کد خبر 1318179
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۵
میکروب معده و راه‌های تشخیص و درمان آن

این متخصص بیماری‌های داخلی گفت: میکروب معده ارتباطی به رژیم غذایی، آلودگی آب و غذا و... ندارد و این یعنی در صورتیکه فردی در یک خانواده به میکروب معده مبتلا شود لازم نیست این فرد قرنطینه شود.

به گزارش مشرق، سارا حسین‌پور درخصوص میکروب معده، اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به درمانگاه‌ بیماری‌های داخلی، مشکلات گوارشی است که بخش عمده از این مشکلات نیز مربوط به معده بیماران و در راس آن سوءهاضمه است، در حقیقت به هر احساس ناخوشایندی که فرد به‌دنبال خوردن وعده غذایی خود داشته باشد، سوءهاضمه می‌گویند و این احساس ناخوشایند نیز به شکل‌های گوناگون در شخص ظاهر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های داخلی در چهارمحال و بختیاری افزود: میکروب معده ممکن است دلیل بسیاری از مشکلات فرد باشد، برای مثال میکروب معده می‌تواند زخم‌های گوارشی ایجاد کند و یا منجر به رفلاکس و بازگشت اسید معده به مری شود، همچنین در مراحل پیشرفته احتمال دارد میکروب معده منجر به ایجاد سرطان در دستگاه گوارش شود، بنابراین تشخیص به موقع و درمان مشکلات گوارشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: میکروب معده یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد مشکلات گوارشی است، اما با این وجود ساده‌ترین و قابل درمان‌ترین دلیل در این زمینه محسوب می‌شود همچنین احتمال دارد باور غلطی وجود داشته باشد که میکروب معده در اثر خوردن آب و غذای آلوده ایجاد شود اما این موضوع صحت ندارد بلکه زمینه ژنتیکی برای بیماری‌زا شدن میکروب معده بسیار موثر است یعنی ممکن است برخی افراد نیز به صورت نرمال دارای میکروب معده باشند اما هیچ‎گونه بیماری و علائمی نداشته باشند اما در برخی افراد نیز به دلایل متعدد مانند زمینه ژنتیکی، استرس و ناراحتی‌های روحی و... میکروب معده بیماری‌زا می‎شود.

حسین‌پور عنوان کرد: بنابراین میکروب معده ارتباطی به رژیم غذایی، آلودگی آب و غذا و... ندارد و این یعنی در صورتیکه فرد در یک خانواده به میکروب معده مبتلا شود، لازم نیست این فرد قرنطینه شود و یا لوازم شخصی او از سایر اعضای خانواده مجزا باشد، زیرا میکروب معده واگیر ندارد و قابل انتقال به سایر اعضای خانواده نیست.

این متخصص بیماری‌های داخلی در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تمامی افرادی که با علائم سوءهاضمه مانند احساس سنگینی و یا نفخ در معده، درد شکم، دل‌پیچه و... به درمانگاه مراجعه می‌کنند، نیازمند بررسی وجود مشکل میکروب معده نیستند، در حقیقت اگر بیماری با علائم گوارشی به پزشک مراجعه کند، در ابتدا به مدت دو هفته تحت درمان دارویی قرار می‌گیرد و از او خواسته می‌شود در زمان درمان به درستی داروهای خود را مصرف کند، زیرا لازم است برخی داروهای معده به صورت ناشتا و قبل از صبحانه استفاده شوند همچنین مصرف این داروها باید به همراه یک لیوان آب انجام شود و از خوردن چایی، شیر، قهوه، آب‌میوه و... همراه با دارو اجتناب شود.

وی یادآور شد: همچنین به بیمار توصیه می‌شود در مدت دو هفته‌ای که تحت درمان دارویی قرار دارد، برخی موارد را نیز رعایت کند، برای مثال در نوشیدن مواد کافئین‌دار مانند چای و قهوه، برخی ادویه‌جات و... احتیاط لازم را داشته باشد، همچنین نحوه صحیح غذا خوردن نیز بسیار مهم است، برای مثال به بیماران توصیه می‌شود، وسط غذا نوشیدنی مصرف نکنند، از خوابیدن بلافاصله پس از صرف غذا پرهیز کرده و حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در حال نشسته باشند و از مصرف فست‌فود و کنسرو نیز خودداری کرده و مواد غذایی تازه استفاده کنند.

حسین‌پور تصریح کرد: در صورتیکه پس از گذشت زمان دو هفته درمان دارویی و با رعایت موارد غذایی ذکر شده هم‌چنان بیمار به سمت بهبود نرود لازم است بررسی‌های بیشتر و تکمیلی برای او انجام شود که یکی از این بررسی‌های تکمیلی بررسی میکروب معده است، البته یک مورد استثنا نیز در این خصوص وجود دارد برای بیمارهای پرخطر از ابتدای مراجعه به پزشک آزمایش‌های مربوط به میکروب معده انجام می‌شوند که بیماران پرخطر نیز افرادی هستند که سن بالای ۴۵ تا ۵۰ سال دارند و سابقه بیماری‌های گوارشی و یا سرطان گوارشی در خانواده داشته باشد.

این متخصص بیماری‌های داخلی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: همچنین وجود برخی علائم خطر مانند کاهش وزن، کاهش شدید اشتها، وجود خون به صورت استفراغ خونی و یا مدفوع خونی و... در بیمار منجر می‌شود پزشک در ابتدای مراجعه بیمار بررسی‌های دقیق را آغاز کند که یکی از این بررسی‌های دقیق مربوط به میکروب معده است.

وی گفت: درمان میکروب معده نیازمند وقت است که درمان اولیه به‌صورت یک درمان سه دارویی انجام می‌شود که شامل قرص‌های کاهنده اسید معده و دو نمونه داروی آنتی‌بیوتیک است که براساس بررسی پزشک و با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شوند که لازم است بیمار به مدت دو هفته دارو را مصرف کرده و به مدت چهار هفته دارو بیمار قطع می‌شود و بعد از این چهار هفته حتما بیمار باید مجدد توسط پزشک بررسی شود تا ریشه‌کن شدن میکروب معده مشخص شود، اگر درمان موفقیت آمیز نباشد، بیمار مجدد باید به مدت دو هفته تحت درمان دارویی قرار بگیرد که در این مرحله چهار دارو برای او تجویز می‌شود و مجدد پس از چهار هفته برای بررسی ریشه‌کن شدن میکروب معده به پزشک مراجعه می‌کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    اگراب وغڎای الوده ویابادستان نشسته وظروف الوده غذاواب بخوریدیامیوه جات وسبزیجات راضدعفونی نکنیدبازم الودگی ومیکروب وارددستگاه گوارش میشودمنجربه کرم وزخم معده و...میشودودچارکم خونی وبیماریهای اعصاب وروان میشودچون واردخون ومغزمیشود،اطلاعاتتونو به روز کنید
  • رحمتی IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    بهتر هست آقای دکتر طبابت رو‌بگذارند میکروب معده دقیقا از آب و غذای آلوده هست و از طریق بزاق دهان واگیر دار هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس