افشای قرارداد واقعی تبادل اسیران که تل‌آویو ۲۰۱۸ آن را رد کرد

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی امروز، چهارشنبه از مخالفت این رژیم با امضای توافقنامه تبادل اسیران با حماس خبر داد که بندهای آن در سال ۲۰۱۸ تدوین شد.

به گزارش مشرق، رونن مانلیس، سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی به شبکه "کان" در واکنش به استعفای مسؤول برجسته در پرونده اسیران و مفقودشدگان اسرائیلی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۸ تمام روسای ارتش، ‌ موساد و شاباک معتقد بودند، فرصت واقعی برای انجام تبادل اسیران با حماس و تعداد اسیران فلسطینی که می‌توانند در قالب قرارداد آزاد شوند، وجود داشت.

وی اضافه کرد: حتی سندی مکتوب از اسامی وجود داشت؛ اما به نتیجه نرسید.

موشه تال، مسؤول ارشد اسرائیلی که استعفا کرده نیز گفت، اسرائیل در دو مناسبت مختلف در سال‌های اخیر امکان امضای قرارداد تبادل اسیران با حماس را رد کرد به رغم اینکه ابزارهای لازم بای تعامل با مساله را داشت؛ اما این کار را نکرد.

شبکه "کان" توضیح داد، تال در تماس‌های حساس و سری با مصر میانجی‌گر در نزد حماس برای دستیابی به توافق تبادل اسیران شرکت داشت و سه ماه پیش در اعتراض به اینکه اسرائیل به اندازه کافی برای آزادی سربازان اسرائیلی تلاش نمی‌کند، استعفا کرد.

به گفته تال، اسرائیل در این مساله قدرت لازم را ندارد.

تال در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گفت: فرصت مناسبی برای عقد قرارداد تبادل اسیران وجود داشت و شرح علت مخالفت اسرائیل با این قرارداد دشوار است، برخی خواهند گفت، واقعیت سیاسی تعیین کننده است، برخی می‌گویند ما از قرارداد گلعاد شلیت (سرباز اسرائیلی آزاد شده) متضرر شدیم و من نمی‌فهمم چه روی داده است.

او افزود: متضرر شدن این است که هیچ طرح عملی در نزد اسرائیل برای آزادی سربازان اسیر در نزد حماس نباشد.

این مقام مستعفی اشاره کرد، بنیامین نتانیاهو با عقد قرارداد تبادل اسیران به دلیل ویژه خود مخالفت کرد؛ اما نباید می‌گفت نه.

تال متذکر شد: غزه شروع به داغ شدن کرده و احتمال تنشی جدید از نوع دیگر وجود دارد، چه بسا تمام خواسته‌های حماس قبول نشود؛ اما باید توجه داشت بعد از تنش اخیر در ماه مه حماس به ما گفت واقعیت کمی فرق کرده است.

این شبکه اشاره کرد، تال در رتبه سرهنگ ارتش مسؤولیت مذاکرات درباره تبادل اسیران را از سال‌ها پیش در شعبه اطلاعات ارتش برعهده داشت و در سال ۲۰۱۹ به عنوان نماینده رئیس ستاد در تیم اسیران و مفقودان انتخاب شد؛ تیمی که ریاست آن را یارون بلوم هماهنگ کننده امور اسیران و مفقودان اسرائیلی برعهده داشت.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس