کد خبر 1313756
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
اردوگاه‌های آوارگان در عراق بسته می‌شود

وزارت مهاجرت و مهاجران عراق از بسته شدن تمام اردوگاههای آوارگان در این کشور به جز اقلیم کردستان تا پایان ماه جاری خبر داد.

به گزارش مشرق، «ایفان فائق» وزیر مهاجرت و مهاجران عراق امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با پایگاه العهد اظهار داشت: همه اردوگاههای آوارگان در همه استان‌های عراق به جز «الجدعه» واقع در «موصل» بسته شده است که این اردوگاه نیز تا پایان ماه جاری میلادی بسته خواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه اردوگاههای آوارگان در اقلیم کردستان تحت نظارت دولت آن منطقه است، افزود:  تعطیلی این اردوگاه‌ها سخت است اما این وزارتخانه با هماهنگی دولت منطقه برای بسته شدن اردوگاههای «دهوک»، «اربیل» و «سلیمانیه» تلاش می‌کند.  

وزیر مهاجرت و مهاجران عراق با اشاره به اینکه اقلیم کردستان اراده حقیقی برای بسته شدن پرونده آوارگان ندارد، خواستار باز کردن درهای گفتگو بین اقلیم و دولت فدرال (مرکزی) برای پایان دادن به پرونده آوارگان شد.  

وی افزود: به ویژه اینکه بیشتر شهرهای آوارگان مستقر در اردوگاه‌های اربیل و سلیمانیه بازسازی شده اند.  

فائق افزود: مردم «سنجار» هنوز شهر خود را آماده نکرده‌اند و منتظر اجرای توافقنامه «سنجار» هستند تا به شهرهای خود بازگردند.  

در همین حال، «کریم النوری» نماینده وزارتخانه مهاجرت و مهاجران عراق با تاکید بر اینکه آوارگی در عراق برای همیشه ادامه نخواهد یافت بلکه یک حالت استثنایی است، افزود:   تنها یک اردوگاه خارج از اقلیم کردستان و ۲۶ اردوگاه در آن اقلیم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.  

وی با اشاره به اینکه هماهنگی با اقلیم کردستان برای تعطیلی اردوگاههای آوارگان وجود دارد، افزود: بیشتر آوارگان «سنجار»، «صلاح الدین» و مناطق «موصل» به دنبال کار یا خانه هستند و تمایل به بازگشت دارند.  

وی با اشاره به اینکه «بازگشت، داوطلبانه است و اجباری نیست و عده‌ای می‌خواهند بمانند»، اظهار داشت: به رغم اینکه بودجه وزارتخانه مهاجرت و مهاجران عراق برای این تعداد آواره، کافی و منصفانه نبود اما همکاری سازمان‌های بین المللی مانند سازمان بین المللی مهاجرت که خدمات حداقلی را به آوارگان ارائه کرد، وجود داشت.  

بیشتر آوارگان عراق متعلق به حمله گروه تروریستی «داعش» در تابستان ۲۰۱۴ میلادی است که منجر به آوارگی بیش از سه میلیون نفر در این کشور شد و بخش کمی از آوارگان نیز به دلیل جنگ‌های طائفه‌ای سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ میلادی مجبور به ترک محل زندگی خود شده بودند.  

بزرگترین اردوگاه‌های آوارگان ناشی از درگیری با تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق و استان‌های نینوا و الانبار در شمال و غرب عراق قرار دارند.  

در جنوب موصل مرکز استان نینوا ۶ اردوگاه، در دهوک ۱۷، در اربیل ۶ و در سلیمانیه ۴اردوگاه همچنان برای آوارگان وجود دارد که اغلب آن‌ها از مسیحیان و اقلیت ایزدی هستند.  

جمعیت ساکن اردوگاه‌ها در عراق متغیر و از ۴۰ هزار تا چهار هزار نفر است.  

وزیر مهاجرین و رانده‌شدگان عراق سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که کشورش در اوائل ۲۰۲۱ همه اردوگاه‌ها را می‌بندد و آوارگان به شهرهایشان باز خواهند گشت.  

افزون بر آوارگان ناشی از درگیری با تروریست‌ها در عراق، بخشی از آوارگان این کشور در جریان حمله گروه تروریستی «داعش» در ۲۰۱۴ میلادی به خارج از عراق از جمله کشورهای اروپایی گریخته و بخشی از آن‌ها نیز اکنون در اردوگاه‌هایی در سوریه اقامت دارند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس