گام دولت و مجلس برای بهبود زندگی معلمان و ارتقای کیفیت‌ آموزش

لایحه رتبه‌بندی معلمان سرانجام پس از فرازونشیب‌های بسیار درمجلس به تصویب نمایندگان رسید. تصویب این طرح اهتمام دولت و مجلس برای بهبود معیشت معلمان و در پی آن ارتقای کیفیت آموزش را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بالاخره در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۴ آذر، پس از تکمیل بررسی‌های خود درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان و اعمال تغییرات در این سند؛ آن را تصویب کردند. تصویب این لایحه در بهارستان اهتمام دولت و مجلس را برای  سامان بخشی به وضعیت معلمان بویژه ارتقای کیفیت معیشت آنان نشان می‌دهد.

لایحه «نظام رتبه بندی معلمان» ۲۵ اسفندماه سال گذشته از سوی رییس جمهوری پیشین و پس از تدوین در وزارت آموزش و پرورش و تصویب در هیات وزیران به مجلس یازدهم تقدیم شد تا اجرای بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آغاز شده و ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت‌های معلمی و همچنین متناسب‌ سازی نظام پرداخت‌ها بر اساس شایستگی‌ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، فراهم شود.

بر اساس این لایحه  آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند؛ می‌توانند با افزایش شایستگی‌های خود که شامل صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر در حیطه دانش، نگرش و مهارت هستند؛ ارتقای شغلی و درآمدی داشته باشند. در این لایحه همچنین صلاحیت معلمی، تخصصی، عمومی، حرفه ای و تجربه افراد اشاره شده مورد بررسی قرار گرفت.

این لایحه در ابتدای ارائه شامل ۱۰ ماده و ۶ تبصره بود که برای نخستین بار در اردیبهشت سال جاری در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس مورد بررسی قرار گرفت. این کمیسیون پس از بررسی های خود در آخر شهریور تغییراتی در این لایحه به وجود آورد و تعداد مواد آن را به ۹ ماده و ۷ تبصره رساند.

نمایندگانمجلس شورای اسلامی ۲۸و ۲۷ مهرماه در جریان بررسی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، با مواد۱ و ۲ و۳ این لایحه موافقت کردند در ادامه لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع شد.

مجلسی‌ها درباره لایحه رتبه‌بندی چه گفتند

بررسی لایحه رتبه بندی معلمان دستور کار اصلی امروز نمایندگان بود. «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این لایحه در مجلس دلیل تاخیر این تصویب را نیاز به کارشناسی دقیق دانسته و تصریح کرد: در لایحه رتبه‌بندی معلمان منزلت و معیشت آن‌ها در نظر گرفته شده است واین لایحه پس از یک دهه فراز و نشیب سرانجام در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم به تصویب رسید.

«حمیدرضا بابایی» نماینده همدان نیز طرح رتبه‌بندی معلمان را میثاق حاکمیت با این قشر دانست و درباره دغدغه افرادی که در آستانه بازنشستگی هستند، گفت: در لایحه بودجه دولت گفته شده که برای حقوق بازنشستگی ۳ سال آخر را مد نظر قرار دهند که قطعا نگاه مجلس در این باره نگاه عاقلانه و عالمانه‌ای خواهد بود و این موضوع را با توجه به ذهنیت نمایندگان عرض می‌کنم که این امر با ۲ سال انتهایی تصویب خواهد شد.

«انور حبیب‌زاده» بوکانی هم از وزیر آموزش و پرورش خواست پیگیر تدوین آیین نامه رتبه‌بندی معلمان باشد تا در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن آغاز شود.

در جریان بررسی اصلاحیه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری بر لایحه رتبه‌بندی، «جبار کوچکی‌نژاد» نماینده رشت تغییرات اعمال شده بسیار دانست و تصریح کرد: این شیوه رتبه بندی انگیزه معلم را می گیرد، رتبه بندی معلمان باید شفاف باشد. این شیوه رتبه بندی حق و حقوق فرهنگیان را پایمال می کند.

در پاسخ به این انتقاد رییس مجلس گفت که هدف از این لایحه تنها رتبه‌بندی معلمان و نه دیگر افراد شاغل در مدارس است. «محمدرضا پورابراهیمی» هم در موافقت با رییس مجلس تصریح کرد: «در رتبه بندی معلمان، معلم فردی تلقی می‌شود که در کلاس درس حضور یافته و کار آموزشی انجام می دهد.»

«محمدرضا صباغیان» دیگر نماینده مجلس هم خواستار تدوین آیین نامه‌ای برای خانواده بزرگ فرهنگیان و نیروهای خدماتی شد.

 موادی که امروز تصویب شد، چه بود/ تکلیف مجلس برای وزارت آموزش و پرورش

با تصویب ماده ۸ این لایحه در مجلس، ‌آیین‌نامه اجرایی این قانون در خصوص نحوه تشکیل هیات های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقه ای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه بندی، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق العاده رتبه بندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون(به عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

نمایندگان امروز همچنین ماده ۷ آن را که شامل محدودیت در تخصیص رتبه‌های پنج گانه به معلمان بود حذف کردند. در این ماده تخصیص رتبه‌های پنجگانه به نحوی بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده (۴) این قانون، همواره در هر استان حداقل سی درصد (۳۰%) از معلمان مشمول در آموزشیار معلم، حداقل سی درصد (۳۰%) در رتبه مربی معلم، حداکثر بیست درصد (۲۰%) در رتبه استادیارمعلم، حداکثر ده درصد (۱۰%) در رتبه دانشیارمعلم و حداکثر ده درصد (۱۰%) در رتبه استادمعلم قرار گیرند.

با تصویب ماده ۶ لایحه در مجلس هم میزان افزایش حقوق و مزایای معلمان مشخص شد. به این ترتیب برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ده درصد(۱۰%)، مربی معلم پانزده درصد(۱۵%) علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم دوازده درصد(۱۲%) علاوه بر افزایش رتبه های قبلی، دانشیار معلم ده درصد(۱۰%) علاوه بر افزایش رتبه های قبلی و استاد معلم پنج درصد(۵%) علاوه بر افزایش رتبه های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می شود.

نمایندگان همچنین با تصویب ماده ۵ این لایحه و تبصره های آن که شامل سازوکار ارتقای رتبه های معلمان بود، مقرر کردند کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

همچنین با تصویب ماده ۴ این لایحه هم فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهید رجایی، شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه بندی معلمان در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    به جای معلم های بی مسئولیت به فکر دانش آموزان بی سواد بار آمده باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس