کد خبر 1313074
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
هشدار اورژانس در پی افزایش آلودگی کلانشهرها / افزایش ۲۸ درصدی تماس با اورژانس

مزاحم تلفنی‌های اورژانس در کشور نسبت به سال قبل کاهش داشته است اما هنوز عدد قابل ملاحظه‌ای از تماس‌هایی که با اورژانس گرفته می‌شود مربوط به مزاحمت‌های تلفنی است.

به گزارش مشرق، بعد از گذشت حدود دو سال از ورود کرونا به کشور و از دست دادن عزیزانمان، هنوز هم هستند افرادی که برای تفریح و سرگرمی با شماره ۱۱۵ تماس می‌گیرند و کاربری که در مرکز کنترل اورژانس نشسته را خسته می‌کنند و هم جان عزیزان دیگران را به خطر می‌اندازد.

برای اغلب ما پیش آمده است که برای خود یا کمک به دیگری بخواهیم با اورژانس تماس بگیریم و شاکی از دیر رسیدن آمبولانس یا دیر جواب دادن کاربر و معطل شدن پشت خط باشیم.

تأخیر از رسیدن آمبولانس و معطل شدن پشت تلفن برای ثبت مختصات مکانی که در آن هستیم از بیشترین گلایه‌های مردمی از اورژانس بوده و در سوی مقابل مزاحمت‌های تلفنی مهم‌ترین و اصلی‌ترین گلایه تکنسین‌های اورژانس از مردم است.

برای حل مشکل اول در ابتدا نیازمند پای کار آمدن کارخانجات ماشین سازی داخلی و در وهله دوم اختصاص سهمیه‌ای در بودجه برای وارد کردن آمبولانس هستیم چراکه بنا بر گفته مسئولان اورژانس ۳ هزار آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد.

سازمان اورژانس با تفاهم‌نامه‌هایی که با شرکت‌های مخابراتی داشته است سعی در برطرف کردن مشکل مختصات‌یابی داشته است، اخیراً شیوه کار به این صورت شده است که هنگامی که شما با ۱۱۵ تماس می‌گیرید لوکیشن برای کاربر ارسال می‌شود و پیدا کردن مختصات راحت تر شده است.

مسئولان اورژانس هر امکاناتی را که بتوان زودتر بر بالین بیمار رسید به کار گرفته‌اند، می‌توان استفاده از موتورلانس‌ها را نمونه‌ای از این موارد برای دور زدن ترافیک و عبور از کوچه پس کوچه‌ها دانست اما شاید جالب باشد بدانید که هنوز هم هستند افرادی که برای تفریح و سرگرمی با شماره‌های ضروری از جمله ۱۱۵ تماس می‌گیرند و واهمه‌ای از اینکه فردی جان خود را برای این شوخی آنها از دست بدهد، ندارند!

بر اساس اعلام جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور تعداد مزاحمین تلفنی اورژانس در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است اما بر اساس اعلام رؤسای اورژانس در ۳ استانی که بیشترین مأموریت و به طبع بیشترین تماس‌ها را دارند هنوز آمار مزاحمان تلفنی با سامانه‌های اورژانس بالاست.

۱۱۸۰۹۱ مزاحم تلفنیِ اورژانس در تهران

یحیی صالح طبری سرپرست اورژانس تهران با اشاره به آمار مأموریت‌ها و تماس‌های اورژانس تهران در سال ۱۴۰۰ گفت: در ۸ ماهه امسال یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۸۶۲ تماس با مرکز اورژانس تهران گرفته شده است که در مقایسه با سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته است. در واقع در سال ۹۹ تعداد یک میلیون و ۷۰۵ هزار و ۹۹۷ تماس با ۱۱۵ در تهران گرفته شده است.

وی ادامه داد: اورژانس تهران امسال ۱۱۸ هزار و ۹۱ مزاحم تلفنی داشته است، این در حالی است که در سال گذشته این عدد ۱۳۴ هزار و ۸۴۸ نفر بوده است یعنی کاهش ۱۲ درصدی داشته‌ایم اما باز همین تعداد مزاحم وقت و انرژی کاربران را در مرکز فوریت‌های تلفنی اورژانس می‌گیرد و شاید خدایی نکرده باعث شود هم‌وطنی پشت خط معطل شود و تکنسین‌های اورژانس دیر به او برسند و جان خود را از دست بدهند.

به گفته سرپرست اورژانس تهران در سال ۹۹ اورژانس تهران ۷۲۷ هزار و ۸۰۲ مأموریت و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۷۷۱ هزار و ۶۴۶ مأموریت رفته است.

فارس دومین استان با بیشترین مزاحم تلفنی برای اورژانس

محمدجواد مرادیان رئیس اورژانس فارس گفت: در ۸ ماهه اول سال ۹۹ تعداد ۸۹۸ هزار و ۸۸۶ تماس با اورژانس فارس گرفته شده که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۸۸۳ هزار و ۱۵ تماس رسیده است، در واقع تعداد تماس‌های امسال در مقایسه با سال قبل ۲ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: اورژانس فارس در سال ۹۹ تعداد ۱۰۹ هزار و ۲۷۵ مزاحم داشته است که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۸۴ هزار و ۹۷۱ تماس رسیده است که کاهش ۲۲ درصدی را در مزاحمین تلفنی شاهد بودیم.

به گفته رئیس اورژانس فارس این سازمان در سال ۹۹ تعداد ۱۴۶ هزار و ۱۹۳ مأموریت و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۶۳ هزار و ۹۸۱ مأموریت رفته است.

اصفهان رتبه سوم مزاحمت تلفنی اورژانس

فرهاد حیدری رئیس اورژانس اصفهان با اشاره به تعداد تماس‌هایی که در ۸ ماهه امسال با اورژانس اصفهان گرفته شده است، گفت: امسال تعداد ۶۶۱ هزار و ۱۹۱ تماس با اورژانس اصفهان گرفته شده است که از این تعداد ۲۴ هزار و ۵۷۵ تماس مزاحم تلفنی‌ها بوده‌اند.

وی افزود: این اورژانس در ۸ ماهه ابتدای سال ۱۹۴ هزار و ۲۴۲ مأموریت رفته است.

راه چاره چیست؟

فرهنگ‌سازی و تبلیغات سمعی و بصری می‌تواند در بازدارنده بودن از ارتکاب مزاحمت موثر باشد، اینکه والدین بخواهند به کودکان خود آموزش دهند تا با شماره‌های ضروری فقط در مواقع اضطراری تماس بگیرند هم آموزش به نسل آینده محسوب شده و هم خود به نحوی بازدارندگی دارد.

در قانون کشور هم مواردی از برخورد با مزاحمان شماره‌های اضطراری آورده شده است تا بتوان با این افراد برخورد کرد؛ البته که با مجهز شدن تلفن‌های ۱۱۵ به مکان‌یابی افرادی، می‌توان به راحتی محل مزاحمان را شناسایی کرد.

می‌توان برای برخورد با این افراد از مجازات‌های جایگزین مانند به‌کارگیری این افراد در اورژانس هم استفاده کرد تا به این وسیله هم کمکی به اورژانس که با کمبود نیرو مواجه است شود و هم درس عبرتی برای مزاحمان باشد، شاید متوجه عواقب کارشان شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس