
دانشجو در اين نشست با اشاره به تازه تأسيس بودن دانشگاه بجنورد اظهار داشت: اين دانشگاه 5 سال است که تأسيس شده و در اين مدت امور انجام شده چه از لحاظ عمراني و چه علمي آموزشي در خور توجه بوده و اين همه با همت شما اعضاي هيئت علمي انجام گرفته است.
وي با بيان اينکه براي موفقيت در هر کاري بايد هم وضعيت موجود را شناخت و هم حالت آرماني را در نظر گرفت، افزود: توسعه دانشگاه بجنورد در اين مدت با شتاب خوبي صورت گرفته ولي نبايد به اين وضعيت عادت کنيد بلکه با نگرش و برنامهريزيهاي بلندمدت بايد به طرف وضعيت آرماني قدم برداريم.
* در طرح "تقويت "، اساتيد پيماني هم از بورس تحصيلي دکترا استفاده ميکنند
وزير علوم در پاسخ به سوال يکي از اعضاي هيئت علمي در خصوص اجراي طرح تقويت در دانشگاهها گفت: ما سعي کردهايم طرح تقويت را که تبديل وضعيت اعضاي هيات علمي نيز از موارد آن است، تسهيل کنيم و در اين راستا حتي اساتيد پيماني هم ميتوانند از بورس تحصيلي دکترا استفاده کنند.
دانشجو همچنين با بيان اينکه از اين پس دانشگاهها ميتوانند از نيروهايي با مدرک کارشناسي ارشد نيز جهت تدريس به عنوان مربي استفاده کنند، اضافه کرد: با توجه به داشتن ظرفيت مازاد در دانشگاههاي کشور همه کساني که در مقطع کارداني و کارشناسي در خارج از کشور تحصيل ميکنند، ميتوانند با رعايت سطح دانشگاهي در مراکز آموزش عالي داخل کشور به ادامه تحصيل بپردازند.
* نسبت دانشجويان مقاطع تکميلي خارج به داخل کشور حدود 1 به 30 است
وي در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون 360 هزار نفر دانشجو در مقطع تحصيلات تکميلي در داخل کشور تحصيل ميکنند که نسبت آن در مقايسه با دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل اين مقطع در خارج از کشور (10هزار نفر) در حدود 1 به 30 است که اميدواريم با افزايش ظرفيت مقطع ارشد و دکتراي داخل بتوانيم در 2 سال آينده شرايطي را فراهم کنيم که همه دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در اين مقاطع هم بتوانند در داخل کشور ادامه تحصيل دهند.
وزير علوم با بيان اينکه تحصيل در خارج از کشور را منفي نميدانم، اظهار داشت: اعطاي بورس تحصيلي به دانشجويان براي تحصيل در خارج از کشور زمينه آشنايي آنان با آخرين يافتههاي علمي در جهان را فراهم ميکند و اين امر موجب افزايش توانايي آنان و خدمت بهتر به مردم در بازگشت به کشور ميشود.
دانشجو طرح موضوع "فرار مغزها " را نوعي توهين به متخصصان و انديشمندان داخل کشور دانست و گفت: متخصصان و انديشمندان داخل کشور در چند سال اخير تحولات عظيمي در زمينههاي مختلف علمي در کشور بوجود آوردهاند و از لحاظ آماري هم از تعداد 12500 نفر بورسيهاي که از اول انقلاب تاکنون به خارج از کشور اعزام شدهاند فقط 400 نفر بازنگشتهانديعني نسبت 1 به 36 که اين هم فرار مغزها محسوب نميشود.
* آئيننامه انتقال دانشجويان از خارج به داخل کشور هفته آينده ابلاغ ميشود
وي در خصوص اصلاح آئيننامه انتقال دانشجويان از خارج به داخل کشور تصريح کرد: در اين خصوص کار کارشناسي زيادي صورت گرفته و سعي کردهايم تسهيلات خاصي در اين زمينه ارائه شود و انشاالله اين آئيننامه هفته آينده ابلاغ خواهد شد.
وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به چاپ اطلس آموزش عالي استاني و مشخص بودن اوضاع آموزش عالي در هر استان اظهار داشت: با جمعآوري همهجانبه مشخصات آموزش عالي هر استان از اين پس گسترش آموزش عالي در هر منطقه بر اساس آمايش سرزمين و استعدادها و نيازهاي مناطق مختلف کشور صورت ميگيرد.
دانشجو در پاسخ به سوالي درباره وضعيت دانشگاه پيامنور نيز اظهار داشت: توسعه کمي دانشگاه پيامنور فعلاً متوقف شده و اکنون بايد به کيفيت آن رسيدگي شود و در همين راستا سال گذشته 1600 نفر عضو هيات علمي براي دانشگاه پيامنور جذب کرديم.
وي در خصوص ارتباط بيشتر صنعت و دانشگاه و انجام خواسته مقام معظم رهبري مبني بر اينکه "هر دانشگاه بايد يک پژوهشگاه داشته باشد " خاطرنشان کرد: اين مسئله در برنامه پنجم توسعه ديده شده ولي در حالت کلي هر دانشگاهي با کار خود بايد خودش را به اثبات برساند و با نوع عمل خود بتواند به عنوان يک اتاق فکر در سطح استان تبديل شود، بطور مثال اگر چند نفر عضو هيات علمي با انجام چند کار پژوهشي توانستند در حل مشکلات منطقه خودشان موثر واقع شوند، مطمئن باشيد در اين شرايط خود صنعت به سراغ دانشگاهيان خواهد آمد.
وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود همه دانشگاهيان کشور را دينمدار و ولايتمدار توصيف کرد و گفت: مشکل اساسي ما در دانشگاهها، مناسبات درون دانشگاهي است که از دانشگاههاي غربي الگوبرداري شده است و اين قضيه بايد به صورت ريشهاي حل و فصل شود.
* دنبال تفکيک جنسيتي در دانشگاهها نبوده و نيستيم؛ با اختلاط به سبک غربي مخالفيم
دانشجو افزود: ما هيچگاه بدنبال تفکيک جنسيتي در دانشگاهها نبوده و نيستيم و حتي از مشارکت تمام دانشجويان در امور علمي و فرهنگي استقبال ميکنيم ولي با اختلاط دانشجويان آن هم به سبک غربي مخالفت ميکنيم .
وي همچنين در خصوص اهميت علوم انساني اظهار داشت: علوم انساني تفکرساز و جهتدهنده بوده و هدف و مسير را در جامعه مشخص ميکند و پيشبرد دانشگاهها به سمت الگوي اسلامي-ايراني از رهگذر اصلاح علوم انساني امکانپذير است تا ما بتوانيم بر اساس شاخصهاي خودمان و همکاري اعضاي هيئت علمي اين الگو را به عنوان الگوي برتر به جهان معرفي کنيم.
وزير علوم با بيان اينکه ما با ترجمه متون علوم انساني مخالف نيستيم، اضافه کرد: به دنبال ايجاد يک جريان فکري جديد بر اساس ارزشهاي ديني هستيم ما در کنار آرا و انديشههاي متفاوت، نظريات اسلامي را هم در متون درسي علوم انساني بگنجانيم.
دانشجو در بخش پاياني سخنان خود برگزاري کرسيهاي آزادانديشي در دانشگاهها را اقدامي مثبت در جهت ارائه انديشههاي مختلف در فضايي منطقي و سالم عنوان کرد و گفت : هر انديشه و نظري ميتواند در قالب کرسيهاي آزادانديشي در دانشگاهها مطرح شود و تکصدايي در دانشگاهها معنايي ندارد زيرا دانشگاه محلي براي ارائه آرا و نظريات و انتخاب بهترينهاست.
بر اساس اين گزارش، همچنين در اين نشست نمايندگان اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي خراسان شمالي مسائل، درخواستها و ديدگاههاي خود از قبيل تبديل وضعيت اعضاي هيئت علمي، پرداخت وام مسکن، اجراي طرح تقويت دانشگاهها، اختصاص سهميه براي جذب هيئت علمي و تقويت ارتباط صنعت با دانشگاه را مطرح کردند.