتر تحولات سیاسی و اقتصادی روزانه آن است، موانعی را ایجاد می‌کند، همچنین در محدود شدن فعالیت‌ها در مخالفت با رژیم اشغالگر در سراسر انگلیس که یکی از بزرگترین و موثرترین کمپین‌های حمایت از فلسطین در سطح جهان است، نقش خواهد داشت.

همچنین در ارزیابی یاد شده تاکید شد: این تصمیم شیطنت در همبستگی‌ها و حمایت‌ها از فلسطین تحت عنوان اتهام‌هایی چون ضد یهودی، افراط‌گرایی و تروریسم را سهولت می‌بخشد.

در این ارزیابی پیش‌بینی شده که سناریوها و مسیرهای احتمالی این تصمیم می‌تواند تنها یک راه‌حل برای خلأ بروکراسی ناشی از بریگزیت باشد و یا اینکه به منزله تغییری عمیق در سیاست انگلیس و چگونگی ورود آن به پرونده فلسطین از طریق هماهنگی با موضعگیری آمریکا و اسرائیل باشد.

مرکز الزیتونه در ارزیابی خود آورد: این تصمیم نشان‌دهنده تغییری چشمگیر در سیاست انگلیس در برابر درگیری‌ها در فلسطین است.

این مرکز با اشاره به واکنش‌های فلسطین به این تصمیم همانند بیانیه‌های وزارت خارجه و هیئت فلسطین در انگلیس و نیز موضعگیری‌ها و اظهارات گروه‌های فلسطینی مختلف، اعلام کرد: این اقدام تنها به حماس مربوط نیست و موضعگیری فراگیر فلسطین علیه این تصمیم مساله مهمی است.

در ارزیابی یاد شده خواسته شده این تصمیم از منظر قانونی در دادگاه عالی انگلیس که پیامدهای قوانین موثر بر ساکنان یک منطقه بزرگ را بررسی می‌کند، بر این اساس که می‌تواند به منزله مجازاتی جمعی برای فلسطینی‌ها باشد، به چالش کشیده شود.

همچنین در این ارزیابی از حماس خواسته شده سودمندی کانال‌های پشتیبان دولت‌های غربی را بازنگری کرده و برنامه‌های خود در این زمینه را در راستای خدمت به قوانین ملی فلسطین سامان‌دهی کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    انگلیس خود از تجزیه کنندگان عقمانی به منظور تشکیل اسرائیل بود انتظاری نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس