امیرعبدالهیان

امیرعبداللهیان خطاب به گوترش: به دنبال رسیدن به توافق خوب هستیم، اما زبان تهدید را بر نمی تابیم

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیانوزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل امروز (چهارشنبه) تلفنی گفتگو کردند.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص مذاکرات وین و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر  کرد.

وزیر امور خارجه در این گفتگو اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ایرانی با ابتکار عمل و اختیار لازم در این مذاکرات حضور دارد و با جدیت برای رسیدن به توافق خوب تلاش می کند.

 امیرعبداللهیان عدم وجود ابتکار عمل در طرف غربی را، از عوامل کندی پیشرفت در مذاکرات خواند و تاکید کرد: ما دو متن را در موضوع لغو تحریم ها و هسته‌ای ارائه داده ایم. این متون منطبق بر برجام است و مطالبه‌ ای فراتر از برجام مطرح نکرده ایم و در عین حال هیچ تعهدی نیز فراتر از برجام نمی‌پذیریم.

وی اظهار داشت: طرف ایرانی در مذاکرات، پیشنهادات خوبی را ارائه کرده که می‌تواند مبنای توافقی پایدار باشد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: همانطور که بارها تاکید کرده ایم لازمه رفع نگرانی های ادعایی طرف های غربی، لغو کامل تحریم های برجامی است.

وی اظهار داشت: متعاقب محکومیت خرابکاری در سایت کرج از طرف مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ما به عنوان حسن نیت اعلام کردیم که اجازه نصب دوربین ها را در سایت کرج خواهیم داد.

وزیر خارجه کشورمان تأکید کرد: ما با حسن نیت و ابتکار عمل فعال ، به دنبال رسیدن به یک توافق خوب هستیم، اما زبان تهدید را به هیچ وجه بر نمی تابیم. طرف های غربی باید بدانند که زبان تهدید در قبال ایران نتیجه معکوس می دهد.

طرفین در ادامه به موضوع لبنان پرداختند. امیرعبداللهیان با توجه به سفر قریب الوقوع دبیرکل سازمان ملل متحد به لبنان در آینده نزدیک، گفت: ما همواره از وحدت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان حمایت کرده ایم . جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌ها برای کمک به لبنان حمایت می‌کند.

وی همچنین افزود:  لازم است جامعه بین المللی با تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان برخورد کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفتگو ضمن تشکر،  گفتگوهای وین را مهم خواند و اظهار داشت: معتقدیم برجام سند مهمی است و ساختار آن برای صلح و ثبات بین المللی بسیار کاربردی است.

آنتونیو گوترش افزود: مواضع سازمان‌ ملل متحد در مورد برجام همیشه روشن و صریح بوده که از آن حمایت کرده ایم.

دبیرکل سازمان ملل ضمن تقدیر از اقدام جمهوری اسامی ایران در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و موافقت با نصب دوربین ها در سایت کرج، این اقدام را نشان دهنده همکاری خوب تهران با آژانس خواند که در فرآیند اعتمادسازی در جریان مذاکرات تأثیر مثبتی خواهد داشت.

وی تأکید کرد: ما از تمام ابزارهای سازمان ملل متحد استفاده خواهیم کرد و تلاش های خودمان را در پیش خواهیم گرفت تا این مذاکرات نتیجه خوبی در پی داشته باشد.

گوترش همچنین هدف خود از سفر به لبنان را ایجاد اتحاد و همگرایی بین مردم لبنان دانست و اظهار داشت معتقدم مشکلات لبنان به دست مردم لبنان قابل حل است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    دوربین گذاشتند ؟
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    این توافق خوب معانی دارد . برداشت بد نکنند . غیر از موارد اعلامی که نیست .
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 2
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    فقط راست حسینی به( استکبار اشعالگر تروریست،عارتگر با نوکرهاوگاوهای شیرده)بگویید-اگر بازهم میخواهید نفت،گاز و....متطقه را غارت کنید باید بدون هرگونه دروغ وفرستادن حاسوسان آژانس فقط بایدکل تحریمها رفع وراستی آزمایی شود،والا نگذارید با دروغ و تهدید اسرائیل یا فرستادن پرونده به حکام ...)پایشان به ایران بازشود-ضمنا روسبه وچین غیر ممکنه درحکام رای بده(واگر روسیه وچین به ایران اعتماد ندارند فقط روسیه وچین بیایند برای بازدید)
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    فقط راست حسینی به( استکبار اشعالگر تروریست،عارتگر با نوکرهاوگاوهای شیرده)بگویید-اگر بازهم میخواهید نفت،گاز و....متطقه را غارت کنید باید بدون هرگونه دروغ وفرستادن حاسوسان آژانس فقط بایدکل تحریمها رفع وراستی آزمایی شود،والا نگذارید با دروغ و تهدید اسرائیل یا فرستادن پرونده به حکام ...)پایشان به ایران بازشود-ضمنا روسبه وچین غیر ممکنه درحکام رای بده(واگر روسیه وچین به ایران اعتماد ندارند فقط روسیه وچین بیایند برای بازدید)
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    هنوز خیلی راه مانده تا بتوانی ادبیات ظریف قهرمان را به دنیا بفمان که گفت هر گز یک ایرانی را تهدید نکن مرگ بر امریکا
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 1
    هنوز خیلی راه مانده تا بتوانی ادبیات ظریف قهرمان را به دنیا بفهمان که گفت هر گز یک ایرانی را تهدید نکن مرگ بر امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس