پیشنهاد ایجاد کارگروه افغانستان درسازمان همکاری‌ اسلامی

ترکمنستان ایجاد یک کارگروه مسائل بشردوستانه افغانستان را در سازمان همکاری‌ اسلامی پیشنهاد داد.

به گزارش مشرق، «وفا خواجه یف» معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان در نشست فوق العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی شرکت کرد.

این نشست با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، نمایندگان سازمان ملل متحد و نهادهای مالی بین‌المللی و همچنین برخی قدرت‌های جهانی از جمله ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن در اسلام‌آباد برگزار شد.

در این نشست، «امیرخان متقی» سرپرست وزیر امور خارجه طالبان نیز حضور داشت، هرچند تا کنون هیچ کشوری به طور رسمی اداره جدید کابل را به رسمیت نشناخته است.

خواجه یف در جریان سخنرانی خود بر اهمیت پانزدهمین اجلاس سران اکو و اجماع «عشق آباد» اشاره کرد و از جامعه جهانی و کشورهای سازمان همکاری اسلامی خواست حداکثر کمک را به مردم افغانستان ارائه کنند.

وی گفت: ترکمنستان به نوبه خود به طور منظم کمک‌های بشردوستانه را به افغانستان ارسال می‌کند، تعدادی تسهیلات اجتماعی را در کشور همسایه ایجاد کرده، عرضه برق را افزایش داده و در حال اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی و زیربنایی است.

در این میان، پروژه‌های ساخت خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (TAPI) و خط انتقال ترکمنستان - افغانستان - پاکستان (TAP) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خواجه یف آمادگی خود را برای ادامه تعامل با همه طرف‌های ذینفع تایید کرد و پیشنهاد ایجاد یک گروه کاری از  طرف سازمان همکاری‌های اسلامی در زمینه مسائل بشردوستانه در افغانستان داد.

ترکمنستان همچنین خواستار برگزاری یک کنفرانس بین المللی برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تحت نظارت سازمان ملل شد.

در مجموع، نمایندگان ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی متعهد شدند که کمک‌های بشردوستانه خود را به مردم افغانستان برسانند و همچنین به اتفاق آرا با ایجاد یک صندوق امانی بشردوستانه تحت نظارت بانک توسعه اسلامی، موافقت کردند.

سازمان بهداشت جهانی افغانستان را با واکسن‌ و تجهیزات پزشکی تامین می‌کند. قطعنامه تصویب شده برای ۲۲.۸ میلیون نفر - بیش از نیمی از جمعیت افغانستان - که با ناامنی شدید غذایی روبرو هستند، پوشش می‌دهد.

این در حالی است که ۳.۲ میلیون کودک و ۷۰۰ زن باردار و مادران شیرده در معرض خطر سوء تغذیه شدید قرار دارند.

نشست «اسلام آباد» بر همبستگی خود را با افغان‌ها و تعهد کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای کمک به ایجاد صلح، امنیت، ثبات و توسعه در افغانستان تاکید کرد.

این نشست فوق‌العاده به این دلیل برگزار شد که سازمان ملل تخمین می‌زند که ۶۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان با «بحران گرسنگی» روبرو هستند و وضعیت هر روز بدتر می‌شود.

 سازمان همکاری اسلامی همچنین نگرانی عمیق خود را نسبت به تشدید بحران انسانی در افغانستان ابراز کرد.

شورای وزیران خارجه تصمیم گرفت که دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی، همراه با بانک توسعه اسلامی و صندوق امانت بشردوستانه، مذاکراتی را با سازمان‌های ملل متحد برای تهیه نقشه راه برای اقدامات در مجامع مربوطه برای رفع انسداد کانال‌های مالی و بانکی و از سرگیری کمک‌های مالی و بشردوستانه به افغانستان را آغاز کند.

به بانک توسعه اسلامی توصیه شد که به سرعت صندوق امانی کمک‌های بشردوستانه را تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ عملیاتی کند.

سازمان همکاری اسلامی هنگام تصمیم گیری برای راه اندازی برنامه امنیت غذایی در افغانستان، از سازمان اسلامی امنیت غذایی خواست تا با استفاده از توانمندی‌های ذخایر خود، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

 شرکت کنندگان در نشست از کشورهای عضو سازمان، موسسات مالی اسلامی، کمک کنندگان و سایر شرکای بین المللی خواستند تا در برنامه امنیت غذایی و صندوق امانتی بشردوستانه برای افغانستان مشارکت کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس