کد خبر 1320638
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
آلودگی هوا

دبیر ستاد آب و انرژی معاونت علمی با تاکید بر برگزاری رویدادهای بهم رسانی صنعت و فناوری برای رفع آلودگی هوا، دورنمای حل این مشکل را با فناوری تشریح کرد.

به گزارش مشرق، مهدی شریف زاده در خصوص آلودگی هوا با بیان اینکه مقام معظم رهبری به مسئله محوری تاکید دارند، گفت: سال‌ها است که در ایران و جهان پژوهش‌گران و نخبگان در حال بررسی راه‌حل‌های متنوع برپایه دانش و فناوری جهت رفع چالش‌های زیست‌محیطی به‌ویژه آلودگی‌ها در کلان‌شهرها هستند.

وی افزود: این راهکارها به‌صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بوده و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم متناسب با منبع آلاینده که اغلب حمل‌ونقل شهری، گرمایش ساختمان‌ها و صنایع و نیروگاه‌ها هستند، تهیه و اجرا می‌شوند.

شریف زاده با بیان مثالی عنوان کرد: ازجمله این‌ راهکارها می‌توان به استفاده از حمل‌ونقل با کم‌ترین انتشار آلودگی هم‌چون وسایل‌نقلیه برقی(شامل خودروهای سواری، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها)، استفاده از سوخت‌های سبز و دوست‌دار محیط‌زیست، بهبود کیفیت سوخت مصرفی و عملکرد موتور خودروهای احتراق داخلی و هم‌چنین توسعه حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد.

دبیر ستاد آب و انرژی معاونت علمی اضافه کرد: علاوه‌ براین، توسعه ساختمان‌های با انتشار آلاینده صفر و یا نزدیک به صفر (NZB) از طریق به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر (به‌خصوص سامانه‌های تامین آب‌گرم و تولید برق فتوولتاییک خورشیدی) و هوشمندسازی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها ازجمله حوزه‌های هستند که پژوهش‌گران داخلی و خارجی در حال تحقیق‌ و توسعه و ارائه محصول‌های دانش‌بنیان در آن‌ها هستند.

برگزاری فراخوان ها برای حمایت از طرح های حوزه آلودگی هوا

وی با بیان اینکه تاکنون طرح‌های متنوعی به‌ویژه در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی به ستاد آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شده است، گفت: باتوجه‌ به اهمیت بالای این موضوع، سعی داشتیم در این ستاد، از چنین طرح‌هایی حمایت و پشتیبانی کنیم.

به گفته شریف زاده، محققان علاوه‌بر اینکه می‌توانند به‌طورمستقیم طرح‌های خود را از طریق تکمیل فرم‌های مربوطه به ستاد ارسال کنند، ستاد اقدام به برگزاری فراخوان‌های ملی و رویدادهای بهم‌رسانی جهت شناسایی چالش‌های موجود و رفع آن‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان کرده است.

وی ادامه داد: ازجمله این رویدادها می‌توان به رویداد «شناسایی فرصت‌های ارائه خدمات انرژی در صنایع انرژی‌بر»، «کمپ توسعه کارافرینی در حوزه انرژی ویژه اساتید جوان دانشگاه و نخبگان پژوهش‌گران دکترا و پسادکترا» و هم‌چنین «رویداد بهینه‌سازی خودروهای گازسوز» اشاره کرد.

اقدامات معاونت علمی در قانون «اصلاح الگوی مصرف انرژی»

وی اضافه کرد: در کنار حمایت از طرح‌های فناور و دانش‌بنیان، ستاد آب و انرژی در حوزه‌های کلان کشور متناسب با وظایف خود ورود کرده و اقداماتی را به نتیجه رسانده است.

به گفته شریف زاده، ازجمله این اقدامات که در راستای اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی توسط ستاد آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته‌ است می‌توان به تصویب آیین‌نامه «بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست» و دستورالعمل اجرایی آن و هم‌چنین نظام‌نامه «ثبت، اندازه‌گیری، راستی‌آزمایی و تایید صرفه‌جویی انرژی و کاهش تولید آلاینده‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای»، در شورای عالی انرژی و شورای اقتصاد اشاره کرد.

دبیر ستاد آب و انرژی معاونت علمی و فناوری خاطر نشان کرد: درهمین‌راستا، تاکنون چند دوره‌ آموزشی آشنایی با بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و صدور گواهی صرفه‌جویی انرژی نیز برگزار شده است.

دبیر ستاد آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: استفاده از طرح‌های فناورانه و محصولات دانش‌بنیان در حوزه‌های مطرح‌شده می‌تواند بسیاری از چالش‌های موجود در حوزه آلودگی هوا را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی و بهره‌وری انرژی در ساختمان، ساخت تجهیزات مربوط به تولید انرژی پاک، ساخت خودروهای برقی و صنایع مرتبط با آن و بهبود عملکرد خودروهای احتراق داخلی در حال فعالیت هستند گفت: با توسعه چنین طرح هایی می‌توان شاهد رفع مسائل ناشی از منابع متحرک و ثابت آلودگی هوا در کلان‌شهرها بود.

حمایت از ۱۳ طرح فناورانه در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی

شریف زاده اضافه کرد: ستاد آب و انرژی نیز در راستای اهداف و ماموریت‌های خود از ۱۳ طرح فناورانه در حوزه پیک‌سایی و بهینه‌سازی مصرف انرژی و هم‌چنین طرح‌هایی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت کرده است.

استقبال وزارتخانه ها از طرح های فناورانه

وی ادامه داد: باتوجه‌به جلسه‌های متعددی که ستاد آب و انرژی با وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مختلف مرتبط با موضوع داشته است، همکاری مناسبی بین سازمان‌ها درجهت اجرایی‌شدن دستورالعمل‌ها و توسعه محصول‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است.

دبیر ستاد آب و انرژی عنوان کرد: بهره‌گیری از دستاوردها و محصولات محققان داخلی از مرحله تحقیق‌وتوسعه تا ساخت محصول نهایی و تولید انبوه آن، یکی از مهم‌ترین رویکردهای موجود در کشور بوده که حمایت‌های قانونی مختلفی برای آن درنظر گرفته شده است.

وی گفت: توجه به رفع موانع تولید و پشتیبانی از آن‌ها توسط سازمان‌های مربوطه جهت ساخت محصول‌های داخلی باکیفیت و با قیمت رقابتی و هم‌چنین همراهی آحاد جامعه می‌تواند به تحقق این مهم کمک شایانی کند.

به گفته شریف زاده، ستاد آب و انرژی نیز همواره در تلاش است تا در راستای بهبود و توسعه بازار محصول‌های تولید داخل و هم‌چنین شناسایی نیاز صنعت و بهم‌رسانی با شرکت‌های دانش‌بنیان جهت رفع این نیازها، گام بردارد.

وی گفت: استفاده از تجهیزات استاندارد تولید داخل هم در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی و در نتیجه کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی موثر هست و هم در شرایط دشوار تحریم‌های اقتصادی می‌تواند از ارزبری جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه باتوجه به سلسله مطالعه‌های صورت گرفته در ستاد آب و انرژی تحت عنوان «ارتقای تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی در حوزه‌های مختلف انرژی»، «گلوگاه‌های اصلی موجود در صنایع انرژی در جهت کاهش ارزبری» از یک‌سو و «افزایش ارزآوری» از سوی‌ دیگر به‌طور تخصصی شناسایی شده است، افزود: پیگیری راهکارهای ارائه‌شده در این گزارش‌ها در دستورکار آتی ستاد قرار گرفته است.

دورنمای وضعیت آلودگی هوا با دانش بنیان ها

وی افزود: دورنمای وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور به‌طور مستقیم به برنامه‌ریزی و اقداممات اجرایی مربوطه بازمی‌گردد که باتوجه به اهمیت این مسئله از جنبه‌های سلامت جامعه و حفظ محیط‌زیست و قرارگیری آن در اولویت‌های اصلی کشور، می‌توان امیدوار بود که در آینده با بهره‌گیری هرچه بیش‌تر از محصولات دانش‌بنیان و پژوهش‌های کاربردی در این حوزه، شاهد کاهش آلودگی هوا بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس