عملیات «فجر صحراء» انصارالله یمن؛ طلوع راهبرد نظامی جدید

نیروهای انصارالله یمن با وجود اینکه از حیث امکانات و توان نظامی قابل مقایسه با ائتلاف تحت سرکردگی، نیستند، اما نبردها را به سود خود رقم می زنند.

به گزارش مشرق، روز پنجم دیماه سال جاری، یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن از عملیات بزرگ نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن رونمایی کرد که طی آن ضربات مهلکی به نیروهای ائتلاف سعودی و عناصر وابسته به آنها وارد شد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح عملیات که فجر صحرا یا سپیده صحرا نام گرفت، اعلام کرد: نیروهای ما عملیات فجر صحرا را انجام دادند که به آزادسازی منطقه الیتمه و مناطق مجاور آن در استان الجوف منجر شد.

وی افزود: در جریان این عملیات نیروهای دشمن و عوامل و مزدوران آنها درهم شکستند. مساحت منطقه ای که در جریان عملیات فجر صحراء آزاد شد بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است. استان الجوف به طور کامل به جز برخی مناطقی صحرایی آن آزاد شد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد: در جریان عملیات بامداد صحراء خسارات و تلفات سنگینی به نیروهای دشمن وارد شد و نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن مقادیر زیادی سلاح به غنیمت گرفتند.

وی افزود: ما حمله را با حمله پاسخ می دهیم و در انجام عملیات های ویژه و منحصر به فرد در آینده لحظه ای تردید و درنگ نخواهیم کرد و این در راستای دفاع مشروع از ملت و کشور یمن است.

عملیات «فجر صحراء» انصارالله یمن؛ طلوع راهبرد نظامی جدید

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد: ما به دنبال انتقال به مرحله جدید از رویارویی مشروع علیه دشمن هستیم و از همه یمنی ها می خواهیم که مشارکت فعالانه ای در نبرد آزادی و استقلال داشته باشند.

این عملیات از چند جهت دارای اهمیت راهبردی بود. نخست جنبه راهبردی بودن این عملیات و ضربات مهلکی که در این عملیات به نیروهای ائتلاف سعودی و عوامل وابسته به آنها وارد شد. مطابق معمول نیروهای یمنی موفق شدند که ضربات دردناکی به ائتلاف سعودی و عناصر وابسته به آن وارد کنند.

عملیات فجر صحراء مجدداً اوج از هم گسیختگی ائتلاف سعودی و عوامل آنرا نشان داد و در عین حال توان بالای رزمندگان یمنی و مانور آنها را به نمایش گذاشت و اینکه چگونه توانستند در شرایط سخت پیروزی دیگری را به نام خود رقم بزنند.

در جریان این عملیات مناطق زیادی از سوی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن فتح شد از جمله منطقه الیتمه و مساحتی بالغ بر ۱۲۰۰ کیلومتر بود. در جریان این عملیات استان الجوف به استثنای برخی مناطق آن از سوی نیروهای انصارالله فتح شد.

پایداری مثال زدنی رزمندگان یمنی طی بیش از هفت سال جنگ مایه مباهات هر شهروند یمنی است و همه ناظران امور جنگ یمن را انگشت به دهان گذاشته اند. آنچه رزمندگان یمنی در جبهه های جنگ محقق ساخته اند، حیرت همه کارشناسان نظامی را به دنبال داشته است پایداری مثال زدنی رزمندگان یمنی طی بیش از هفت سال جنگ مایه مباهات هر شهروند یمنی است و همه ناظران امور جنگ یمن را انگشت به دهان گذاشته اند. آنچه رزمندگان یمنی در جبهه های جنگ محقق ساخته اند، حیرت همه کارشناسان نظامی را به دنبال داشته است.

این عملیات در اوج دقت و حرفه ای گری نظامی مشابه دیگر عملیات های نظامی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن انجام شد که شاهکار رزمندگان یمنی را نشان داد که چگونه با وجود امکانات محدود در برابر دشمن تا به دندان مسلح و دشمنی که جدیدترین تجهیزات نظامی را در اختیار دارد، توانستند که پیروز شوند.

درباره نبرد رزمندگان یمنی باید گفت که موضوع به سلاحی که استفاده می شود، مربوط نیست بلکه به روحیه رزمندگان و آنچه برای آن می جنگند، بر می گردد. در علوم نظامی یک اصل شناخته شده این است که رزمنده نقش مهمی در رقم زدن سرنوشت جنگ دارد و در واقع این روحیه جنگی رزمندگان یمنی است که پیروزی آفرین است.

سعودی ها و دیگر کشورهای عضو ائتلاف تحت سرکردگی آنها در راستای اشغال سرزمین یمن و به بردگی کشیدن مردم آن و غارت ثروتها و منابع طبیعی آن حرکت می کنند و شهروندان یمنی را به شهادت می رسانند و این در حالی است که رزمنده یمنی از کشور خود دفاع می کند.

رزمندگان یمنی در دفاع از کشور خود و مقابله با ماشین جنگی ائتلاف تحت سرکردگی سعودی که ماشین جنگی بسیار پیشرفته با تکنولوژی بسیار دقیق دارد در واقع مباحث جدیدی به علوم نظامی دنیا عرضه کردند که چگونه با کمترین امکانات، پیروز میدان جنگ شوند.

سخنان یحیی سریع درباره تکمیل سیطره انصارالله بر استان الجوف و مناطق مجاور آن در نزدیکی مرز عربستان و آمادگی برای آغاز مرحله جدیدی که برجسته‌ترین عنوان آن آغاز عملیات پیشرفته در شهرهای عربستان است، به معنای آن است که در مرحله بعدی نبردها به مرز جیزان، نجران و عسیر منتقل خواهد شد سخنان یحیی سریع درباره تکمیل سیطره انصارالله بر استان الجوف و مناطق مجاور آن در نزدیکی مرز عربستان و آمادگی برای آغاز مرحله جدیدی که برجسته‌ترین عنوان آن آغاز عملیات پیشرفته در شهرهای عربستان است، به معنای آن است که در مرحله بعدی نبردها به مرز جیزان، نجران و عسیر منتقل خواهد شد

آنچه نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در جنگ با متجاوزان و عوامل آنها رقم زدند، درسی برای همه کارشناسان نظامی و مراکز مطالعات امور نظامی است زیرا فراتر از تئوری های نظامی و جنگهای متعارف است و پایه های جدیدی را در روند نظامی در عصر جدید رقم زد. در واقع راهبرد نظامی جدیدی از سوی نیروهای انصارالله یمن به دنیا معرفی شد.

عملیات های جدید نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در در داخل مرزهای عربستان در راه است و همزمان با آن خشم و ناامیدی را در مواضع ائتلاف سعودی می توان به خوبی مشاهده کرد.

سخنان یحیی سریع درباره تکمیل سیطره انصارالله بر استان الجوف و مناطق مجاور آن در نزدیکی مرز عربستان و آمادگی برای آغاز مرحله جدیدی که برجسته‌ترین عنوان آن آغاز عملیات پیشرفته در شهرهای عربستان است، به معنای آن است که در مرحله بعدی نبردها به مرز جیزان، نجران و عسیر و همچنین تاسیسات اقتصادی و نفتی عربستان منتقل خواهد شد.

عملیات «فجر صحراء» انصارالله یمن؛ طلوع راهبرد نظامی جدید

اولین ماجراجویی بن سلمان یعنی به راه انداختن جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ نتایج کاملاً معکوسی داشت و عربستان را درگیر یک جنگ فرسایشی در سطح مادی و سیاسی بدون هیچ دستاوردی کرد. آیا نتایج این ماجراجویی در مرحله آینده متفاوت خواهد بود؟ تحولات جنگ یمن در سال جدید همه چیز را مشخص خواهد کرد اما به نظر نمی رسد که اتفاقات خوشایندی پیش روی عربستان باشد. به نظر می رسد که در سال میلادی جدید غافلگیری‌های زیادی از سوی انصارالله برای ائتلاف سعودی رقم بخورد.

عملیات فجر صحراء و دستاوردی که برای نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن رقم خورد همه محاسبات ائتلاف سعودی و عوامل وابسته به آن را به هم زد. استان الجوف به عمق حیاتی امن برای نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن تبدیل شد. در حالی که ائتلاف سعودی تمام ثقل خود را روی نبرد مأرب گذاشته بود از جایی ضربه خوردند که تصورش را هم نمی کردند.

این عملیات نتایج مستقیم و غیرمستقیم بسیار مثبتی برای نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن داشت. با فتح استان الجوف قدرت مانور نیروهای یمنی بیشتر می شود و حلقه محاصره نیروهای ائتلاف سعودی و عوامل آنها را در مأرب تنگ تر خواهد کرد و فتح قریب الوقوع مأرب را نوید می دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس