روسیه مواضع تروئیکا در مذاکرت وین را غیرسازنده و غیرمنطقی خواند

نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین با اظهار تعجب از مواضع غیرمنطقی سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات وین، تصریح کرد که مسکو این مواضع غیرسازنده را درک نمی کند.

به گزارش مشرق، این دیپلمات ارشد روس که به عنوان نماینده روسیه در مذاکرات وین حاضر است روز چهارشنبه در گفت و گویی خاطرنشان کرد: هیات جدید ایرانی در مذاکرات وین بسیار جدی است و طرف ایرانی بسیار سریع خود را به فضای مذاکرات وفق داده و تجربه زیادی در مسائل کسب کرد.  

 وی افزود: شاهد هستیم که طرف ایرانی آمادگی بیشتری برای مذاکرات از خود نشان می دهد.  

 نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین در مورد مواضع اروپایی ها در مذاکرات احیای برجام در وین گفت: مواضع آنها تعجب آور است، رفتار آنها چنین بنظر می رسد که گویا برای اولین بار پشت میز مذاکره نشسته اند و غالبا مواضع غیرسازنده اتخاذ می کنند.

وی ادامه داد: اما با این وجود، روند مذاکرات خوب پیش می رود و نتایج مثبت به بار می اورد.  

دیپلمات ارشد روس در پاسخ به این سوال که طرح شفاف خواسته های ایران در روند مذاکرات وین تا چه اندازه به تعمیق و تسریع گفت و گوها کمک می کند، اظهار داشت: شرکای ایرانی خواسته های خود ار بطور روشن اعلام کردند ازجمله خواسته هایشان را به صورت کتبی در نامه نوشتند.

اولیانوف اضافه کرد: از دیدگاه روسیه، این یک گام رو به جلو است زیرا در پایان شش دور مذاکرات گذشته، توافق کتبی بدست نیامده و هیچ گونه توافقنامه جدیدی تنظیم نشده بود.  

به گفته اولیانوف، برای روسیه و همه شرکت کنندگان در مذاکرات وین این نکته که روند مذاکرات از چارچوب برجام اولیه تنظیم شده در سال ۲۰۱۵ خارج نشود، بسیار مهم است زیرا ما مخالف هرگونه برجام جدی هستیم و در اینجا موضوع بازگشت به برجام اولیه مطرح است.  

نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین خاطرنشان کرد که روند مذاکرات وین بطور فشرده جریان دارد و طرف های مذاکره کننده از صبح تا عصر دیدارهای دوجانبه، سه جانبه و چندجانبه و ملاقات های رسمی و غیررسمی برگزار می کنند.    

وی افزود: تنها طرفی که در رایزنی ها شرکت نمی کند طرف آمریکایی است و دلیل آن کاملا روشن است. طرف ایرانی معتقد است که آمریکایی ها مرتکب اشتباه شده اند و اگر واشنگتن از برجام خارج شده است تماس های مستقیم با این کشور در دستور کار طرف ایرانی قرار ندارد.    

مقام روس در پاسخ به این پرسشی در مورد تضمین اینکه آمریکا دوباره از توافق خارج نشود گفت: در این مساله مانع جدی وجود دارد و این مساله خارج از اراده ما است.  

به گفته اولیانوف، بهترین راه حل این است که توافقنامه نهایی در پارلمان های کشورهای شرکت کننده در مذاکرات وین تایید شود. اما در مورد آمریکا بعید بنظر می رسد که برای این کشور آسان باشد. زیرا در کنگره و سنا رای کافی برای تصویب و تایید چنین موافقت نامه ای وجودندارد.  

وی افزود: در نتیجه در این مورد می توانیم به توافق سیاسی اشاره کنیم. و در این صورت می توانیم بگوییم که دولت امریکا فقط از طرف خود و نه تمام ساختار حکومت آمریکا می تواند سخن بگوید و پیش بینی واقعیت های بعدی ناممکن است و این مساله برای ما ناگوار است.

 اولیانوف افزود: تنها تضمین در این مورد می تواند عقل سلیم و رفتار منطقی همه طرف ها باشد زیرا شاهد بودیم که سیاست فشار حداکثری آمریکا چه پیامدهایی برای این کشور داشت.    

وی خاطرنشان کرد: این سیاست حتی از نقطه نظر منافع آمریکا بسیار غیرسازنده بود و فقط منجر به افزایش مشکلات و رنج مردم ایران شد و این مسائل هیچ گونه نتایج مثبت برای آمریکا نداشت و به همین دلیل دولت کنونی آمریکا سعی دارد گام رو به جلو بردارد و مساله را بررسی می کند.

مقام روس درباره جبران خسارت های وارده به مردم و دولت ایران بر اثر خروج ترامپ از برجام و اعمال فشار حداکثری به ایران گفت: این جبران خسارت کاملا منطقی است و ایران به تعهدات خود در برجام حتی تا یک سال پس از خروج آمریکا از معامله هسته ای عمل کرد.

به گفته وی جبران واقعی خسارات وارده به ایران می تواند، گسترش روابط اقتصادی و مالی ایران با سایر کشورها باشد و بعید بنظر می رسد یکی از طرف ها آماده برای پرداخت غرامت مالی به ایران باشد.  

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس