کد خبر 1314276
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
نشست مطبوعاتی «رافائل گروسی» درباره نظارت و راستی‌آزمایی در ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی خبری درباره دوربین‌هایی که قرار است در تأسیسات کرج نصب شوند توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه توضیحاتی درباره دوربین‌های مورد استفاده در تأسیسات کرج ارائه کرد. گروسی در نشستی خبری گفت: «هم‌زمان با سفر به امارات و مصر در حال مذاکره با ایران بودیم و پیشرفت‌هایی درباره دوربین‌های کرج حاصل شد».

بیشتر بخوانید:

مامورین آژانس باید به ما پاسخ فنی ارائه کنند/ نصب دوربین در سایت کرج دارای شروطی است

او در ادامه گفت: «از آنجا که بحث درباره دوربین‌ها بود، فکر کردم بهتر است این دوربین‌ها را به شما نشان دهم». گروسی با در دست گرفتن یکی از این دوربین‌ها توضیح داد: «این دوربینی است که آژانس در تمام کشورها از آن استفاده می‌کند. ما حدود دو هزار عدد از این دوربین‌ها در کشورهای مختلف داریم. این از همان نوع دوربینی است که باید [در کرج] جایگزین کنیم».

رونمایی گروسی از دوربین‎های آژانس+عکس

گروسی توضیح داد: «همان‌طور که می‌بینید، این دوربین‌ها مشابه هر دوربین دیگری به شکل عادی نصب می‌شوند اما نکته جالب اینجا است که در این قسمتی وجود دارد که درون آن حافظه قرار دارد، کارت حافظه در اینجا قرار می‌گیرد که حاوی اطلاعات و تصاویر است».

او در ادامه گفت: «این دوربین‌ها قابل دستکاری نیستند و مهر و موم می‌شوند و اگر جعبه دروبین باز شود آن را نشان خواهد داد پس هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را دستکاری کند».

گروسی در پاسخ به سوالی درباره نحوه دسترسی به تصاویر ضبط‌شده مدعی شد: «اگر به یاد داشته باشید، در مورد نصب دوربین‌ها و دیگر روش‌های پادمانی که در سفر من در ماه فوریه مورد توافق قرار گرفت، در آن زمان ایران قبول کرد که روش‌های دیگری از پایش و راستی‌آزمایی را در مکان‌های بیشتری جدای از مکان‌های تحت پوشش توافق جامع پادمانی انجام دهیم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «این بخشی از مذاکرات بود که بتوانیم اطلاعات را در دوربین‌ها ثبت کنیم و موضع ما این بود که باشد، اطلاعات می‌توانند در ایران بمانند اما همچنان دوربین‌ها مهروموم آژانس را خواهند داشت. یعنی دوربین‌ها متعلق به ما هستند اما نمی‌توانیم [فیلم] آن‌ها را ببینیم».

گروسی در ادامه گفت: «در حال ایده‌آل و با احیای برجام، مهر و موم دوربین‌ها را باز می‌کنیم و [به اطلاعات آن دست پیدا می‌کنیم]».

او در پاسخ به سوالی درباره تقدم رفع تحریم‌ها بر دسترسی آژانس به محتوای دوربین‌ها و ادعای خبرنگار درباره «ناراضی بودن آمریکا از توافق ایران و آژانس» گفت: «اطلاعات زمانی با ما به اشتراک گذاشته می‌شود که توافق حاصل شود و این توافق زمانی حاصل می‌شود که تحریم‌ها لغو شوند. یک چیز را فراموش نکنید. هنگامی که ما با ایرانی‌ها به توافق برسیم، به اطلاعات دوربین‌ها دسترسی خواهیم داشت اما توافق [احیای برجام] را طرف‌های دیگری قرار است انجام دهند».

گروسی افزود: «از هیچ‌کس نشنیده‌ام که آمریکایی‌ها ناراضی هستند. هیچ کجا نشنیده‌ام آمریکا از توافق ایران و آژانس ناراحت باشد».

او درباره فاصله زمانی پیش آمده درباره فیلم برداری دوربین‌های کرج گفت: «من در همه گزارش‌هایم گفته‌ام از این بابت واقعاً نگران هستم. به همین دلیل از زمان سفرم در ماه سپتامبر [به ایران] که توافق کردیم تمام تجهیزات را جایگزین کنیم و این اتفاق برای کرج نیفتاد، در این خصوص ابراز نگرانی کردم. نگرانی من این بود که این خطر به وجود بیاید که بخشی مهم از اطلاعات دوربین‌ها را از دست بدهیم و این نگرانی هنوز وجود دارد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    5 0
    ای کاش یکی هم دنبال رفع تحریم های ما بود یک آژانسی چیزی میساختن
    • علی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      2 0
      دوربین ها پلمپ هستن و همزمان به اینترنت یا یک شبکه سری وصل هستند و به صورت زنده تصاویر را ارسال می کنند. ما هم خوشحال که توافق نکنی فیلمها رو نمیدیم.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    5 0
    خخخخ...تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده که به راحتی به دوربین ها به صورت زنده وصل بشن...اون چیزی که به عنوان نمونه جهت بررسی به ایران میدن احتمالا با اون چیزی که نصب خواهد شد متفاوته...از این بی شرف ها هیچی بعید نیست...
  • DE ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    4 0
    توش فرستنده نباشه ارسال کنه
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    4 0
    ان شاالله که واقعا دوربین باشد و یکهو یک ابزار خرابکاری یا جاسوسی ویژه از داخلش نیاد بیرون.
  • سوسان IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    4 0
    اینها سنسور و ردیاب دارند صدا و حرکات رو با امواج میفرستند واسه پنتاگون
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    4 3
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    5 0
    از کجا معلوم که این در این دوربین های مهر و موم شده فرستنده ماهواره ای کار نگذاشته باشند؟!
  • ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    2 0
    متخصصین کشورمون بطور کامل مورد بررسی قرار بدهند تا ابزاری جاسوسی برای انتقال مخفیانه تصاویر رو نداشته باشه.اینها فکر کردن ما گاگولیم با این نمایشها
  • مینو IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    2 0
    آخه آزموده را آزمون خطاست. این ملعونین کثیف هزار بار جواب پس دادن. یعنی واقعا نمیدونین اینهمه دوربین تو قلب تاسیسات امنیتی ما چکار میکنن؟؟؟؟ ج ا س و س ی. مشق شب بنویسین سیاسیون محترم شاید تو مغزتون ماندگار شد!
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    1 0
    دوربین ها اولا نباید قابلیت اپدیت و بروز رسانی نداشته باشه، ضمن انکه نتوان فیلم ها رو ادیت کرد. دوم قابلیت پرتاب مواد منفجره نداشته باشه. محض احتیاط هم ایران دوربین های خودش رو نصب کند تا بر دوربین های آژانس نظارت کند.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    2 0
    وقتی مهر و موم هست چطوری میفهمید که اطلاعات منتقل نمیکنه دوم این دوربین رو کی ساخته آژانس ؟ گروسی ؟ یا امریکا و اسرائیل خوب این هم مشخصه از سر نوشت بازرسی های اژانس در عراق عبرت نگرفتید؟
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    1 0
    خدارو شکر مشکل دنیا حل شد اخه دنیا فقط کارش لنگ دوربینای سایت نطنز بود بمبای اتم تلنبار شده ی بعضیا که مهم نیست
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    2 0
    شیطان از زبان این غربی ها سخن میگه‌.مرگ بر استکبار
  • غ IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    بر پدر غربى ها لعنت كه اينقدر اذيت مون ميكنند
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    به طور قطع و یقین اگر هم چیز به درد بخوری برای خوراک دوربینهای آژانس جاسوسی هسته ائی در این سایت وجود داشته تا به حال به جای دیگری انتقال پیدا کرده! ایران کاملا دست این اراذل و اوباش غربی را خوانده است.
  • عرفان IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    چرا درضراد خانه های اتمی اسراییل از این دوربینها نصب نمیکنند این چه حقوق بین اللمللی است که همسایه ما پاکستان و...داشته باشدازاد ازاد اونوقت سازمان دول سکوت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس