کد خبر 1318433
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
مهمترین علل برگشت محصولات کشاورزی صادراتی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، تغییر پروتکل‌های بهداشتی کشورهای مقصد را عامل اصلی برگشت محصولات صادراتی کشاورزی اعلام کرد.

به گزارش مشرق، شاپور علایی‌مقدم در گفتگوی ۱۸:۳۰ درباره بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی به ایران گفت: به طور کلی محصول مرجوعی از کشورها نداریم و آنچه در فضای مجازی در این باره منتشر می‌شود نادرست است، چون مرجع اظهار نظر در زمینه مسائل سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی دو نهاد سازمان حفظ نباتات کشاورزی و سازمان غذا و دارو هستند.

او افزود: اتفاقاتی که به تازگی در خصوص برخی محصولات کشاورزی رخ داد، به این دلیل بوده که شرایط کشور مقصد برای صادرات محصولات ما تغییر کرده و هر کشور استانداردهای خاص خود را در این باره دارد؛ مثلا روسیه و اتحادیه اوراسیا مقرراتی در این باره دارند که گاهی هم آن‌ها را تغییر می‌دهند و زمانی که آن قوانین را تغییر می‌دهند باید پست‌های قرنطینه گواهی‌هایی صادر کنند که منطبق بر استانداردهای آن‌ها باشد.

او تاکید کرد: با تغییر شیوه نامه‌های بهداشتی روسیه از محصول به بسترهای تولید و تاکید بر مراقبت از سلامت جامعه، نیاز به گواهی سلامت هم باید ضمیمه مدارک صادرکننده‌ها باشد.

سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران دیگر میهمان برنامه در ادامه گفت: ۹ کانتینر فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران در مسکو مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفته و هیچ موردی از سموم در آن‌ها مشاهده نشده است.

او افزود: درباره سیب زمینی هم موضوع وجود نوعی میکروب در خاک بود که در جلسات مشترک با طرف‌های ازبکستانی مشکل مرتفع شد.
 
توقف صادرات کیوی به هند به دلیل وجود شپشک توت

سیدرضا نورانی در ادامه در خصوص توقف صادرات کیوی به هند هم توضیح داد: کشور هند وجود قارچی به نام شپشک توت در محموله‌های کیوی ایرانی را دلیل اصلی توقف صادرات به این کشور عنوان کرده است.

او افزود: حتما باید در جلسات مشترک با آن‌ها برای اثبات وجود نداشتن این آفت شرکت می‌کردیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تاکید کرد: با دست روی دست گذاشتن مشکل تولیدکنندگان سه استان شمالی کشور برطرف نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    همه درد را میگند و از چاره و عمل خبر کم است. مسئول هم که نگو پاسخگو کسی نیست.
  • علی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    باید یک سازمان بالا دستی بر واردات سموم کشاورزی و همچنین بر سلامت محصولات کشاورزی نظارت داشته باشد، ما در حالیکه نسبت به جمعیت امروز و فردای ایران از نظر امنیتی و سیاسی و اقتصادی نگران هستیم می باید نسبت به بیماریهای حاصل از توطئه های کشورهای بیگانه حساس باشیم...باید بدانیم متآسفانه در روابط بین الملل روابط میان کشورها بر اساس دوستی و انسانیت نیست بلکه بر اساس قدرت و زور است، دوست امروز دشمن فردا ، و دشمن امروز می تواند دوست فردا باشد، پس باید بر اساس منافع کشور حرکت کنیم و چهار چشم و گوش مواظب اطرافمان باشیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس