کد خبر 1313127
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
پرچم عربستان

دولت عربستان بر اساس بودجه‌ ی تصویبی خود در روز یکشنبه تصمیم گرفت تا هزینه‌های نظامی اش را در سال ۲۰۲۲ میلادی، بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش دهد.

به گزارش مشرق، در بیانیه بودجه عربستان آمده است که با کاهش ۱۰.۲ درصدی از برآورد هزینه های ۱۹۰ میلیارد ریالی در سال ۲۰۲۱، عربستان سعودی قصد دارد در سال ۲۰۲۲،مبلغ  ۱۷۱ میلیارد ریال (۴۵.۵۸ میلیارد دلار) را برای هزینه های نظامی اختصاص دهد.

عربستان سعودی اعلام کرد که طبق سند در سال ۲۰۲۰،مبلغ ۲۰۱ میلیارد ریال برای نیروهای مسلح خود هزینه کرده، که این نشان می‌دهد هزینه درگیری نظامی در یمن در حال کاهش است.

عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از ایالات متحده است و سهم این کشور در خرید تسلیحات صادراتی آمریکا از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، ۲۴ درصد است.

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، ایالات متحده با فروش ۶۴ میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی موافقت کرد.

سنای آمریکا هفته پیش با رد مخالفت دولت بایدن برای فروش صدها میلیارد دلار تسلیحات نظامی آمریکا از جمله موشک به عربستان سعودی، رسما از فروش تسلیحات به ریاض حمایت و عملا مسیر را برای ادامه فروش سلاح به این کشور ثروتمند حوزه خلیج فارس هموار کرد.

تارنمای خبری آمریکایی هیل با انتشار این خبر  نوشت: سنای آمریکا تلاشی را که توسط دولت بایدن برای ممانعت از فروش ۶۵۰ میلیون دلار تسلیحات نظامی آمریکا  به عربستان سعودی صورت گرفته بود، رد کرد.

بنابراین گزارش،  سنای آمریکا در حقیقت با رد این ممنوعیت، به حمایت از فروش موشک های پیشرفته میان برد هوا به هوا و دیگر تسلیحات نظامی به عربستان پرداخت.

هیل  در ادامه نوشت: سناتورهای مجلس سنای آمریکا با  ۶۷ رای مخالف در برابر ۳۰ رای موافق با قطعنامه ای که پیشتر از سوی برخی سناتورها ارائه شده بود مخالفت کرده و آن را رد کردند. «رند پل»  سناتورجمهوریخواه از ایالت کنتاکی، برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت و «مایک لی» سناتور جمهوریخواه از ایالت «یوتا» در دولت بایدن قطعنامه ای موسوم به «قطعنامه مشترک عدم تایید» را بمنظور ممنوعیت فروش سلاح به عربستان ارائه کرده بودند.

عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس