برجام نمایه

عضو شورای مرکزی کارگزاران می‌گوید: دولت بایدن حتی اگر در هر ۵۰ متر از مرز ایران هم نیرو مستقر کند، باز هم قادر به کنترل اقتصاد ایران نیست.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در اخبار ویژه خود نوشت:

«سعید لیلاز» در مصاحبه‌ای با نشریه «فایننشال تایمز» گفت دولت آمریکا دیگر توانی بیش از آنچه برای فشار اقتصادی به ایران از طرق تحریم‌ها انجام داده، نخواهد داشت.

فایننشال تایمز با اشاره به دور هشتم مذاکرات وین، گزینه‌های دو طرف اصلی مذاکرات وین یعنی ایران و ایالات متحده آمریکا در صورت شکست مذاکرات را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید:

اکونومیست: آمریکا در مقابل ایران چین و روسیه شکست خورد

در این گزارش به نقل از تحلیلگران ایرانی این نکته مورد تاکید قرار گرفته که آمریکا گزینه‌ای برای تشدید فشار اقتصادی علیه ایران ندارد، چون تاکنون همه نوع تحریم‌های ممکن را علیه ایران وضع کرده است.

به گفته تحلیلگران ایرانی، موضع تهران تا حدی بازتاب این باور در میان اصولگرایان حاکم است که آنها با موفقیت، کارزار «فشار حداکثری» ترامپ را پشت سر گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

گفت‌وگوی تلفنی «بلینکن» با وزرای خارجه تروئیکای اروپایی درباره ایران

این گزارش می‌افزاید: مقامات ایرانی با افتخار از اقتصاد مقاومتی سخن می‌گویند که در آن بر تولید داخلی و تقویت تجارت غیرنفتی با کشورهای همسایه تمرکز کرده است.

سعید لیلاز در این رابطه می‌گوید: تا زمانی که بایدن در هر ۵۰ متری امتداد مرزهای گسترده ایران سربازی قرار ندهد، نمی‌توان بر اقتصاد ایران نظارت کرد. 

فایننشال تایمز نوشت: اینکه آیا نوعی از برجام باقی می‌ماند یا نه، به شدت بستگی به این دارد که رهبر ایران متقاعد شود که در صورت توافق، آمریکا به آن پایبند خواهد ماند. ایران به تجربه این را می‌داند که آمریکایی‌ها با یک توافق بین‌المللی چگونه رفتار می‌کنند. یک تحلیلگر ایرانی می‌گوید این یک سؤال مشروع است که بپرسیم چگونه می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که آمریکا بار دیگر از توافق خارج نمی‌شود؟ چرا ایران باید توافقی را امضا کند که قرار است دوباره پاره شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    9 0
    توافقی که با بودن یکی ببش از دو سال آنهم و فقط برای ایحاد محدودیت ماست و توسط دیگری به اندازه تکه کاغذ پاره ای ارزش ندارد همان بهتر که نباشد
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      0 0
      به هیچ وجه نباید بار دیگر پروتکل الحاقی را بذیریم حتی اگر تحریمها برداشته نشود.اگر اندکی صبر شود و تحریمها هم خنثی شود غربیها برای اجرای برجام التماس خواهند کرد و در آنموقع ما باید خود را نبازیم و هرگز زیر بار روتکل الحاقی نرویم. برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست و بیشتر از آن به پرستیژ ابر قدرتی آینده مان و سلامت دانشمندانمان لطمه می زند
  • FR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 1
    مشکل توافق نیست.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    4 0
    خطر حمله ی سایبری و خرابکاری نفوذیها در سیستم هسته ای کشور بیش از هر زمان دیگر محتمل است و گزینه نظامی یک بلوف آشکار است
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    2 3
    پس چرا التماس توافق دارید؟! مگه شما نگفتین برجام خسارت محضه؟! الان همون برجام خوبه فقط تضمین بدن که خارج نشن؟!!!!! یعنی الان اینقدر خوبه؟!
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    2 0
    بهترین راه گرفتن تضمین از آمریکا برای پایبندی به تعهداتش اینست که مقداری شمش طلا (1000 تن ) به یکی از صندوقهای بانک مرکزی ایران به صورت امانتی انتقال دهد بدون اینکه بانک مرکزی ایران عملا به آن دسترسی مستقیمی داشته باشد . مگر آنکه آمریکا بخواهد دوباره زرنگ بازی دربیاورد که اینبار ایران میتواند بلافاصله آن محموله را برای خود ظبط کند.
  • DE ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    بیاید بیرون کلا
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    آمریکا اول باید صداقت خود را نشان دهد ما نیازی نداریم انها اول باید تا حدی تحریمها را بردارند لازم نیست که تحریم تسلیحاتی F22 یا دیگر جنگ افزار های برداشته شود تا حدی که امورات بانکی و فروش نفت تسهیل شود ما هم در همان اندازه همکاری می کنیم امریکا می خواهد توافق شکل دهد خودش هم باید حرکتی کند
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    2 0
    در قضیّه‌ی هسته‌ای، آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند: جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده، و جوری طلبکاری می کنند که انگار ما تعهّدات را به هم زده‌ایم! مدّت ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت؛ بعد از گذشت مدّتی، با اعلام، با توجّه، برخی از تعهّدات کنار گذاشته شد؛ برخی، نه همه. آن ها به تعهّدشان عمل نکردند. کشورهای اروپاییِ همراه با آمریکا هم همین جور؛ آن ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آن ها هم مثل آمریکایند لکن در مقام زبان بازی و حرف زدن طلب کارند؛ همیشه طلب کارند. گویا این ما بودیم که مدّتها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم؛ این کاری است که آن ها کردند. و دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الان این ها در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می کرد، که آن روز مسئولین بالای دولتی می گفتند که امکان ندارد، عاقلانه نیست و مانند اینها. امروز این ها همان را می خواهند؛ هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می گفت، اینها با یک زبان دیگری می گویند. باید به این ها توجّه کرد. انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن و حرف های گاهی اوقات حق به جانب ادا کردن، امّا باطن قضیّه‌ یک گرگ، یک گرگ وحشیِ درنده که در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده می کند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل های مختلف درمی‌آید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس