کتاب بازیدار - سوره مهر - کراپ‌شده

محبوبه‌سادات رضوی‌نیا در سفر خودش به کربلا با سیدعباس موسوی آشنا می‌شود که صاحب محل اقامت نویسنده است و غذاهای عربی منحصربه‌فردی هم طبخ می‌کند.

به گزارش مشرق، «بازیدار» روایت یک سرباز عراقی گریزان از جنگ با ایرانی‌هاست که پس از دو بار فرار از جبهه به اردوگاه اسرای ایرانی منتقل می‌شود، جایی که آشنایی او با یک اسیر ایرانی ماجراهای زیادی را برایش رقم می‌زند.

سرنوشت عجیب و غریب سرباز فراری + عکس

«بازیدار» خاطرات سرباز عراقی به نام «سیدعباس موسوی» به قلم «محبوبه‌سادات رضوی‌نیا» است؛ روایتی از کودکی تا ۳۰ سالگی این سرباز و زمان اتمام خدمتش در ارتش عراق. سربازی شیعه که در دوران ۸ سال دفاع مقدس به اجبار حزب بعث دو بار به جنگ اعزام می‌شود تا برای سربازان عراقی آشپزی کند اما هر دو بار به علت عدم تمایل به ایستادن در برابر سربازان ایرانی از جبهه می‌گریزد. با این حال چون در آشپزی مهارت دارد، بار سوم به اردوگاه اسرای ایرانی منتقل می‌شود تا برای فرماندهان و کادر اداری آشپزی کند و اینجاست که ماجراهای مختلفی برای او روی می‌دهد، چراکه بین سیدعباس موسوی و سیدعلی‌اکبر ابوترابی در اردوگاه رابطه دوستی شکل می‌گیرد و سرباز فراری از جنگ را مرید اسیر ایرانی می‌کند. این رابطه مرید و مرادی روی جو اردوگاه هم اثر می‌گذارد و کمک‌های او به اسرا در نهایت باعث لو رفتن و تحویلش به استخبارات می‌شود.

محبوبه‌سادات رضوی‌نیا در سفر خودش به کربلا با سیدعباس موسوی آشنا می‌شود که صاحب محل اقامت نویسنده است و غذاهای عربی منحصربه‌فردی هم طبخ می‌کند. به حاج‌عباس معروف است و آشپزی را هم از کودکی و زمان ایستادن پای دیگ‌های ایام محرم و صفر یاد گرفته است. نویسنده بعدها در سفر دیگری خاطرات سیدعباس موسوی را ضبط و سعی می‌کند در نوشتن روایت دخل و تصرفی نداشته باشد و هرچه می‌نویسد از دریچه نگاه راوی باشد و نه نویسنده ایرانی. چراکه راوی بنا بر ملیت و فرهنگ بومی خود در اظهاراتش مطالبی را، مانند شهید خواندن کشته‌شدگان عراقی در جبهه‌ها، بیان کند که ممکن است حتی خوشایند خواننده وطنی نباشد و اعتراضش را برانگیزد اما بنا بر امانت‌داری و بازنمایی زوایای واقعی، روایات به همان شکل گفته شده در کتاب آورده شده است.

بازیدار در ۴۷۱ صفحه و شمارگان ۱۲۵۰نسخه به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر وارد بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عیسی ستها IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 0
    بسیار عالی دست شما درد نکنه خانم رضوی.خدا نگهدار سید عباس موسوی باشه
  • قاسم ناصری TR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 0
    بسیارعالی
  • مهری قربانی IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 0
    بسیار عالی و تأثیر گذار بود لذت بردم و یاد و خاطر جنگ را د. ذهنم زنده کردید زحمت و تلاش ستودنی کشیده‌اید خداوند شما را حفظ کند و همواره توفیق ادامه مسیر پر برکت قرار دهد. جزاکم الله خیرا
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    بسیار بسیار عالی
  • حیدر کاسب IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    بسیار عالیدست شما درد نکند خانم رضمی
  • سید امیر پورایوانی IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    بسیار عالی و شنیدنی و عبرت انگیز بود
  • صادقی علی IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    خیلی عالیه اگراین خاطرات ناب و حقیقی یافیلم های سینمایی سریال های جذاب تبدیل شود..تادنیابداندماملت هاهمه باهم دوستی و مهربانی و همزیستی مسالمت آمیز داریم وباجنگ وخونریزی مخالف هستیم واین شیطان هست که باهم نزاع دارد
  • قاسم ناصری TR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    0 0
    بسیارعالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس