رویترز: آمریکا از چین، ژاپن و هند خواست ذخایر نفتی خود را آزاد کنند

رویترز گزارش داد: دولت جو بایدن از برخی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده نفت مانند چین، هند و ژاپن خواست در تلاشی هماهنگ برای کاستن از قیمت جهانی انرژی، آزادسازی ذخایر نفت خام خود را در دستور قرار دهند.

به گزارش مشرق، رویترز این درخواست بایدن را نامتعارف توصیف کرد و نوشت این خواسته در حالی مطرح شده که دولت بایدن تلاش می کند با فشارهای سیاسی ناشی از افزایش قیمت انرژی و هزینه های مصرف کننده مقابله کند.

این افزایش هزینه ها به دلیل رونق فعالیت های اقتصادی که در اوایل همه گیری کرونا به پایین ترین سطح خود رسید بروز کرده است.

به نوشته رویترز، درخواست بایدن همچنین ناامیدی آمریکا از اعضای کشورهای سازمان صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش را نشان می دهد که بارها از درخواست واشنگتن برای سرعت بخشیدن به افزایش تولید خود طفره رفته اند.

یک منبع آگاه در باره این درخواست بایدن گفت: ما می خواهیم نشان دهیم که بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان این پیام را به اوپک ارسال می کنند که باید رفتارهای خود را تغییر دهند.

منابع آگاه گفته اند که بایدن و مشاوران ارشد او در چند هفته گذشته در حال بررسی امکان آزادسازی هماهنگ ذخایر نفتی با متحدان این کشور از جمله ژاپن، کره جنوبی و هند و نیز چین بوده اند.

آمریکا و متحدانش پیشتر نیز تلاش های هماهنگی را برای آزاد سازی ذخایر نفتی راهبردی خود داشته اند که به عنوان مثال می تواند به سال ۲۰۱۱ و در جریان جنگ لیبی به عنوان عضوی از اوپک اشاره کرد.

رویترز افزود: اما پیشنهاد تازه دولت بایدن  چالش بی سابقه ای برای اوپک ایجاد خواهد کرد؛ کارتل نفتی که در بیش از ۵ دهه نقش بسزایی در قیمت های نفت داشته است، چرا که شامل چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام می شود.

یک مقام وزارت صنعت ژاپن گفته است که آمریکا برای مقابله با افزایش قیمت نفت خواستار همکاری توکیو شده است اما وی نمی تواند تایید کند که آیا این درخواست شامل آزادسازی هماهنگ ذخایر نفتی می شود یا نه. ژاپن قانونا نمی تواند برای کاهش قیمت ها ذخایر خود را مورد بهره برداری قرار دهد.

یک مقام ارشد کابینه ژاپن نیز از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.

رویترز نوشت: اداره ذخایر دولتی چین نیز گفته که در حال بررسی آزادسازی ذخایر نفت خام است هر چند که از اظهار نظردرباره انجام این کار به درخواست آمریکا خودداری کرده است.

یک مقام کره جنوبی نیز تایید کرده که آمریکا از سئول خواسته برخی از ذخایر نفتی خود را مورد بهره برداری قرار دهد.

وی گفت: ما در حال بررسی درخواست آمریکا هستیم هر چند که به دلیل افزایش قیمت نفت ذخایر خود را آزاد نمی کنیم و در صورت عدم توازن در عرضه ذخایر خود را آزاد می کنیم.

یکی از افرادی که در مذاکرات درباره این درخواست دولت بایدن شرکت داشته گفت: سهم آمریکا در هر گونه آزادسازی احتمالی ذخایر نفتی باید بیش از ۲۰ تا ۳۰ میلیون بشکه نفت باشد تا بتواند بر روی بازار تاثیر بگذارد. این آزادسازی می تواند در قالب فروش یا وام از سوی ذخایر نفتی استراتژیک آمریکا یا هر دوی این موارد باشد.

SPR  ذخیره سوخت اضطراری نفت است که توسط وزارت انرژی آمریکا در دهه ۱۹۷۰ و بعد از تحریم نفتی اعراب و به منظور تضمین جلوگیری از اختلال در توزیع تشکیل شد.

افراد آگاه از مذاکرات مربوطه هشدار داده اند که مذاکره بر سر عرضه هماهنگ هنوز نهایی نشده و هنوز تصمیم نهایی درباره پیگیری اقدامی خاص درباره قیمت نفت اتخاذ نشده است.

کاخ سفید از اظهار نظر درباره جزییات رایزنی هایش با دیگر کشورها در این زمینه خودداری کرده است.

اوپک و سایر تولیدکنندگان از جمله روسیه، که در مجموع اوپک پلاس نامیده می‌شوند، ماهانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه نفت در  بازار اضافه می‌کنند، اما در برابر درخواست‌های بایدن برای افزایش سریع‌تر مقاومت کرده‌اند و معتقدند که بازگشت تقاضا می‌تواند شکننده باشد.

افزایش قیمت نفت دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۰ به چالش انداخته است. این انتخابات مشخص می کند که ایا حزب دموکرات می تواند اکثریت را در کنگره حفظ کند یا نه.

آژانس بین المللی انرژی که بر ذخایر نفت راهبردی کشورهای عضو خود از جمله آمریکا و ژاپن و بیشتر کشورهای غربی نظارت دارد از اظهارنظر درباره درخواست بایدن خودداری کرده است. این آژانس درگذشته در عرضه هماهنگ ذخایر نفت راهبردی چند کشور نقش داشته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    15 0
    نفت شیل آمریکا چی شد؟ آمریکا که ادعا می کرد خودکفا شده و نفت و گاز هم می تواند صادر کند. حالا چین بیاید ذخایر خودش را خالی کند که آمریکایی با هامر برود دیسکو؟
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      5 0
      احسنت ، به نکتهٔ خوبی اشاره کردی!!
    • فارغ التحصیل شریف IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      4 0
      ظاهراً پیشبینی یک دهه پیش رهبر معظم انقلاب در حال به وقوع پیوستن است. کجایند غربگدایانی که در دیروزنامه های زنجیره ای به کلام ایشان خدشه وارد می کردند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس