کد خبر 1319186
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
سقوط دوباره لیر ترکیه در بحبوحه عدم اطمینان نسبت‌ به طرح جدید اقتصادی

ارزش لیر ترکیه علیرغم اعلام طرح جدید اقتصادی و اطمینان دولت برای حفاظت از سرمایه‌های لیر، ۷٫۲ درصد کاهش‌یافته و به ۱۱.۴۶۶۵ ‌در برابر دلار رسیده‌است.

به‌ گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، لیر ترکیه روند افزایش پنج‌روزه خود را شکست و دوباره سقوط کرد. به‌این‌ترتیب دولت ترکیه که تصور می‌کرد ارز کشور پس‌از معرفی اقدامات جدید اقتصادی باثبات‌تر شده‌، دوباره به چالش افتاده‌است.

ارزش لیر ۷٫۲ درصد کاهش‌یافته و به ۱۱.۴۶۶۵ ‌در برابر دلار رسیده‌است. به‌این‌ترتیب لیر ۳۵ درصد از ارزش خود را از ابتدای سال جاری میلادی از دست داده که شدیدترین سقوط ارزی در بین بازارهای نوظهور طی ۲۰۲۱ بوده‌است.

بیشتر بخوانید:

چگونه بلغارها از آب گل‌آلود لیر ترکیه ماهی می‌گیرند؟

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در روز جمعه اعلام کرده بود اقدامات جدید اقتصادی جهت حفاظت از سرمایه‌های لیر باعث ثبات تدریجی ارز خواهد شد. اطلاعات بانک مرکزی ترکیه هم نشان می‌دهد مقامات این کشور در بازار ارز خارجی مداخله کرده‌اند. این اقدامات ارزش لیر را ۵۴ درصد در هفته گذشته افزایش داد.

اظهارنظرهای اردوغان نشان می‌دهد دولت ترکیه قصد دارد نرخ تبادل ارز را به زیر ۹ در برابر دلار برساند. اما مردم ترکیه علی‌رغم اطمینان‌ دولت همچنان ارز خارجی خریداری می‌کنند.

طبق مکانیزم جدیدی که هفته گذشته معرفی‌شده، اگر ارزش لیر پائین‌تر از نرخ بهره بانکی باشد، دولت خسارت دارندگان حساب‌های لیر را جبران می‌کند.

سقوط ارزش لیر در ماه دسامبر و به‌دنبال کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور شدت گرفت و نگرانی در مورد افزایش تورم در بحبوحه اوج شیوع همه‌گیری کرونا را بالا برد.

طبق گزارش وزارت بهداشت ترکیه، کرونای اومیکرون بیش‌از ۱۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا را در شهرهای بزرگ ترکیه تشکیل می‌دهد، اما هیچ محدودیت اضافه‌ای وضع نخواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    ارزش لیر ترکیه که دیروز رکورد بی‌سابقه ای در سقوط ارزش پول ملی این کشور ثبت کرد، امروز نیز در نزدیکی یک رکود تازه در کمترین رقم برای این ارز در نوسان است.در نوسان است...// یک لیر پدرسوخته دارم که شب و روز - بی ارزشی اش در طیران است/ فیزیک نداند ولیکن عجب اینجاست - آونک صفت قیمت او در نوسان است/ پرواز کند نک زبلندی به ته چاه - گویی که پدر سوخته جدش خلبان است./ با اینکه نخوانده ست از علم حرارت - اندر تب بازار خودش نفت چکان است......چون یخ بشود آب همی ارزش آن لیر- گویی که خودش دشمن سرمایه گذار است ./ حالال هی برین تو ترکیه سرمایه گذاری کنین زمین بخرین پُز بدین فیس و افاده کنین.
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 1
    لیر ترکیه رو به سقوط است هفته قبل تا ۱۸ لیر با یک دلار معامله شد اما با تزریق دلار استقراضی از امارات واذربایجان لیر رشد کرد وتا ۱۰ لیر هم رسید اما دوباره ریزش آغاز شد سال ۲۰۲۱ صادرات ترکیه۱۶۵ میلیارد دلاربود و واردات۲۰۰ تا۲۵۰ میلیارد دلار تازه اقساط بدهی ها هم هست کرونا وعدم مسافرت توریست ها به ترکیه اقتصاد این کشوررا بشدت تحت تاثیر قرار داده به این مشگلات بلند پروازیهای اردوغان را باید افزود هزینه نظامی در سوری عراق لیبی ،،،خودمزید برعلت شده
    • پاپک آذری IRAN IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      4 1
      درود بر شما هم میهن گرامی ، دقیقا" همینطوره ! رجب اردوغان با قرض و تزریق دلار امارات و آذربایجان یک شوک موقت به لیر ترکیه داد که نهایتا" مجددا" تاثیر شوک از بین رفت .. لیر ترکیه اقتصاد ترکیه با بدهی های کلان اقتصادی ترکیه و بلند پروازی های منطقه ای اردوغان رجب هیچ آینده ای ندارد و نخواهد داشت ..
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    2 1
    الان بیشترم شد! و رسیده 11.84 ! جالبه،ناقلا ها اولش بردنش رسوندنش به 10 لیرره! بعدش که اب از اسیاب افتاد،دوباره اوج گرفت رسید به همین 11.84! مشخص بود،دارن ترفند میزن! (مثل ترفند ها حسن! که روی 4200 نگه اش داشت!) بعدش منفجر شد رسید 11تا12 (بازم اونجا وایساد!) بعدش منفجر شد رفت بالاتر! رسید به وضعیت حال حاضر!. مطمعا ارزش پول لیرره ترکیه سقوط کرده! (جنگ های بی پایان! دشمن تراشی! زیادی نوکری کردن برای ارباب غربی امریکایی، کرونا،نبود توریست و ..!) اما خارج از این مسائل ارزش دلار همه کشورها سقوط میکنه،چون دلار پشتیبانی طلا در بانک امریکا نداره! و امریکا بخاطره اعتبارش اسکناس چاپ میکنه! تورمش هم میره برای کشورها دیگه! .. (اگر دلار رو کنار میگذاشتیم،ضربه شدید به کمر امریکا و غرب در جهان بود!). با این حال،این سد ترفندی که ترکیه زده! دیر یا زود میشکنه! و احتمالا تا نزدیک 20 لیرره و بیشتر میرسه!(اوج گیری ها به مرور). ضمن اینکه ترکیه خودش 6 تا صفر از پولش رو حذف کرده! یعنی الان فاجعه روی فاجعه است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس