کد خبر 1320001
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
«ریزعلی» متروی تهران چه کرد؟

حادثه برخورد دو قطار متروی تهران - کرج می توانست ابعاد پیچیده تری داشته باشد؛ اما حضور یکی از انتظامات خط، مانع از مرگ چند ده مسافر و حریق قطارها شد.

به گزارش مشرق، در اولین روز دی ماه سالجاری قطار کندرو با قطار تندرو در خط ۵ متروی تهران در ایستگاه چیتگر برخورد می کند که موجب مصدومیت ۲۲نفر می شود، این حادثه در ساعت پیک صبحگاهی یعنی ساعت ۷ به بعد رخ داد و خدمات رسانی کل خط ۵ را برای ۲۴ ساعت مختل کرد.

اما حادثه برخورد دو قطار به این جا ختم نمی شود چرا که راهبر قطار کندرو سیستم های کنترلی خود را بدون اجازه مرکز فرمان قطع کرده بود و در این راستا نیز مرکز فرمان هم اطلاعی از برخورد این قطار با قطار تندرو نداشت؛ این در حالی بود که یک قطار از سمت صادقیه به سمت چیتگر در حال حرکت بود و چون مرکز فرمان هم خبر از برخورد این دو قطار نداشت تا به این قطار در حال حرکت خبر دهد قطعا این قطارها با هم شاخ به شاخ می شدند و حادثه تلخ تری رقم می خورد، اما در این بین فداکاری یکی از انتظامات خط ۵ مانع از این اتفاق برخورد این قطار با دو قطار دیگر شد مانع از پیچیده تر شدن این حادثه شد.

این روزها "وحید ایزدی" در شرکت بهره برداری مترو به "ریزعلی خواجوی" معروف است، مردی که با ورود به حریم ریلی و هشدار دستی به راهبر قطار، اجازه برخورد قطار سوم را نداد. هرچند که این فرد می گوید کار نیکش را با خدا معامله کرده است.
وحید ایزدی در مورد جزئیات روز حادثه در اول دی ماه می گوید: دو سال است که در قسمت انتظامات مسیر خط ۵ مترو فعالیت می کنم و مدام گشت داریم تا مبادا سرقت یا خرابکاری در حریم ریلی خط ۵ مترو رخ دهد و کانکسی که در آن مستقر هستیم حوالی ایستگاه چیتگر واقع شده است.

وی با بیان اینکه در روز حادثه برای آخرین بار قبل از تحویل پست، در اطراف حریم ریلی خط ۵ گشت زنی کردم،   می گوید: حدفاصل چراغ علائم تا ایستگاه بودم و حدود ۲۰۰ متر تا ایستگاه چیتگر فاصله داشتم که متوجه شدم قطار کندرو در حال خروج از ایستگاه است، خیلی تعجب کردم چراکه می دانستم اولویت حرکت برای قطار تندرویی است که در حال ورود و عبور از ایستگاه بود اما راهبر قطار کندرو بی توجه به چراغ علامت که برای حرکت تندرو بود، وارد ریل شد.

ایزدی با تاکید بر اینکه خط اصلی برای قطار تندرو باز بود و باید قطار کندرو می ایستاد تا قطار دیگر عبور کند، ادامه می دهد: با کمال تعجب دیدم که راهبر قطار کندرو وارد ریل شد و این ورود سبب شد که راهبر قطار تندرو برای اینکه از شدت برخورد بکاهد ترمز شدیدی گرفت اما نهایتا لوکوموتیوش از ریل خارج شد.

وی می افزاید: اما نکته اینحا بود که در همان حین قطاری دیگر از سمت صادقیه به سمت کرج در حال حرکت بود که برای عدم برخورد قطار سوم، به میانه ریل رفتم و با فریاد و تکان دادن دست هایم راهبر را متوجه کردم که متوقف شود؛ اما خدا به ما رحم کرد؛ چراکه قطارهای خط ۵ صدای کمی دارند و اگر متوجه آمدن قطار سوم نمی شدم، این سانحه عمیق تر می شد و با توجه به اینکه بخشی از قطار ار ریل خارج شده بود، برخورد قطار سوم با آنها قطعا باعث چپ کردن و حتی حریق قطارها می شد.

ایزدی با تاکید بر اینکه که بعدا متوجه شدم راهبر قطار کندور سیستم ای. تی. پی خود را خاموش کرده بود و مرکز فرمان اطلاعی از تصادف نداشت تا راهبر قطار صادقیه را نیز متوقف کند، ادامه داد: سریعا به مسئولان خط  تماس گرفتم و به آنها اطلاع دادیم که دو قطار با یکدیگر برخورد کرده و مسافران درها را باز کردند و وارد حریم ریلی شدند.

وی با تاکید بر اینکه مسافرن ترسیده بودند و درها را از داخل باز کرده و تک به تک از واگن ها پایین می پریدند و در حریم ریلی مانده بودند، می گوید: ورود و حضور مسافرها در حریم ریلی به دلیل خطرات ناشی از برق گرفتگی خیلی خطرناک است؛ اما مسافرها ترسیده بودند و می خواستند ببیند چه خبر شده و اصلا حرف گوش نمی دادند اما بالاخره با حضور نیروهای بیشتر توانستیم مردم را از ایستگاه خارج کنیم.

ایزدی می گوید:  خیلی از همکاران به من گفتند که چرا اینکار را کردی و اگر راهبر تو را نمی دید چه می شد؟ چون سرعت قطارها بالای هشتاد کیلومتر است و یا اگر برق می گرفت چه می شد؟ اما من اینکارم را با خدا معامله کردم.

مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران نیز با اشاره به زحمات وحید ایزدی و دو راهبر قطارها دیگر می گوید: هر زمانه ای یک ریزعلی خواجوی دارد و امروز ما از تکنسین فداکار این زمان، وحید ایزدی که با دغدغه و هوشیاری در هنگام کار از بروز حادثه ای دیگر جلوگیری کرد، تقدیر می کنیم؛ چراکه اقدام به موقع یکی از کارکنان پیمانکار در آخرین ساعات کاری باعث نجات جان مسافران زیادی شد. اگر می گوییم اشتباه فردی باعث بروز این مشکل بوده است باید این را هم یادآور شویم که هوشمندی  سه نفر (دو راهبر قطارهای دیگر و انتظامات) باعث پیشگیری از مشکل بزرگتری شد.

وی خاطرنشان می کند: ما باید شرایط ایمنی مسافران را همچنان حفظ کنیم چراکه مترو امن ترین وسیله حمل و نقل عمومی برای شهروندان می باشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    16 0
    درود به شرفت
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    14 0
    درود به شرفش
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    16 0
    هر زمانه ای یک ریزعلی خواجوی دارد/// تقدیر مادی سرجای خود اما باید چنین افرادی به مردم شناسانده شوند و در تلویزیون با آنها مصاحبه شود و مثل دهقان فداکار به کتابهای درسی راه پیداکنند تا فداکاری برای مردم و میهن نهادینه شود. متاسفانه ما در تبلیغات آماتوریم و تبلیغات بلد نیستیم. اگر این اتفاق در یک کشور غربی افتاده بود صحنه را بازسازی می کردند و فیلم می گرفتند و از او یک قهرمان می ساختن.
  • DE ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    6 0
    سیستم ایمنی باید به نحوی ساخته و نصب شود که قابل خاموش کردن و یا از کار انداختن نباشد در غیر اینصورت هیچ کاربردی نخواهد داشت.
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      1 0
      حتما دلیل فنی دارد که این قابلیت را دارد
    • پرسنل مترو IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      1 0
      نمیشه اینکارو کرد، چون گهگاه خطاهایی پیش میاد که باید اون سیستم دستی قطع بشه تا قطار قادر به ادامه مسیر، خاموش کردن سیستم، توسط مرکز کنترل اعلام میشه و نظارت داره، و اینجوریم نی، که هر وقت خاموش حادثه پیش
  • DE ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    7 0
    درود بر آقای ایزدی انسان دلسوز و وظیفه شناس که واقعا سر سفره ی پدر و مادرش بزرگ شده. شیر مادر حلالش و خدا خودش و خانواده اش و هر آنکه او دوست دارد را حفظ کند. آمین رب العالمین.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    11 2
    هیچ مسئولی هم نه عذرخواهی کرد و نه استعفا داد. طبق معمول
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    7 0
    باید بررسی بشه راننده خطاکار سهوا اینکارو کرده یا عمدا. این روزها سرویس های خرابکار جاسوسی برای ناامن کردن ایران د‌ست به هر کاری می زنند.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 31
    ای بابا ! این آدم کجا و ریزعلی معروف کجا ! ریزعلی توی اون سرمای سخت زمستان لباسش را آتش زد که به قطار اعلام خطر کند . درحالیکه فاصله زیادی تا خانه اش داشت و ممکن بود تا به خانه اش برسه با آن بالاتنه برهنه و آن سرمای شب زمستان ، یخ بزنه یا سنکوب کنه یا حداقل سینه پهلو کنه . آن زمان هم که بیمارستان درست و حسابی و آمبولانس و خیلی امکانات پزشکی نبود پس ممکن بود این کارش باعث مرگش بشه . ولی این کارمند مترو نه جانش را به خطر انداخته نه از خود گذشتگی و فداکاری کرده . فقط انجام وظیفه کرده
    • DE ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      3 0
      نه اشتباه میکنی ریزعلی فصل پاییز بود چون ریزش کوه و بارانهای شدید در زمستان رخ نمی‌دهد درثانی وقتی مشعل دستش بود و حرکت می‌کرد گرمای مشعله باعث گرمی بدنش هم می‌شد و تازه اون روستایی که هوای تازه و نون و پنیر و سبزی با روغن حیوانی و ماست و گوشت تازه می‌خورد بدنی داشت از صد تا از ما که مرغ و جوجه ی کارخونه ای و آمپولی و ژنتیکی میخوریم قوی تر بود. هر روز هم آبدوغ با پونه می‌خورد.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      5 0
      این حادثه خیلی مشکوکه این یارو راننده قطاره را قشنگ تفتیشش کنند ببینن از کجا خط گرفته سیستم را خاموش کنه و راه بیافته و خروج از خط سوادکوه دیروز هم کاملا مشکوکه و خرابکاری فتنه گرها به نظر میاد
    • حسین IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      2 0
      خوب آی کیو اونپهایی که از قطار پیاده میشن لباس میدن بهش
    • بهلول IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      7 0
      یا سخن دانسته گوی یا که خموش.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      7 0
      خطاب به منافقین و دشمنان و دوستان نادان دشمن درچه فکریه ایران پر از فدائی مثل ریز علی ی
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 0
      خود مرحوم ریزعلی گفته بود کتم رو آتیش زدم نه لباسمو اون عکس توی کتاب فارسی هم اشتباهی لخت کشیده بودن
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 0
      کجا نوشته که کارمند موظف است به قیمت جانش جلوی قطار بایستد؟؟!
    • مانا DE ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      2 0
      جناب خودت فهمیدی چی گفتی؟؟ این انسان شریف سرما از کجا باید می‌آورد تا شما رضایت بدی که کارش ارزشمند بوده هرکار لازم بوده برای نجات جان هموطنانش کرده حالا شما ریزمیشی توی جزئیات که چرا فلان و فلن واقعا که.
  • حسين DE ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    7 0
    معامله با خداوند تنها معامله ايست كه هرگز ضرر نداره،جناب وحيد ايزدى عزيز انشاالله كه پايدار باشى.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    13 0
    ماشاالله به جرات و اخلاصش اجر این شخص با خدا
  • مادربچه هاومعلم مدرسه IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    14 0
    درود به شرفش
  • Ty IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    4 0
    کامنت اول را بخوانید تا بفهمید یک ایرانی این توانایی را دارد بین ریز علی خواجوی قدیم و جدید هم مثل استقلال پرسپولیس دو قطبی بسازد
  • حسین US ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    اسم بنده خدا دهقان فداکار را یک نفر اشتباهی گفت باقی هم اشتباه نقل کردند. اسم اون مرحوم « ازبر علی» است نه « ریز علی »
  • GB ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    0 0
    تو ایرانو نمیدونم اما تو فرهنگ حمل ونقل اروپایی در همچین شرایطی بعد از آزمایش الکل و مخدر راننده تحت پیگرد قانونی برای قتل غیر عمد قرار میگیره و بازداشت میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس