کد خبر 1316049
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
اظهارات جدید اردوغان ارزش لیر را بالا برد

قول اردوغان برای حفاظت از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران داخلی در برابر نوسانات لیر، ارزش ارز ترکیه را ۲۰ درصد در روز دوشنبه بالا برد.

به‌ گزارش مشرق به نقل از رویترز، رئیس‌جمهور ترکیه یک سری اقدامات را برای تسهیل بار پایین آمدن ارزش پول کشور معرفی کرده است، اما همچنان بر سیاست نرخ پائین بهره که اولین‌بار ارزش لیر را کاهش داده بود تاکید دارد. این سخنان اردوغان باعث افزایش ۲۰ درصدی ارزش لیر در روز دوشنبه شد.

بیشتر بخوانید:

اردوغان برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه را رد کرد

لیر که ۱۰ ‌درصد از ارزش خود را از دست داده و به ۱۸٫۴ در برابر دلار رسیده بود، به‌دنبال این اطلاعیه اردوغان، ۲۵ درصد در روز دوشنبه افزایش یافت. ارزش لیر همچنان ۴۵ درصد پائین‌تر از ابتدای سال جاری میلادی است.
سرپرست مجمع بانک‌های ترکیه گفت حدود ۱ میلیارد دلار پس‌از سخنان اردوغان در بازارها فروخته شده‌است.

به‌نظر می‌رسد اطمینان اردوغان برای حفاظت از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران داخلی در برابر نوسانات لیر یک حس اطمینان برای آن‌ها به وجود آورده‌است.  

اردوغان گفت این اقدامات تضمین می‌کند شهروندان نیازی به تبدیل لیر به ارزهای خارجی برای حمایت و حفاظت از سرمایه‌های خود ندارند.

وی گفت:«ما یک گزینه مالی جدید در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم تا نگرانی آن‌ها از افزایش نرخ تبادل ارز در ارزیابی سرمایه‌هایشان از بین برود».

بیشتر بخوانید:

تعطیلی بورس ترکیه به‌ دنبال سقوط ارزش لیر

وی تاکید کرد سیاست کاهش نرخ بهره باعث کاهش تورم طی چند ماه آینده خواهد شد و ترکیه دیگر جای کسانی نیست که با استفاده از نرخ‌های بالای بهره بر ثروت خود می‌افزایند.

دولت ترکیه قول داده اگر کاهش ارزش لیر از نرخ بهره‌ای که بانک متعهد شده بیشتر باشد، خسارت‌های به‌بارآمده جبران خواهد شد.

اردوغان نرخ بهره را از ماه سپتامبر ۵۰۰ واحد پایین آورده‌ و لیر ۴۰ درصد از ارزش خود را طی تنها ۵ هفته از دست داده‌است.

اقتصاددان‌ها طرح نرخ پائین بهره اردوغان را نسنجیده می‌دانند و انتظار دارند تورم در سال آینده میلادی بالاتر از ۳۰ درصد باشد.

اردوغان از سیاست اقتصادی خود حمایت کرده و بی‌ثباتی ارز در کشور را نتیجه حمله به اقتصاد کشور می‌داند که ریشه آن به اعتراضات سراسری ۲۰۱۳ برمی‌گردد.

اردوغان با اشاره به قوانین مالی اسلام که بهره را حرام می‌داند، گفت:« ما نرخ بهره را پایین می‌آوریم. چیز دیگری نباید از من انتظار داشته باشید. به‌عنوان یک مسلمان، هرچه دستورات اسلام بگویند اجرا خواهم کرد».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • نوید IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    26 9
    درد و بلات بخوره تو سر فاشیست ها و ضددین ها
    • GB ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      3 4
      تو به نژادپرستی میگی دین؟؟ و به مسلمانی و مسحیت میگی ضد دین؟
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 1
    پس قهرمان یهو پیداش شد و افت ۶۵ درصدی را به افت ۴۵ درصدی تثبیت کرد ...مرحبا مرحبا ..مرحبا .. خخخخ
  • NL ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    9 17
    داعش و النصره این فرزندان ترکیه زنان زیادی از ترکمن و عرب و کرد و علوی و غیره رو برای کنیزی به عربستان و بردگی جنسی به امریکا فروختند داستان ادامه داشت تا اینکه ایران تصمیم گرفت یکبار دیگر خاورمیانه را نجات دهد. پس از آن داعش برچیده شد و النصره به داخل لانه اش یعنی آغوش ترکیه عقب‌نشینی کرد
    • علی IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 2
      چی میزنی!
    • به علی IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 0
      پانترک همه را به کیش خود پندارد!! تو و رجب جون و الهام جونت چی میزنین؟؟
  • NL ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    7 4
    اینکه میگفت خودم عمدا ارزش لیر رو کاهش دادم الان داره تلاش میکنه افزایش بده؟
  • NL ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    6 17
    ترکیه کلکسیون سر دارد سرهای اقوام مختلف از ترکمن تا عرب و کرد و فارس و آذری و ارمنی و علوی،___ داعش و النصره فرزندان رجب بودند که برای این نژادپرست سر میبریدند
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    14 4
    خوب اردوغان در نهایت ترکیه را از حرام نجات خواهد داد از سوریه نیز خارج بشود خیلی بهتر می شود البته مقداری از دلیل وی هم حضور امریکا و تروریستهای پ ک ک است
  • NL ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 17
    ترکیه کلکسیون سر دارد سرهای اقوام مختلف از ترکمن تا عرب و کرد و فارس و آذری و ارمنی و علوی،___ داعش و النصره فرزندان رجب بودند که برای این نژادپرست سر میبریدند
  • GB ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    2 1
    ای رجب خودت میدانی چیزی بنام ترک در کشور ترکیه وجود ندارد و ترک واقعی چشم بادومی و همشکل قرقیز و ازبک ها هست ___ولی ای رجب تو با اصلیتی ایرانی در اردوگاه فرزندان امپراطوری روم میجنگی؟؟؟ خیانت به وطنت ایرانزمین بسیار خفت بار است.
  • GB ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 1
    ترکیه باید با ایران یک کشور جدید به شکل فدراسیون تشکیل بدن تا از حملات دشمن ها اسیب نبینند‌.
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 1
    رجب با بادکردن رگ گردن نادانهایی بنام پانتورک دارد اهداف اجداد خودش یعنی یحود را دنبال میکند. ولی از برخی ترک ها سواری میگیرد
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 5
    میخواهید از ارتش ترکیه صحبت کنید؟؟ باشه صحبت میکنیم: ارتش ترکیه با جانبرکفان داعش و النصره به جنگ بشریت آمد. سر میبریدند زن ها را به کنیزی میفروختند. پس ایران بازهم برای نجات خاورمیانه وارد صحنه شد. سردار یزرگ اسلام شهید سلیمانی طمار ارتش ترکیه را بهمراه داعش و النصره در هم پیچید.____ ترس فرماندهان ارتش ترکیه در اتاق های فرمان داعش و النصره زبانزد شده است فقط کافیست گوش هایتان به اندازه درازگوش دراز نباشد.
  • NL ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 2
    مردم مظلوم رو گروگان گرفته اند زبان فارسی شان را به زبان جعلی ساختگی ترکی استانبولی تغییر دادن اند و نوشتارشان را لاتین کرده اند. حتی دیگر نمیتوانند کتابهای تاریخی خودشان را بخوانند این ایرانیان که اکنون ترکیه گفته میشوند شایسته اینهمه سختی و بلا نیستند.
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 0
    باید بگم ترکها حس ناسیونالیستی عمیقی روی وطنشون دارند بعد از پایین اومدن نرخ لیر سرمایه داران و حتی کارگران ترک مقیم آلمان و آمریکا ارز بسیاری به اقتصاد ترکیه تزریق کردند اونوقت سلبریتیهای ما هم ارز خارج میکنند مدام در اروپا و کانادا عکس میندازند خاک بر سرشون
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 0
      خیلی تاثیرگذار بود!!!! خودترکپندار...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس