آمریکا و ژاپن طرحی را برای شرایط اضطراری تایوان ترسیم کردند

منابع مطلع می‌گویند ارتش‌های آمریکا و ژاپن در حال آماده‌سازی طرحی برای دفاع از تایوان در صورت وقوع شرایط اضطراری علیه این کشور هستند.

به گزارش مشرق، در ادامه تنش‌زایی کشورهای مختلف به رهبری آمریکا در موضوع تایوان علی‌رغم هشدارهای چین درباره دخالت در امور این کشور،

خبرگزاری کیودو بامداد امروز (جمعه) به نقل از منابع دولتی در توکیو که نامشان فاش نشد، گزارش داد که نیروهای مسلح ژاپن و آمریکا پیش‌نویس طرحی را برای عملیات مشترک در شرایط اضطراری احتمالی درخصوص تایوان تهیه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

رایزنی وزیران خارجه آمریکا و ژاپن

این رسانه ژاپنی گزارش داد که بر اساس این طرح، نیروی تفنگداران دریایی آمریکا پایگاه‌های موقتی را در مجمع‌الجزایر نانسی که از کیوشو، یکی از چهار جزیره اصلی ژاپن تا تایوان امتداد دارد، در مرحله اولیه وضعیت اضطراری درخصوص تایوان ایجاد خواهد کرد و نیروهایش را در آنجا مستقر می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این گزارش، نیروهای مسلح ژاپن نیز پشتیبانی لجستیکی را در زمینه‌هایی مانند تامین مهمات و سوخت ارائه خواهند کرد.

بر این اساس، ژاپن و آمریکا احتمالاً به توافقی دست خواهند یافت تا در نشست ۲+۲ وزرای خارجه و دفاع دو کشور در اوایل سال آینده میلادی، تدوین یک برنامه رسمی در این خصوص را آغاز کنند.

به نوشته رویترز، مقامات وزارت دفاع ژاپن هنوز به سوالات درباره این گزارش پاسخ نداده‌اند.

در ماه اکتبر، دولت ژاپن نظر قاطعانه‌تری را در مورد موضع تهاجمی چین در قبال تایوان نشان داد و پیشنهاد کرد که گزینه‌های مختلف را در نظر گرفته و برای «سناریوهای متعدد» آماده می‌شود و در عین حال بر روابط نزدیک با آمریکا تأکید می‌کند.

به نوشته رویترز، مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، توضیح دادند با توجه به ده‌ها هزار نیروی نظامی که این کشور در ژاپن و مناطق نزدیک به آن مستقر کرده، ژاپن احتمالاً باید نقش مهمی در هر وضعیت اضطراری تایوان ایفا کند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

پیش از این، «چیو کو چنگ» وزیر دفاع تایوان ضمن ادعای اینکه ارتش چین به‌دنبال فرسوده کردن نیروهای مسلح این کشور است، گفته بود تایپه قادر به دفاع از خود در زمان نیاز است.

با این حال «وانگ یی» وزیر خارجه چین با بیان اینکه تایوان بالاخره به سرزمین اصلی این کشور ملحق می‌شود، گفت پکن از تقابل و رویارویی با واشنگتن نیز نمی‌هراسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    1 0
    ژاپن طرحی انجام بده برای خودش که جواب بمب های اتمی آمریکا رو بده بعد از ۸۰ سال.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس