این گزارش مدعی است که قدرت نرم ایران چهار هدف را دنبال می کند: 1) مدیریت تصویر 2) نفوذ اقتصادی 3) صدور انقلاب 4) تبلیغات.

به گزارش مشرق، اندیشکده هریتیج در گزارشی با عنوان" به چالش کشیدن آمریکا: چگونه روسیه، چین و دیگر کشورها از دیپلماسی عمومی برای رقابت با آمریکا بهره می برند" به بررسی دیپلماسی عمومی این کشورها از جمله ایران پرداخت.

در این گزارش آمده است : بسیاری از بازیگران دولتی و غیر دولتی در عرصه جهانی به منظور رقابت با آمریکا برای تسخیر قلب ها و ذهن های مردم جهان، منابع عمده ای را صرف استراتژی های دیپلماسی عمومی خود نموده اند. دولت چین در سال 2009 اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا 7 میلیارد دلار روی "شبکه جهانی رسانه ای" خود هزینه نماید تا تصویرش را در جهان بهبود بخشد. دولت روسیه هم 1.4 میلیارد دلار برای تبلیغات بین المللی در سال 2010 اختصاص داد. این در حالی است که در آمریکا، تلاقی مسائل، کاهش بودجه و تغییر جهت سیاست خارجی تشکیل دهنده چالش های پیش روی آمریکا هستند. هدف و اولویت ها برای دیپلماسی آمریکا انسجام و هماهنگی ندارد. همین نامیزان بودن باعث شده که امروزه اغلب مردم در سرتاسر جهان معتقد باشند که توازن قدرت جهانی به ضرر آمریکا در حال تغییر است.

این گزارش درمورد ایران تاکید می کند: "در ملاقات با دیپلمات های ایرانی در سوم مارس 2010، رهبر عالی ایران آیت الله خامنه ای از "دیپلماسی توانمند" سخن گفت. برای ایران، "دیپلماسی عمومی" ابزاری برای تامین منافع دولت و پاسداری از عقاید آنها است؛ مفاهیمی نظیر خود نظارتی، حقوق فردی، آزادی بیان و آزادی مذهبی. دیپلماسی عمومی ایران هم مصرف داخلی دارد و هم جنبه خارجی برای به چالش کشیدن آمریکا با گسترش نفوذ ایران در کشورهای عرب همسایه.


این گزارش مدعی است که قدرت نرم ایران چهار هدف را دنبال می کند: 1) مدیریت تصویر 2) نفوذ اقتصادی 3) صدور انقلاب 4) تبلیغات. ایران برای تسخیر قلب ها و ذهن ها خصوصا در عراق با دیگر بازیگران رقابت می کند. اینکه دقیقا ایران چه میزان هزینه پخش بین المللی خود می کند چندان مشخص نیست. صدا و سیمای ایران (IRIB) سازمانی عظیم است که به 28 زبان از طریق 13 کانال بین المللی برنامه پخش می کند که 45 کشور بعلاوه آمریکا را پوشش می دهند. در حالی که دولت آمریکا یک شبکه خبری با نام الحره در خاورمیانه دارد، صدا و سیمای ایران چهار کانال داشته که به زبان های انگلیسی، عربی در عراق و لبنان و به زبان های آسیای میانه در اوراسیا و همچنین به زبان فارسی برای ایرانیان در اقصی نقاط جهان برنامه پخش می کند.

در مورد اینترنت، موضع ایران در قبال اینترنت در طول دهه گذشته تغییر کرده است. ابتدا دولت ایران به اینترنت به عنوان کاتالیزوری برای توسعه اقتصادی و عملی می نگریست. دراین دوره یعنی در دهه 90 میلادی، ایران روی زیرساخت های اینترنت سرمایه گذاری وسیعی نمود. تا سال 2000 میلادی، 625 هزار کاربر اینترنتی در ایران وجود داشت. این رقم در 5 سال بعد از آن به میلیون ها نفر رسید. امروزه یک سوم جمعیت 75 میلیونی ایران به اینترنت دسترسی داشته و ایرانی یکی از فعال ترین جوامع اینترنتی را در خاورمیانه دارد. در سال 2001، دولت ایران محدودیت هایی را برای محتویات آنلاین اعمال کرده و فعالیت های آنلاین را به عنوان یک تهدید محسوب نمود.

در ادامه گزارش به بررسی وضعیت دیپلماسی عمومی آمریکا، برنامه های جسورانه چین در این عرصه، تلاش های ضدآمریکایی روسیه در غالب دیپلماسی عمومی، دیپلماسی اتحادیه اروپا به عنوان رقیب جدید آمریکا پرداخته می شود. در پایان نیز راه کارهایی که آمریکا می تواند بدان آنها متوسل شود تا دیپلماسی عمومی خود را بهبود ببخشد تشریح شده است.

برای مطالعه این گزارش به زبان اصلی اینجا کلیک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس