کد خبر 1316430
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
احتمال بالای وقوع سیل در ۵ حوضه آبریز کشور

پس از وقوع سیل، احتمال شیوع بیماری‌های عفونی و آسیب‌های متعدد وجود دارد.

به گزارش مشرق، در آستانه فصل سرما، بارش برف و باران بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی دستگاه‌های مربوطه شدت گرفته است، بنابراین این هشدار را برای مردم صادر می‌کند که یکسری از رفتارهای گذشته خود را تغییر دهند. طبق آموزش‌های جمعیت هلال احمر، اقدامات پیش از وقوع سیل از اهمیت بالای برخوردار است. برای مثال می‌توان از سازمان‌های بیمه‌گر، بیمه نامه سیل تهیه کنید، از ساخت و ساز در حریک رودخانه خودداری شود، شیر یک طرفه برای انشعاب‌های فاضلاب نصب کنید.

در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها توقف نکنید، محل استقرار آب‌گرمکن، پانل برق و موتورخانه را از سطح زمین ارتفاع دهید و برای اطلاع از وضعیت و دریافت اطلاعات لازم به اخبار رادیو، تلویزیون و خبرگزاری‌های معتبر رجوع شود. در صورت فراهم بودن شرایط و داشتن زمان کافی، اسباب منزل را به طبقات بالای خانه منتقل کنید و هر چه سریع‌تر به نواحی مرتفع پناه ببرید یا منطقه را ترک کنید. همچنین جریان آب و گاز را قطع کنید. وسایل برقی را از برق جدا و درصورت خیس بودن به پریزهای برق دست نزنید.

در صورت نیاز به تخلیه اضطراری با سازمان‌های مسئول و امدادرسان‌ها همکاری کنید. همچنین کنترل ورود و خروج کودکان از خانه را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید ۱۵ سانتی‌متر آب در حال حرکت، تعادل انسان را مختل می‌کند و حدود ۳۰ سانتی متر آب، اغلب خودروها را شناور خواهد کرد. از تماشای سیل و رودخانه‌های در حال طغیان بپرهیزید، چون حدود ۱۵ سانتی‌متر آب، کنترل خودرو را با مشکل مواجه خواهد کرد و حدود ۶۰ سانتی‌متر آب، انواع خودروها را با خود حمل می‌کند.

در محل زندگی خود، مکان‌های امدادرسانی مانند اورژانس، هلال احمر و آتش نشانی را شناسایی کنید تا هنگام وقوع حوادث، برای دریافت غذا و کمک‌های اولیه، به سمت نزدیکترین محل امدادرسانی حرکت کنید. پس از وقع سیل، به وهیچ وجه با دستان خیس یا وقتی درون آب ایستاده‌اید، به پریز برق و وسایل برقی دست نزنید. لوازم برقی را پیش از استفاده، کنترل و خشک کنید.

از خطوط فشار قوی و سیم‌های سقوط کرده برق، دوری کنید. به ساختمان‌های محاصره شده در سیلاب نروید همچنین هنگام سیل، مارها از لانه‌های خود بیرون می‌آیند؛ بنابراین موقع برگشت به خانه احتیاط کنید و مراقب مارگزیدگی باشید. به یاد داشته باشید پس از وقوع سیل، احتمال شیوع بیماری‌های عفونی وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس