کد خبر 1314561
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
تعطیلی بورس ترکیه به‌ دنبال سقوط ارزش لیر

بورس ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد تجارت در بازار سهام این کشور به دنبال سقوط دوباره ارزش لیر متوقف شده است.

به‌گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، بازار سهام ترکیه به‌دنبال سقوط ارزش لیر به کمتر از ۱۷ در برابر دلار آمریکا در روز جمعه، فعالیت خود را متوقف کرد. لیر بیش‌از نیمی از ارزش خود را از ابتدای ۲۰۲۱ از دست داده‌است.

بیشتر بخوانید:

نومیدی مخالفین از جراحی اقتصاد ترکیه

بورس ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد:« از ساعت ۱۶:۲۴ به وقت استانبول، نقل‌وانتقالات مالی موقتاً در بازار سهام متوقف شده است».

ارزش لیر ترکیه در بحبوحه فشار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور بر بانک مرکزی برای پایین آوردن هزینه وام‌گیری جهت تقویت رشد اقتصاد سقوط کرده‌است.  

بانک مرکزی ترکیه در روز پنجشنبه اعلام کرد علی‌رغم بالا رفتن ۲۱ درصدی تورم، نرخ بهره را از ۱۵ درصد تا ۱۴ درصد پایین می‌آورد.

بانک مرکزی از ماه سپتامبر نرخ بهره را ۴۰۰ واحد پایین آورده‌است. این بانک طی دو سال گذشته ۳ بار با فروش دلار، در بازار ارز مداخله کرده‌است.

طبق گزارش آژانس اعتبارسنجی اس پی گلوبال، سیاست‌های پولی دولت ترکیه به همراه کاهش ارزش لیر، تورم در این کشور را در اوایل ۲۰۲۲ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. این آژانس رتبه اعتباری ترکیه را تا محدوده منفی پایین آورده‌است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    6 4
    اردوخان فهمید چیکار کنه شما نفهمیدی ارزش پولت اومده پایین دروازه هاتو باز کن با دنیا بذار سرمایه ها هجوم بیارن تولیدت چندبرابر بشه عربستان و قطر و امارات و و و دارن سرمایه هارو جارو میکنن شما مفتخورها فکر چپاول مردمین
    • مهدی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      3 3
      اگر خودت فهمیدی چی قرقره کردی به عردوغان هم یاد بده، طفلک وضعش خیلی خرابه خخخخ
    • بهزاد NL ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      3 3
      ایران اوضاعش بصورت پتانسیل بهتر از ترکیه است. انرژی رایگان داره و نیروی کار ارزان میتونه صدها میلیارد دلار صادرات داشته باشه اگه از فرصتها استفاده کنن حضرات مسولین
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    3 1
    همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم.
  • مهدی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    3 3
    حالا خوبه اینها مرگ بر آمریکا و اسراییل نگفتن، پهباد آمریکایی را با موشکهای ساخت داخل سرنگون نکردند، اسراییل را محاصره نکرده اند، پایگاه های آمریکا در منطقه را موشکباران نکردند، توی جنگ اقتصادی نیستند، اینهمه تحریم های گوناگون نشده اند که به این روز افتادن، اگر اون کارها را کرده بودند و تحریم های ایران شامل حالشان شده بود چه وضعی داشتند؟
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    4 3
    الان یک‌پانترکه می نویسه چون بورس در زبان ترکی به معنای سهام هست پس بورس هم ترکه !! اینا فقط منتظر یه بهانه هستن تا هر کی رو دوست دارن ترک کنن و هر کشوری رو که دلشون میخواد جزو ترکا بدونن ! البته پانترکا هم فوری باور می کنن ! همه اینارو باید بزارن تو موزه مردم ببینن یه کم بخندن !
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    3 4
    ما ایرانیان شلاق خدا بر صورت شیطان و دیگر نژادپرست ها هستیم.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    4 4
    چهارضلعی ارومیه اردبیل تهران همدان محل زندگی فرزندان پادشاهی ماد هستند و آذری ها در اصل آریایی و از قوم ماد هستند
    • بهزاد NL ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      3 3
      از خودت قانون در نیار! ماد مثلث همدان تهران اصفهان بوده. قسمت آذربایجان اسمش ماننا بوده و ماد هم یکی از استانهای ماننا بوده دیاکو پسر خودش رو بعنوان گروگان به در بار ماننا می فرستاده
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      1 3
      ماننا یکی از شاهان آشور است. آذری ها آشوریان نیستند.
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      2 3
      راست میگه آذری ها بازماندگان اولین امپراطوری تاریخ بشر مدرن یعنی ماد هستند ازنظر قیافه و هیکل هم شبیه ترین انسانها به فارسها هستند چون در حقیقت برادران و از یک‌نژاد آریایی ایرانی هستند. کوروش هم از مادر آذری و از پدر فارس بوده
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      1 0
      مادای در زبان آشوری یعنی سرزمین شرقی . خودشان ماد نمی گفتند . و یک قبیله و قوم نبودند . از زبانشان هم هیچ سندی در دست نیست که می گویید آریایی بودند . مادای یک اتحادیه بوده از 7 ملت گوناگون و متفاوت در مقابل آشور . محدوده ماد از آک باتان و لرستان تا اصفهان بوده . اینکه آذربایجان هم جز این اتحادیه بوده یا نه توافقی درش نیست . در ضمن اینکه احتمالا فقط یکی از ملتها آریایی بودند بقیه غیرآریایی بودند .
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      0 1
      آذری ها آریایی و از قوم ماد هستندو رجب باید از ما آذری ها عذرخواهی کند که ما وارثان خون آریایی را ترک نامیده. ما اذری ها فقط اراده کرده ایم از زبان ترک استفاده کنیم همانطورکه شاید روزی اراده کنیم سرزمین های شما ترکان را تصاحب کنیم
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    1 1
    آذری ها بازماندگان اولین امپراطوری تاریخ انسان مدرن یعنی ماد هستند ازنظر قیافه و هیکل هم شبیه ترین انسانها به فارسها هستند چون در حقیقت برادران و از یک‌نژاد آریایی ایرانی هستند. کوروش هم از مادر آذری و از پدر فارس بوده
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    4 1
    ترکیه استان لیدیه ایران است که به زودی بدست قومی از ایران یعنی کردها فتح میشود.
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    5 1
    ترکیه به زودی تجزیه و به اندازه استان بادکوبه ی ایران میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس