کد خبر 1319221
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
سه سیلندر گاز دلیل آتش سوزی در بازار گل محلاتی

بازار گل محلاتی طی ۴ سال ۲۰ بار در آتش سوخته است. کارشناسان و شورای شهری‌ها بارها درباره نبود ایمنی در این بازار هشدار داده‌اند.

به گزارش مشرق، پنجشنبه هفته گذشته، دوم دی جلال ملکی،‌ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از وقوع انفجار و حریق در بازار گل محلاتی و فوت دو نفر به دلیل این حادثه خبر داد.

ملکی اعلام کرد: ساعت ۱۴:۵۰ دقیقه ظهر امروز وقوع انفجار و حریق در باز گل محلاتی واقع در خیابان زمزم از طریق سامانه ۱۲۵ به نیروهای آتش‌نشانی اطلاع داده شد.بلافاصله نیروهای چهار ایستگاه آتش نشانی همراه با تانکر آب و تجهیزات تنفسی به محل حادثه اعزام شدند.

وی بیان داشت: حدود ۵ مغازه به دلیل حریق و انفجار تخریب شد و دو نفر که زیر آوار محبوس شده بودند، خارج ولی به تایید نیروهای اورژانس جان خود را از دست دادند.

حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران در محل حادثه/ دستور فوری برای تشکیل پرونده قضایی

 علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران به همراه معاون خود در صحنه حادثه بازار گل شهید محلاتی حاضر شد و دستور فوری برای تشکیل پرونده قضایی صادر کرد و بر این اساس مقرر شد؛ تیم کارشناسی در محل حضور یافته و این موضوع را به صورت دقیق بررسی و اظهار نظر کند.

بازاری که طی ۴ سال ۲۰ بار در آتش سوخت

دادستان تهران همچنین خواستار رسیدگی سریع و دقیق به این پرونده شد و دستورات لازم را برای تعیین بازپرس ویژه و تحقیقات فوری پیرامون این موضوع صادر کرد.

هشدار ۴ ماه پیش عضو شورا

این نخستین بار نبود که بازار گل محلاتی طعمه حریق شده بود و چندین بار تاکنون حادثه در این محل به وقوع پیوسته است. بارها هم شورای شهری‌ها در زمینه عدم ایمنی این محل گزارشاتی اعلام کرده بودند.

شهریور امسال و حدود ۴ ماه پیش از حادثه اخیر بازار گل محلاتی، احمد صادقی عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورا در تذکری در مورد وضعیت بازار گل شهید محلاتی اظهار داشت: من نسبت به این محل شناخت دارم و هفته‌های گذشته تیمی گذاشته بودم که آنجا را بررسی کنند و جلساتی با شهردار منطقه و مدیر این مجموعه داشته باشند.

ماجرای تصاویر ماهواره‌ای/ سال‌ها بدون توجه به مجوز توسعه این بازار انجام گرفته است

عضو شورای شهر تهران به ساخت و سازهای بدون مجوز و بی‌رویه در این محدوده اشاره کرد و گفت: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد سال‌ها بدون توجه به مجوز توسعه این بازار انجام گرفته که کار غیرقانونی است و اینکه شهرداری به این موضوع ورود نکرده جای تعجب دارد.

بازاری که طی ۴ سال ۲۰ بار در آتش سوخت

صادقی با بیان اینکه مدیران  این بازار گل در شرایط کرونا نیز نسبت به تعطیلی آن حتی یک روز هم اقدام نکرده‌اند گفت: از شهردار تهران درخواست دارم به آتش‌نشانی، شهرداری منطقه ۱۴ و سازمان مدیریت بحران مأموریت دهند تا ایمنی این بازار تأمین شود و جلوی رشد بی‌رویه و غیرقانونی در این بازار گرفته شود.

 مشکلات بازار گل سال‌هاست که مورد رسیدگی جدی قرار نگرفته است

دهم آبان امسال و حدود یک ماه پیش نیز سید جعفر تشکری هاشمی با همراهی «محمد امین سالاری پورشهردار منطقه ۱۴ در بازدید میدانی از بازار گل و گیاه شهید محلاتی ضمن گفت‌وگو با کسبه و مراجعه‌کنندگان، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این بازار قرار گرفت. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه مسائل و مشکلات بازار گل و گیاه شهید محلاتی سال‌هاست که مورد رسیدگی جدی قرار نگرفته است، با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرصت چهار سال خدمت به سرعت تمام می‌شود و نباید گذاشت حتی یک ساعت از این فرصت که متعلق به مردم و اسلام است، هدر برود. تأکید کرد: فقدان ایمنی و نبود سازه مناسب در بازار که امکان فرو ریختن آن وجود دارد، تراکم بالای جمعیت، مسائل اجتماعی و فرهنگی و مباحث حقوقی در زمینه مالکیت از جمله مشکلات قدیمی و کهنه ی این بازار گل است . 

بازاری که طی ۴ سال ۲۰ بار در آتش سوخت

تشکری هاشمی با اشاره به وضعیت نابسامان ترافیک درب ورودی بازار گل و گیاه شهید محلاتی، اظهار کرد: تراکم ترافیک در اطراف ورودی این بازار و وضعیت آشفته و نامنظم پارک خودروها در این محل، چهره منطقه را برهم زده بطوری که کسبه نیز نسبت به اختلال و بی‌نظمی ترافیک در محدوده مذکور گلایه‌ دارند، از این جهت که رسیدگی به مشکلات ترافیکی این محدوده  باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و مرتفع شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه رفع مشکلات  بازار گل و گیاه شهید محلاتی تهران تنها بر عهده شهرداری نیست گفت: دستگاه قضایی، دولت و کمیسیون ماده ۵ باید با مدیریت شهری در حل مسائل و مشکلات این بازار همکاری نمایند و به این منظور، در ابتدا باید مسائل قانونی و مشکلات حقوقی مستأجران و کسبه شاغل در آن با پیگیری مستمر شهرداری منطقه ۱۴ حل و فصل شود. 

تشکری هاشمی پیشنهاد کرد:  شهرداری منطقه ۱۴، گزارشی از آخرین وضعیت این بازار و مسائل و مشکلات آن تهیه نماید  و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد تا موضوع در کمیسیون‌های تخصصی، مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم در مورد رسیدگی به آن صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ایمنی این بازار به هیچ عنوان مناسب نیست بر ضرورت رسیدگی عاجل به حل این معضل از سوی شهرداری تهران هم تاکید کرد و اظهار داشت: امروز فضای همکاری و تعامل موثری بین دولت و مدیریت شهری تهران وجود دارد و این ظرفیت می‌تواند برای حل مشکلات قانونی بازار گل و گیاه شهید محلاتی مورد استفاده قرارگیرد. 

تشکری هاشمی در ادامه یادآور شد:  پس از حل و فصل معضل مالکیت این بازار، کسبه نیز باید در زمینه‌ دریافت استانداردهای لازم، ساخت و ساز اصولی و ایمن‌سازی محل کسب خود، همراهی و همکاری لازم را داشته باشند ما نیز در شورای شهر تلاش خواهیم کرد تا مسائل و مشکلات بازار گل و گیاه شهید محلاتی را با اقدامات کارشناسی برطرف کنیم.

علت حریق بازار گل محلاتی زیر ذره بین شورای شهری‌ها/ توضیحات معاون شهردار در صحن شورا

امروز هفتم دی جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با حضور در صحن امروز شورای شهر درباره حادثه حریق در بازار گل شهید محلاتی اظهار داشت: همه حوادثی که طی دهه گذشته در بازار گل شهید محلاتی به وقوع پیوسته مربوط به بخشی از آن است که کارهایی غیر از گل و گیاه انجام می‌شود و در واقع محل فروش وسایل جشن تولد است.

وی افزود: حتما باید در فاز نخست ایمن‌سازی این بازار خروج این صنف را و انتقال آنها به مکان دیگری را داشته باشیم و در واقع ساماندهی‌ها انجام گیرد.

بازاری که طی ۴ سال ۲۰ بار در آتش سوخت

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه سال ۹۲ قرار شده بود که فعالیت در این بازار به شهرک صنعتی خاوران منتقل شود گفت:‌متأسفانه این اقدام صورت نگرفت و کسبه برای جابه‌جایی مقاومت کردند و اکنون آن محل تبدیل به بازار فروش پرندگان شده است.

بهرامی بیان داشت: این ماجرا یک بحث قضایی دارد و یک بحث ایمنی؛ متأسفانه ما در زمینه ایمنی از لحاظ قوانین ضابط قضایی نیستیم و به نوعی اهرم قوی نداریم که حتی بتوانیم اندازه مأمور اداره کار برخورد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود ما غرفه به غرفه آموزش‌های پیگشیری از حریق را انجام داده ایم و کمبود زیرساخت‌های ایمنی را بارها تذکر داده‌ایم.

معرفی ۳ نقطه برای ایجاد بازار گل در تهران تا پایان سال

جلال بهرامی معاون خدمات شهرداری شهرداری تهران در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر درباره  آتش سوزی بازار گل واقع در منطقه ۱۴ شهرداری تهران، با بیان اینکه بازار گل گیاه یک بازار ، بسیار نشاط آور است و باید برای ادامه فعالیت آن مشوق ایجاد کنیم، گفت: به اعضای شورای شهر قول می دهم تا پیش از پایان سال ۳ نقطه را برای ایجاد  بازار گل ساختمانی فاخر، در جنوب، شرق و غرب تهران معرفی کنیم تا با فراخوان سرمایه گذار در این محدوده ها بازارگل ایجاد شود.

وی افزود: معافیت خوبی هم برای سازندگان قرار  دهیم.

بهرامی با اشار به چالش‌های ساماندهی ۱۰ هزار دستفروش در تهران گفت: اگر ۱۰ هزار دستفروش را جمع آوری کنیم،  در سال بعد باز با ۱۰ هزار دستفروش جدید مواجهیم.

وی با اشاره به مذاکره با اتاق اصناف، گفت: ۸۰ صنف دستفروش وجود دارد، اما تعداد اصناف دستفروش بیشتر از این موارد اعلامی است و اتاق اصناف باید مشخص کند چند دستفروش از این ۸۰ صنف باید باشد و نیازمند بازار هستند.

معاون شهردار تهران افزود:‌ قطعا در ساماندهی دستفروشان انسان محور برخورد می کنیم نه مکان محور.

باید تکلیف ضعف قوانین در موضوع ایمنی مشخص شود

مهدی داوری دولت آبادی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهری تهران نیز در جسله امروز شورای شهر به تشریح بازار گل محلاتی در منطقه ۱۴ تهران پرداخت و گفت:این حادثه در ساعت ۱۴:۵۰ بعد از ظهر بازار در حالیکه تقریبا این بازار تعطیل بوده انفجار سختی رخ داده است.

وی وجود خشکه فروشی‌ها و پرکردن سیلندرهای بادکنک با سوخت‌های غیرمجاز، را علت رخ دادن این حادثه دانست و گفت: پس از اطلاع شهروندان به سامانه های ۱۲۵ ، با توجه به نزدیکی ایستگاه ۱۲۴ کمتر از ۲ دقیقه  به محل حادثه رسیدیم و همینطور ۳ ایستگاه دیگر در عملیات اطفایی همراهی کردند.

بازاری که طی ۴ سال ۲۰ بار در آتش سوخت

داوری تاکید کرد:‌کل زمان عملیات  از تماس و اطفا حدود ۱۰ تا ۱۳ دقیقه طول کشید و به همین دلیل این عملیات از نظر آتش نشانی با اینکه دو نفر جان شان را از دست دادند عملیات پر چالشی محسوب نمی شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهری تهران با اشاره به اینکه ۴  ایستگاه عملیات کردند و در جستجوها ۷ شهروند آسیب دیده انتقال پیدا کردند ، گفت: متاسفانه یکی از شهروندان در دم جان می دهد و ۳ غرفه تخریب کامل شده است.

داوری عنوان کرد: ظاهرا در حال پر کردن بادکنک با سیلندرها بودند  در حالیکه ۳ سیلندر با گنجایش شعله ۵۰ کیلویی و ۲ سیلندر ۳۰ کیلویی است.

طی ۴ سال گذشته ۲۰ آتش سوزی در این بازار داشته‌ایم

وی افزود: طی ۴ سال گذشته ۲۰ آتش سوزی در این بازار داشته ایم و آخرین آتش سوزی بزرگ این بازار مربوط به مهر بوده است.

داوری با اشاره به اینکه شهرداری تهران ضابط قضایی در موضوع ایمنی نیست و هر اقدامی که نیازمند اقدام از سوی شهرداری بوده تا به حال اتفاق افتاده است.

باید تکلیف ضعف قوانین در موضوع ایمنی مشخص شود

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهری گفت: بازار گل محلاتی در لیست ۱۲۹ گانه ساختمان های بسیار پرخطر قرار دارد که اگر اقدامی نشود می توانیم حوادث مشابهی در ۱۲۰ ساختمان دیگر داشته باشیم.باید تکلیف ضعف قوانین در موضوع ایمنی مشخص شود.

داوری گفت: این مکان همیشه مدنظر سازمان بوده است و وجود برخی  کسب و کارها در بازار گل هیچ ارتباطی با ماهیت آن ندارد و از ۶۰۰ غرفه حدود ۳۰ درصد فعالیت هایش مربوط به خشکه فروشی است.

وی افزود: وجود سیلندرهای تحت فشار در محل ورود و خروج مردم همچون سینا اطهر منجر به رخ دادن این فاجعه شده است.

وی افزود: سیم کشی های  برق غیر استاندارد بازار گل،  استفاده از وسایل گرمایشی  غیر استاندارد و با توجه به شرایط خاص منطقه منجر به این حادثه شد.

بازار گل محلاتی باید تا ۶ ماه دیگر جا به جا شود/برای ساماندهی این بازار تا به حال اراده ای نبود

 همچنین قدرت الله محمدی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در جلسه امروز شورای شهر به بررسی حادثه آتش سوزی بازار گل محلاتی پرداخت وگفت:  این بازار نیازمند ساماندهی است و نمی توانیم این بازار را حذف کنیم چون معیشت جمع کثیری از مردم به این بازار وابسته است.

محمدی از برگزاری جلسه در روز ۵ شنبه با ارتش در این زمینه خبر داد و گفت: ۵ هکتار زمین خالی در این محدوده که متعلق به ارتش است را می خواهیم در اختیار کسبه این بازار بگذاریم. حداکثر ظرف ۶ ماه این بازار منتقل می شود.

بازاری که طی ۴ سال ۲۰ بار در آتش سوخت

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل  شهر تهران گفت:‌برای ساماندهی این بازار تا به حال اراده ای نبوده است و طرح های مُسکن و ابتدایی به کار برده اند.

وی افزود: ۲۰۰ غرفه در این بازار هیچ  ارتباطی با گل و گیاه ندارد و باید جدا شود تا ظرف ۶ ماه به سرانجام برسانیم در مدت یک ماه با ۱۰ گروه از اتحادیه ها جلسه گذاشته ام و باید جوابگوی ما باشند.

اصلاح قوانین و طرح ها به نفع مردم باشد

سیداحمد علوی عضو شورای شهر تهران با اشاره به حوادثی مانند انفجار در بازار گل محلاتی در تذکری خواستار اصلاح قوانین و طرح ها به نفع مردم شد.با نمایندگی از شهروندان تهرانی و بخصوص مناطق مناطق ۱۴ و ۱۵ و ۲۰ که درگیر مشکلاتی مانند بازارگل هستند صحبت می کنم.

علوی با تاکید بر اینکه مطالبی که مطرح می کند ارتباطی به مدیریت چند ماهه مدیریت کنونی شهر تهران ندارد و یک درد مزمن قدیمی است گفت: تعجب می کنم که چطور ما برای احداث اتوبان امام علی (ع) توانستیم ۹ هزار پلاک را تملک کنیم و اکثر شهروندان هم راضی باشند اما نتوانیم چندین سال، بازار گل محلاتی را به مکان دیگر منتقل کنیم؟ جواب این است که ما به تنها چیزی که فکر نمیکنیم شهروندان هستند.

وی ادامه داد: طرح ما برای انتقال بازار گل اشکال دارد که نتوانسته ایم ۶۰۰ مالک را راضی کنیم به انتقال، ما اراده ای برای حل این معضل نداریم. آن فردی که هزار لیتر بنزین میبرد خانه اش در خاوران می داند که خطرناک است اما مجبور است چون زندگی اش نمی گذرد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت ایمنی نامناسب بازار گل محلاتی خاطر نشان کرد: قطعا شخصی که آنجا کار می کند میداند چه خطراتی جانش را تهدید می کند اما چه کند که زندگی اش نمی گذرد. 

بازاری که طی ۴ سال ۲۰ بار در آتش سوخت

وی با اشاره به نادیده گرفته شدن حقوق شهروندان در طرح ها گفت: در این شرایط اقتصادی و تورم مدام طرح می آوریم «الزام به بیرون کردن مردم»، کی میخواهیم منافع مردم را به منافع شهرداری ترجیح دهیم؟ کی منافع مردم را در طرح ها دیدیم و مردم همراهی نکردند؟ 

وی تاکید کرد: اشکال از خود ما و طرح های ماست، از شهرداری تهران می خواهم تمام طرح های گذشته را بریزند دور و یکبار دیگر برای مردم فکر کنیم.

وی با اشاره به وضع اقتصادی مردم در مناطق جنوب شهری گفت: وضع زندگی مردم را در نظر بگیریم بعد برایشان فکر کنیم. این نمی شود که بدون در نظر گرفتن منافع مردم برای آنها تصمیم بگیریم.

علوی با اشاره به احکام مرتبط به بازارگل گفت: از سال ۹۶ بازار گل حکم داشته اما اجرا نشده و هیچوقت هم تلاش برای اصلاح طرح نکردند تا مشکل انتقال حل شود.

وی به گسترش بازار گل محلاتی از سال ۹۶ تاکنون افزود: بازارگل را نتوانستیم منتقل کنیم، چرا مانع گسترش آن نشدیم؟

وی همچنین خطاب به مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفت: درست می‌فرمایید که نکات ایمنی در آنجا رعایت نشده اما شما نگاه مهربانانه به مردم داشته باشید، ایستگاه آتش نشانی چسبیده به بازارگل، چرا با مردم مهربان نبودیم و ۶۰۰ کپسول آتش نشانی به آنها ندادیم؟ به خدا اینها شهروندان ما هستند. جان مردم برای ما اهمیت ندارد؟

علوی یادآور شد: این که نمی‌شود در تمام موارد اینچنین بگوییم قانون و اگر اتفاقی هم افتاد تقصیر را گردن مردم بیندازیم. اینطور نیست، در وضعیت فعلی باید در طرح ها منافع مردم را در نظر بگیریم در غیر اینصورت مردم ما را همراهی نمی‌کنند.

ماجرای باطل شدن سند زمین های بازار گل محلاتی و خلع ید کسبه

در ادامه محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران هم در واکنش به گزارش های ارائه شده درباره حادثه آتش سوزی در بازار گل محلاتی در منطقه ۱۴ تهران گفت: در  بازدیدی که ۲ ماه پیش از آنجا داشتم متوجه شدم اراضی بازار گل که  متعلق به شهرداری است  در سال  ۱۳۷۶ طبق تفاهم نامه ای که با جهاد و با قرارداد و اجاره ۲۰ هزار متر از این زمین ها به اتحادیه کشاورزان واگذار می شود.

وی افزود: به دلیل سهل انگاری شهرداران وقت، سازمان زمین شهری این محل را تملک می کند و در حال خلع ید کسبه است.

بازاری که طی ۴ سال ۲۰ بار در آتش سوخت

آقامیری گفت: در جلسه ای که با معاون حقوقی شهرداری داشتم درخواست کردم تا حق قانون شهرداری این مال را به شهرداری برگرداند.

وی ادامه داد: سند هم زمانی به نام  شهرداری صادر شده و زمین شهری اعلام کردکه آن سند باطل است.و یک سند دیگر به نام خودش صادر کرد.

درخواست چمران برای پیگیری عاجل و قاطع

مهدی چمران،‌ رئیس شورای شهر تهران نیز در صحن شورا درباره حادثه حریق بازار گل محلاتی گفت:  باید در این راستا تصمیم‌گیری جدی صورت گیرد. اگر امکان جابجایی است که انجام شود و اگر نیست قاطعانه ایمن شود.

بازاری که طی ۴ سال ۲۰ بار در آتش سوخت

وی افزود: به نظرم اینکه فقط به نامه‌نگاری اکتفا شود، فایده ندارد و باید تصمیم جدی و قاطع گرفت.

بازار گل سرانجام جابجا می‌شود؟

بازار گل شهید محلاتی امسال برای چندمین بار طعمه حریق شد و در هفته گذشته ۲ نفر به دلیل این حادثه جان باختند. کارشناسان و شورای شهری‌ها بارها درباره عدم ایمنی این بازار هشدار داده‌ بودند و امروز پرونده این بازار در صحن شورا با حضور معاون زاکانی بررسی شد و حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام ساماندهی این بازار چگونه خواهد بود و آیا کسبه بزودی به محل جدید نقل مکان می‌کنند؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 3
    شورای شهر با پول مردم اداره می شود من راضی نسیتم از مالیات و عوارضم به شورای شهر حقوق بدهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس