جزئیات عملیات «فجر الصحراء» ارتش یمن برای آزادسازی استان الجوف

سخنگوی نیروهای مسلح یمن، امروز طی یک کنفرانس خبری، جزئیات عملیات» فجر الصحراء» ارتش یمن برای آزادسازی استان الجوف را ارائه کرد.

به گزارش مشرق، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن که چند روز پیش اعلام کرده بود طی عملیات «فجر الصحراء»، تمام مناطق استان الجوف به جز برخی از مناطق بیابانی، به صورت کامل آزاد شده است، امروز (چهارشنبه، ۲۹ دسامبر) جزئیاتی از این عملیات را طی یک کنفرانس خبری ارائه کرد.

به نوشته وبگاه «انصارالله» یمن، وی تصریح کرد: نیروهای مسلح عملیات فجر الصحرا را در استان الجوف انجام دادند و اولین هدف این عملیات، آزادسازی مناطق باقی‌مانده استان الجوف به ویژه منطقه الیتمه در مرز با منطقه نجران بود که بخشی از ناحیه خب والشعف محسوب می‌شود و از نظر وسعت، بیشترین مساحت را در میان بخشهای مختلف این استان دارد. بیشترین قسمت این ناحیه را بیابان به ویژه نواحی شرقی و شمالی در مرزهای نجران تشکیل می دهد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: وظایف عملیاتی نیروهای مسلح در الجوف مشخص شد و یگان‌های نظامی پس از آماده شدن برای عملیات، از چند محور حمله به نیروهای دشمن را آغاز کردند. این نیروها موفق شدند دشمن را که تلاش می‌کرد تعداد بیشتری از مزدوران را به خط مقدم اعزام کند، سردرگم کنند، در حالی که متجاوزان بیش از شصت حمله هوایی را برای ممانعت از پیشروی این رزمندگان که -خداوند آن‌ها را حفظ کند- انجام دادند.

دستاوردهای عملیات

سرتیپ سریع مهمترین دستاوردهای این عملیات را این‌چنین اعلام کرد:

- آزادسازی یک منطقه به مساحت تقریبی ۱۲۰۰ کیلومتر مربع. به این ترتیب بیشتر استان الجوف به جز برخی مناطق بیابانی آزاد شدند.

- کشته شدن ۳۵ مزدور،   زخمی شدن۳۷  نفر از آن‌ها و اسارت ۴۵ نفر دیگر.

-  آتش زدن و منهدم کردن ۱۵ خودروی زرهی، کشف و ضبط مقادیر زیادی سلاح متوسط ‌و سبک.

-  موفقیت یگان پدافند هوایی یمن در سرنگونی یک پهپاد ساخت آمریکا از نوع اسکن ایگل

نقش سلاح‌های استراتژیک

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد: نیروهای ما به فضل خداوند متعال موفق شدند عملیات آزادسازی منطقه الیتمه را به پایان برسانند که یگان‌های مختلف از جمله نیروی موشکی در آن حضور داشتند و به یاری خداوند ده عملیات علیه اهداف نظامی ائتلاف متجاوز در داخل و خارج از کشور انجام داد.

وی افزود: یگان پهپادی نیز در ۳۰ عملیات با هدف قرار دادن اهداف نظامی ائتلاف متجاوز و مزدوران آن یعنی خائنان و عوامل داخلی و خارجی، شرکت کرد.

سرتیپ سریع با اشاره به این‌که قبائل الجوف در کنار نیروهای مسلح، رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی حضور فعال داشتند، افزود: مردم آزاده و شریف استان الجوف و قبائل وفادار و سرافراز آن به طور مستمر در نبرد برای آزادی و استقلال حضور دارند ... مردم الجوف از این‌که مناطقشان تحت اشغال بیگانگان بماند سر باز می‌زنند و بر موضع ثابت و قاطع خود در مقابله با آن‌ها تاکید دارند.

وی با اشاره به این‌که مردم الجوف از مداخلات آشکار عربستان در این استان و به طور کلی در یمن آسیب زیادی دیدند، گفت: سعودی‌ها از حفاری‌های مردم الجوف به ویژه در الیتمه برای داشتن آب آشامیدنی و رسیدن به آب‌های زیرزمینی، جلوگیری می‌کردند.   در واقع بخشی از مداخله عربستان در این استان، جلوگیری از بهره‌مندی قبایل الجوف از آب های زیرزمینی و آب آشامیدنی بود.

سرتیپ سریع گفت که مردم الجوف امروز در کنار مردم و کشور خود هستند، اسنادی وجود دارد که نشان‌دهنده مداخله عربستان سعودی برای جلوگیری از حفر چاه‌های نفتی و حتی حفر چاه‌های آبی است. مردم الجوف و قبائل آن نقش بزرگی در نبرد آزادی و استقلال دارند؛ نقشی پرافتخاری که شایسته تقدیر و ستایش است.

۵۰۰ حمله هوایی ائتلاف سعودی برای توقف نیروهای یمنی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن، در نشست خبری خود توضیح داد که بسیاری از مناطق کشورش در معرض حملات هوایی دشمن قرار گرفته است، از جمله صنعاء، مأرب، الجوف، صعده، الحدیده و مناطق دیگر. تا جایی که شمار این حملات طی دو هفته گذشته در این مناطق به ۵۰۰ حمله می‌رسد. این حملات هوایی و این تشدید نظامی وظایف و مسئولیتی استثنایی را بر دوش نیروهای مسلح تحمیل می‌کند.

وی در ادامه بر ضرورت پاسخ به جنایات اخیر ائتلاف سعودی تاکید کرد و گفت که نیروهای مسلح یمن گزینه های مناسبی برای پاسخ به این تشدید تنش‌ها دارد و شکست ائتلاف سعودی مهمترین نتیجه آن خواهد بود.

یکشنبه پیش بود که سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر آزادسازی سراسر استان مهم و راهبردی الجوف به استثنای برخی مناطق بیابانی آن را اعلام کرد.

با وجود اینکه الجوف در مقایسه با دیگر استان‌های نزدیک به آن، استان فقیری محسوب می‌شود اما این استان از «ثقل راهبردی» برخوردار است. در شمال شرق این استان، منابع نفت عربستان سعودی در «الربع الخالی» وجود دارد که بر اهمیت این استان می‌افزاید.

به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی، هر کسی که بر الجوف مسلط باشد کنترل نبرد کنونی در یمن به ویژه در پنج استان حیاتی یعنی استان «عمران» در غرب الجوف، صنعاء در جنوب غرب الجوف، مأرب در جنوب الجوف، حضرموت در شرق الجوف و صعده در شمال الجوف را در دست خواهد گرفت. الجوف مرزهای طولانی با عربستان سعودی دارد و احتمالا همین موضوع در نهایت باعث می‌شود ریاض به مذاکره صلح با صنعاء روی آورد تا «چاه نفتی الشیبه در الربع الخالی را از حملات موشکی یا پهپادی» دور نگه دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    ۵۰۰ حمله هوایی ائتلاف سعودی برای توقف نیروهای یمنی یک چاره دارد موشک های ضدهوایی
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    حمله هوایی باعث پیروزی در جنگ نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس