سرنوشت برجام در سال ۲۰۲۲: احیای آن یا گزینه ای دیگر

پایگاه تحلیلی آمریکایی اورآسیا ریویو در تحلیلی با تاکید بر تمایل ایران و آمریکا بر احیای برجام نوشت: گزارش ها حاکی است احتمال افزایش تنش میان ایران و آمریکا در صورت شکست مذاکرات احیای برجام وجود دارد.

به گزارش مشرق به نقل از این پایگاه تحلیلی آمریکایی، در حالی که تحلیل گران معتقدند رسیدن به توافق در جریان مذاکرات جاری وارد فصلی جدید می شود و قابل دسترسی است، آمریکا و کشورهای اروپایی هشدار دادند تنها چند هفته برای نجات این توافقنامه که به شکل رسمی به "برنامه جامع  اقدام مشترک" شناخته می شود باقی مانده است.

نقطه عطف این توافق که به طرز چشمگیری فعالیت های هسته ای ایران را در ازای برداشتن تحریم ها محدود می کرد، پس از خروج دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ و کنار کشیدن آن کشور از این توافق و اعمال تحریم های حداکثری بر ایران، اتفاق افتاد.  

بدین ترتیب یک سال بعد با در نظر گرفتن بی اثر شدن برنامه جامع اقدام مشترک، ایران نیز فعالیت های هسته ای خود را از سر گرفت. با این وجود کشورهای اروپایی تلاش کردند تا این توافق را زنده نگه دارند.  

پیشرفت های هسته ای ایران، فوریت بازگشت به احیای برجام را نزد کشورهای اروپایی و آمریکا زنده کرد و «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا وضعیت فوری ترو تلاش های بیشتری را برای بازگشت به این توافقنامه اتخاذ کرد و وعده داد اگر ایران آمادگی همکاری داشته باشد به توافق برمی گردد.

گفتنی است در این دوره آمریکا به شکل غیرمستقیم در مذاکرات شرکت می کند.

از زمان از سرگیری مذاکرات اواخر ماه نوامبر پس ۵ ماه وقفه به دلیل انتخابات ریاست جمهوری در ایران، تیم مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی «علی باقری کنی» هدایت می شود. وی انتقادات رئیس جمهوری ایران را در دور ششم مذاکرات با طرفین در میان گذاشت و به عنوان یکی از خواسته های اصلی ایران، رفع تحریم ها را در کنار ضمانتی مبنی بر این که رئیس جمهوری آینده آمریکا قادر به خروج از این توافق نباشد را مطرح کرد.  

به رغم مشکلات در روند مذاکرات، کشورهای غربی همچنان معتقدند ماندن و حفظ توافق هسته ای بهترین گزینه برای اجتناب از هرگونه بحرانی می باشد. با این وجود آمریکا هشدار داده است که فرصت ها محدود می باشند و در صورت عدم احیای برجام، راه برای گزینه های دیگر باز است.

«علی واعظ» مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران معتقد است به اینکه هنوز راه باریکی به سمت احیای برجام وجود دارد که به انطباق مشترک با توافق ۲۰۱۵ و سازگاری تمام طرفین و رویکردهای عملگرایانه نیاز دارد.  

در این میان «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این کشور در حال آماده سازی برای اجرای گزینه های دیگر در صورت عدم دستیابی به توافق می باشد.

او همچنین در تاریخ ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) گفته بود راه دیپلماسی از سوی آمریکا برای مذاکرات هسته ای با ایران دنبال می شود و ادامه دارد اما همزمان با شرکا و متحدانمان گزینه های دیگر را نیز بررسی می کنیم.  

در آخرین تلاش‌های آمریکا برای انصراف ایران از توسعه برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای، این کشور خواستار یک توافق موقت به شرط توقف غنی‌سازی ۶۰ درصد از سوی تهران در ازای تعلیق - و نه رفع و لغو - تعداد محدود و معدودی از تحریم‌هایی شده است که اصولا براساس برجام، موظف به لغو همه آن‌هاست.  

در پایان این گزارش آمده است که تحلیلگران می گویند گزینه های دیگر در صورت شکست برجام، برای هیچ کدام از طرفین جالب نیست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس